Een businessplan helpt jou als startende ondernemer bij een succesvolle start. Hierin staan de belangrijkste bedrijfsdoelen inclusief plan van aanpak omschreven. Wil je startkapitaal aanvragen bij de bank, dan is een ondernemingsplan maken als zzp zelfs noodzakelijk. Aan de hand hiervan wordt namelijk bepaald of jouw organisatie levensvatbaar en winstgevend zal zijn.
Wil je een ondernemingsplan zzp schrijven, maar weet je niet hoe je moet beginnen? In deze blog lees je de 8 stappen naar een sterk businessplan volgens het Sequoia-principe.
Stap #1: Omschrijf het doel van je onderneming
In een ideaal ondernemingsplan zelfstandig ondernemer trek je direct de aandacht van je lezer. Hoe je dit doet? Omschrijf in één heldere en krachtige zin het doel van je onderneming. In deze zin moet in ieder geval blijken waarom je jouw onderneming start, wie je potentiële klant is en wat je denkt te bereiken. De hoe en waarom hoef je bij de eerste stap nog niet uit te werken.
Tip: korte zinnen blijven het beste hangen.
Hieronder lees je een voorbeeld uit een ondernemersplan over een yogastudio:
Doel: mensen dichterbij zichzelf te brengen in deze steeds hectischere wereld waar presteren en druk helaas op de voorgrond staan
Hulp nodig? Zakelijk Groeien biedt binnenkort een online training aan waarbij je stap voor stap hierin begeleid wordt! Dankzij handige video’s, een live Q&A met een expert en een community met andere (parttime) startende ondernemers, weet jij zeker dat je een volledig, efficient bedrijfsplan maakt.
Wil jij je alvast inschrijven voor de wachtlijst? Wacht dan niet langer en meld je nu via deze link aan met 10% korting.
Stap #2: Huidige situatie van je potentiële klant omschrijven
Een onderneming kan pas winstgevend zijn als het daadwerkelijk waarde toevoegt aan de huidige situatie van de klant. Beschrijf daarom in deze stap hoe de huidige situatie van je klant of opdrachtgever eruitziet. Licht onder andere toe tegen welke problemen zij op dit moment aanlopen en hoe deze problemen worden opgelost. Vergeet ook niet de huidige situatie te onderbouwen met actuele data van betrouwbare bronnen zoals het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).
Voorbeeld van een zelfstandige die tegen een voordelig tarief bouwmaterialen gaat leveren:
Kleine ondernemingen zijn op dit moment veel geld kwijt aan grote leveranciers voor bouwmaterialen. In 2015 werd de index voor groothandel en bouwmaterialen op 100 gezet. In het 4e kwartaal van 2023 is het indexcijfer gestegen naar 154,5 (zie tabel hieronder). Aangezien hogere kosten ervoor zorgen dat er minder winst wordt gemaakt, leidt dit tot krappe financiën.
Stap #3: Toelichten van jouw toegevoegde waarde
Op welke manier los jij het probleem in de huidige situatie van je klant op? Kortom, omschrijf de toegevoegde waarde van jouw onderneming. Beantwoord in de toelichting in ieder geval de volgende vragen:
- Wat ga je doen om je klant een oplossing te bieden voor de huidige situatie?
- Hoe zit het met obstakels bij jouw gevonden oplossing?
- Op welke manier ga je deze obstakels omzeilen of oplossen?
Tip: Onthoud dat investeerders vaak ook op de hoogte zijn van de huidige situatie van een probleem inclusief de knelpunten om dit op te lossen. Gooi niet je eigen glazen in door zo min mogelijk obstakels te omschrijven. Een sterk businessplan zzp is namelijk op tegenslagen voorbereid.
Stap #4: Omschrijf waarom het starten van je onderneming urgent is
Overtuig in deze vierde stap van je ondernemersplan zzp waarom juist nu hét moment is om jouw onderneming te starten. Je kunt hierbij goed gebruik maken van huidige trends binnen de markt waarin je actief bent. Ook hier is het belangrijk dat je de urgentie onderbouwt met betrouwbare gegevens uit de branche of regio.
Stap #5: Onderzoek de markt en ontwikkelingen binnen de sector waarin je actief bent
Een succesvolle onderneming gaat mee met de meest recente trends en ontwikkelingen in de markt. Het is dan ook voor jou als ondernemer belangrijk dat je op de hoogte bent van deze ontwikkelingen. Hiervoor is marktonderzoek nodig. Een handige tool om hierbij te gebruiken is de SWOT-analyse. Met deze sterkte-zwakteanalyse breng je de kansen en uitdagingen van je onderneming in kaart. Het gaat hierbij om zowel interne als externe (omgevings)factoren.
In onderstaande afbeelding vind je de template voor de SWOT-analyse inclusief voorbeeld over een online webshop:
Tip: Sla bovenstaand template op en vul de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in voor jouw onderneming.
Stap #6: Stel een concurrentieanalyse op van actieve bedrijven binnen jouw regio
Een sterke analyse over wat je concurrentie doet, is belangrijk als je inzicht wilt in het bereiken van je doelgroep. Op basis van deze informatie kan je namelijk belangrijke informatie bepalen als kwaliteit en prijs. Een goede concurrentieanalyse beschikt in ieder geval over onderstaande punten:
- Producten / diensten die je concurrentie aanbiedt
- Wie zijn de afnemers van de producten / diensten van de concurrent
- Voor welke prijs worden de producten / diensten van de concurrent aangeboden?
- Hoe zit het met service / klantenservice?
- Wat is de toegevoegde waarde van kopen / dienst afnemen bij de concurrent?
- Hoe brengt de concurrent product / dienst onder de aandacht bij de doelgroep?
Stap #7: Informatie over oprichter(s)
Ben je zzp’er of kies je voor eenmanszaak als rechtsvorm? Dan hoef je bij deze stap alleen je naam neer te zetten. Als je met meerdere ondernemers samen een business op gaat zetten, dan moeten in ieder geval onderstaande vragen worden beantwoordt:
- Wat zijn de namen van de ondernemers?
- Hoe is de bedrijfsvoering onderling verdeeld?
- Optioneel: welke oprichters behoort tot de directe of raad van bestuur (in het geval van een naamloze vennootshap)
Stap #8: In kaart brengen van de verwachte financiële status
Heb je behoefte aan een zakelijke lening? Dan vraagt de bank of investeerder meestal inzicht in je actuele / te verwachte financiële status. Vind je het moeilijk om een keuze te maken uit het aanbod leningen? Door een adviseur in te schakelen weet je zeker dat je de juiste financiering tegen de juiste voorwaarden krijgt. Vraag hier gratis een adviesgesprek aan.
Een goed ondernemersplan zzp moet in ieder geval beschikken over de volgende financiële gegevens:
- Inschatting te verwachte kasstroom
- Winst- en verliesrekening
- Balans
- Toekomst voorspelling potentiële investeerder
- Schatting te verwachte break-even punt
- Realistisch overzicht van de te verwachte kosten
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je ondernemersplan zzp? Zakelijk Groeien biedt binnenkort een online training aan waarbij je stap voor stap hierin begeleid wordt! Dankzij handige video’s, een live Q&A met een expert en een community met andere (parttime) startende ondernemers, weet jij zeker dat je een volledig, efficiënt bedrijfsplan maakt.
Wil jij je alvast inschrijven voor de wachtlijst? Wacht dan niet langer en meld je nu via deze link aan met 10% korting.
Veelgestelde vragen (FAQ) over ondernemersplan zzp
Heb je behoefte aan een concreet plan waarin je de kansen, beperkingen, concurrentie en potentiële klanten omschrijft? Dan is een businessplan zzp handig om op te stellen. Als je als ondernemer aan startkapitaal wil komen bij een bank is een ondernemersplan zelfs noodzakelijk. Meer weten over ondernemersplan zzp? Onderaan de pagina worden de 4 meestgestelde vragen beantwoordt.