Online Marketing Tools

Online Marketing Tools

Jij, je bedrijf en ook je marketingbeleid moeten met de tijd meegaan, dat doet je doelgroep immers ook. De tijd dat mensen thuis de folder openen, jouw geprinte advertentie zien en er actie op ondernemen is al lang voorbij. Je moet meebewegen met je doelgroep en je laten zien, daar waar je doelgroep is.

Online is dit vaak een stuk makkelijker dan offline.Om je op weg te helpen online als ondernemer vind je in dit artikel een overzicht van de belangrijkste online marketing tools en een korte uitleg over hoe ze in te zetten.

Wat zijn de belangrijkste online marketingkanalen?

Er zijn de laatste jaren veel nieuwe marketingkanalen bijgekomen, waarvan de grootste en dus belangrijkste internet is. Reclame op internet maakt dan ook nog steeds een stormachtige groei door. Online marketing is marketing via internet. De belangrijkste varianten zijn; Social Media, Websites, Google (SEO), Content en E-mail.

• Online marketing via Social Media houdt in marketing via Facebook, Twitter, Linkedin en andere sociale media

• Online marketing via websites houdt in marketing via je eigen website, maar ook via andere websites.

• Online marketing via Google is hoger komen in de zoekmachine en adverteren via zoekmachines.

Content Marketing, houdt in dat je met informatie, denk aan artikelen, blogs, maar ook video en podcasts jezelf online positioneert. Dit kan op je eigen site en op andere sites.

Email marketing houdt in marketing via email/nieuwsbrieven.

De basis van marketing is nog steeds hetzelfde, alleen zijn er veel nieuwe online opties bijgekomen. Elk met hun eigen spelregels, we gaan ze kort allemaal langs.

Online marketing via Social Media

Bij social media draait het eigenlijk altijd om bereik. Dit kan zijn via likes, fans, volgers, retweets, plusjes of wat dan ook. Waarom het hierom draait? Hoe meer volgers, hoe meer impact jouw acties hebben. Het doel van social media is meestal het contact hebben en houden met je (potentiële) klanten, jezelf positioneren, netwerken, nieuws vergaren en promotie maken.

Je probeert door social media in te zeten top of mind te worden en blijven bij je doelgroep. Dit bereik je door contact met ze te zoeken ( reageren), nieuws en tips, ontwikkelingen en leuke dingen te delen. Alles om bij jouw doelgroep in beeld te komen en zo op den duur verkopen te realiseren.

Je website als marketingkanaal 

Marketing via je website houdt in bezoekers te verleiden om klant te worden, zich op te geven voor je nieuwsbrief of om je te volgen op social media.

Deze laatste twee zijn belangrijk want zo hou je contact met je potentiële klanten en breidt je netwerk zich uit. Marketing op je website houdt in dat je vanuit het oogpunt van je klanten de website inricht. Spreek de taal van je doelgroep en bied ze iets aan waar zij wat aan hebben. Benoem het probleem dat jij voor ze oplost.

Concreet betekent dit voor je website dat je na moet denken over; welke onderwerpen bespreek je, in welke volgorde doe je dit, gebruik je plaatjes en video’s, welke kleuren gebruik je en nog veel, veel meer.

Door dit goed te doen gaat je conversie vanuit je website omhoog. Conversie is hierbij het aantal bezoekers dat klant wordt. Het is één van de belangrijkste indicatoren voor je succes online. De berekening van je conversie is: klanten vanuit je website /aantal bezoekers aan je website. Om conversie te meten moet je wel eerst weten hoeveel mensen er op je website komen. Gebruik hiervoor een tool zoals Google Analytics.

Wat kan helpen bij het verbeteren van je website voor het bereiken en aanspreken vanje doelgroep is het MBTI model.

Beter vindbaar via Google door optimalisatie (SEO)

Zoekmachineoptimalisatie (Google) wordt aangeduid als SEO, dit staat voor Search Engine Optimalisation. Doel is hoger in Google te komen. Google heeft zelf een basisgids uitgebracht over SEO. Wil je dus met SEO aan de slag en er meer van weten? Dan is deze gids een goed startpunt.

Hoe makkelijk of moeilijk het voor je is om hoog in Google te komen ligt aan een aantal dingen: op welke zoekwoorden wil je gevonden worden en is er veel concurrentie? Gevonden worden op je eigen naam is een stuk makkelijker dan gevonden worden op algemene zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn echter niet alles, slechts 1/3 van de bezoekers van een website komen via een kort zoekwoord binnen. Veel mensen komen via zogenaamde long-tail zoekwoorden binnen, dit zijn lange (vaak) unieke zoekopdrachten.

Belangrijk om hoog in Google te komen met je website is:

  • Zoekmachine vriendelijke website
  • Relevante content
  • Links naar je website toe
  • Site autoriteit en actualiteit.

Een mogelijkheid om snel hoog op zoekwoorden gevonden te worden is via Google Ads. Je betaalt dan voor een advertentie op bepaalde zoekwoorden. Hoe meer je betaalt, des ter hoger je komt. De hoogste bieder staat bovenaan. Google Ads kun je zelf opstarten, maar veel ondernemers kiezen ervoor om een google ads bureau in te schakelen. Dit kost natuurlijk geld, maar zorgt er wel voor dat je campagnes goed worden opgezet en bijgehouden.

Dit is een mooie manier om gevonden te worden, maar kan snel in de kosten lopen. Wil je hiermee aan de slag, verdiep je er eerst in of schakel dus een expert in. Dit bespaart je geld en levert veel betere resultaten op.

Content op je website als marketingtool

Mensen gaan vaak internet op om informatie te vinden. Google weet dit, dus scoort goede content hoog. Een interessante manier om bij je doelgroep in beeld te komen is dan ook om relevante content te publiceren voor je doelgroep. Ga dus eens na wat jouw doelgroep wilt weten. Waar hebben ze behoefte aan op internet?

Je kan een informatief artikel schrijven, maar je kan ook denken aan een artikel om een reactie uit te lokken. Schrijf iets schokkends of iets grappigs. Vraag mensen eens om een mening, of deel tips waar je doelgroep wat aan heeft. Een tip hierbij is om een strategie te bedenken van tevoren. Maak eens een contentweb, met in het midden je bedrijf en daaromheen allemaal relevante woorden die te maken hebben met jouw bedrijf. Verbind de relevante woorden en zo kom je tot een contentplan.

Met alleen content publiceren ben je er niet. Zorg dat je de content regelmatig deelt via je communicatie kanalen. Niet één keer maar regelmatig en telkens weer. Deel het op Social Media, via de mail en op andere sites. Daarnaast, zorg voor kwaliteit. Beter af en toe een goede publicatie die blijft hangen dan flut informatie. Dit laatste blijft bij mensen niet hangen en wordt door Google vaak matig beoordeeld. Ook zullen andere mensen het minder snel delen, wat nog een keer slecht is voor je vindbaarheid.

E-mail als marketingkanaal

Marketing via Email (nieuwsbrief) is nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing. Vanuit oulook of Gmail e-mail marketing doen is echter niet verstandig. Er zitten allemaal beperkingen op die het erg lastig maken en weinig effectief. Er zijn echter gratis email marketing programma’s. Een voorbeeld (die wij ook gebruiken) hiervan is Mailchimp.

Zorg altijd dat je email marketing volgens de regels doet. Dit betekent in Nederland dat abonnees toestemming gegeven moeten hebben om op de lijst te staan of klant van je moeten zijn.

Abonnees op je nieuwsbrief kan je krijgen door dit op je website te vragen. Eventueel kan je ze verleiden door ze iets aan te bieden als ze zich aanmelden. Je ziet vaak een gratis ebook of tips.

Conclusie over online marketing tools

Bovenstaande online marketingkanalen zijn door alle bedrijven goed in te zetten en de kosten om ze in te zetten zijn (zeker in het begin) laag en vaak is het zelfs gratis. De kunst voor jou is om een goede balans te vinden tussen de verschillende tools en uit te vinden wat voor jou het beste werkt en bij je past. Succes met je online marketing!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Hoe kies je een goede boekhouder?

Als ondernemer kan het bijhouden van de administratie een hele klus zijn en veel tijd in beslag nemen. Tijd die je misschien ...
Gepost op: 26 oktober 2021

5 tips voor de perfecte zakelijke smartphone: veilig, functioneel en altijd up-to-date

Bent u op zoek naar een nieuwe zakelijke smartphone en heeft u al een favoriet in gedachten? Wij hebben een overzicht opgesteld ...
Gepost op: 21 augustus 2019

Creëer de ideale thuiswerkplek in de tuin

Door de afgelopen jaren heen heeft het begrip ‘thuiswerken’ een flinke boost gekregen. Waar we voorheen nog aan de keukentafel werkten, nemen ...
Gepost op: 28 februari 2023

Slimme strategieën voor ondernemers: dit doe je met je winst uit onderneming

Als ondernemer is het maken van winst een van de belangrijkste doelen van je bedrijf. Maar wat als je een mooie winst ...
Gepost op: 23 oktober 2023

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

Review Ficsus.nl boekhoudprogramma

Ficsus.nl heeft speciaal voor startende ondernemingen en zzp’ers een online boekhoudpakket gebouwd. De website van Ficsus.nl verkondigt: “Online boekhouden speciaal voor jou als ...
Gepost op: 26 mei 2020

Hoe maak je een social media plan in 4 stappen?

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik ...
Gepost op: 30 november 2015

Uurtarief als zzp’er berekenen

Bereken hieronder gemakkelijk welk uurtarief je als zzp’er moet aanhouden om je gewenste omzet te realiseren. Hoe bereken je jouw uurtarief als ...
Gepost op: 30 april 2021

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan ...
Gepost op: 21 september 2021

Review Monday team management software

Monday kan goed gebruikt worden als urenregistratieapp maar is meer dan dat. Het is een team management softwareprogramma, gebaseerd op de overtuiging ...
Gepost op: 23 september 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.