Social media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er wordt veel over geschreven en bijna iedereen gebruikt een of ander sociaal platform. Kortom, mensen zijn er veel mee bezig.
Omdat je als ondernemer zaken doet met mensen, is het handig om een aantal social media voor je bedrijf te gebruiken en daarbij goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van social media platforms. Misschien haal je al werk of klanten uit social media? Let dan op dat je je op de juiste platforms blijft richten; de social media die bij jouw doelgroep(en) passen.
Social media trends 2020
Volgens Newcom, het bureau dat sinds 2010 het gebruik van social media onderzoekt, zijn er een aantal trends in 2020. De groei van Instagram vlakt af. TikTok groeit sterk. De interesse voor Facebook is bij jongeren afgenomen, maar Facebook heeft nog altijd een sterke positie in de leeftijdscategorie 20 jaar en ouder. YouTube is nog steeds groot, maar niet zo groot als WhatsApp en niemand vertrouwt social media. Maar dit vertrouwen leidt er niet toe dat we minder op social media zitten.
Verder worden er momenteel (maart 2018) maar liefst 340 miljoen tweets per dag verstuurd (wereldwijd). Ter vergelijk: in 2014 werden nog 500 miljoen tweets per jaar verstuurd! LinkedIn blijft groot als zakelijke netwerksite met 4,4 miljoen gebruikers in Nederland. Alleen doen heel veel LinkedIn-gebruikers er niet zo veel mee: de participatiegraad is het laagst van alle social media apps.
Social Media voor ondernemers
Social media is eigenlijk niks nieuws. Immers het enige wat het doet, is het makkelijker maken om met andere mensen dingen te delen. Dit kan van alles zijn. Informatie, wat je doet, wat je leuk vindt of wat je bijzonder vindt. Dit doen we al zolang dat we bestaan. Vroeger door verhalen te vertellen, later deden we dit via schrift, de radio, de tv, forums, e-mail en nu dus via social media. Social media is dus de nieuwste en vaak makkelijkste manier om dingen te delen met anderen.
Omdat zoveel mensen het gebruiken en het een makkelijke manier is om dingen met elkaar te delen is social media uiteraard interessant voor jou als ondernemer. Het is een manier om informatie te vergaren, je bekendheid op te bouwen, dingen te delen en de interactie op te zoeken. Alles met als doel uiteindelijk potentiële klanten te bereiken.
De belangrijkste social media voor jou als ondernemer zijn:
Facebook inzetten als ondernemer?
Facebook was lange tijd het grootste sociale netwerk ter wereld. Facebook verliest vooral de interesse van jongeren onder 20 jaar. Maar in Nederland blijft het totaal aantal gebruikers naar verwachting nog jaren doorstijgen. Op dit moment heeft Facebook naar schatting 8,2 miljoen Nederlandse gebruikers. In 2021 zijn dat er naar verwachting 8,45 miljoen. Al hoewel Facebook door velen als privé wordt gezien, kan het voor bedrijven interessant zijn om erop te zitten en te adverteren. Dit gebeurt dan ook erg veel.
Van de bakker op de hoek tot de grote jongens. Bedrijven hebben hun eigen pagina of adverteren op Facebook. Dit kan ook voor jouw onderneming interessant zijn. Via Facebook blijf je namelijk in contact met je (potentiële) klanten en kan je ze bereiken met gerichte advertenties.
Instagram inzetten als ondernemer?
Op Instagram plaatst je vooral foto’s of korte video’s. Maar probeer creatief te zijn en varieer in de soorten foto’s die je plaatst. Of maak eens een collage of een korte video met Boomerang. Instagram wint snel terrein, vooral onder jonge gebruikers. En dat is goed voor bedrijven: hoe jonger de gebruiker hoe beter, want des te langer kunnen ze gebruiker blijven. Meer dan de helft van de Instagramgebruikers is tussen de 18 en 29 jaar oud. Een kwart van de gebruikers is tussen de 30 en 49 jaar oud.
Op Instagram is de interactie het grootst bij bedrijfsberichten: posts van bedrijven op Facebook en Twitter leveren in de meeste gevallen slechts interactie op met minder dan 0,1% van de volgers. Op Instagram is dat tussen de 3 en 6 procent. Daarnaast volgt 62% van alle Instagrammers een bedrijf via het medium en zoekt 70% wel eens een bedrijf op.
LinkedIn inzetten als ondernemer?
LinkedIn is vooral een netwerksite. Het is de zakelijke tegenhanger van Facebook. Hier delen mensen juist hun zakelijke informatie. Je laat op LinkedIn zien wie je bent en wat je qua werk gedaan hebt. Een LinkedIn-profiel is vergelijkbaar met een online cv. Verder kun je banen zoeken, bedrijven volgen en via je netwerk in contact komen met anderen die je werk kunnen bezorgen. Belangrijk onderdeel van LinkedIn zijn de discussiegroepen. Hierin kan je als ondernemer deelnemen en belangrijke informatie vinden en delen.
LinkedIn heeft enorm veel potentie voor ondernemers. Gebruik het dus!
Twitter inzetten als ondernemer?
Twitter bestaat al sinds 2006 kan je zien als een miniblogsite, je stuurt korte berichten (tweets) de wereld in. Lange tijd mocht een tweet niet langer zijn dan 140 tekens, maar sinds het najaar van 2017 mag een tweet het dubbele aantal (dus 280) tekens bevatten.
Het bijzondere van Twitter is dat het als enig sociaal medium helemaal open is. Iedereen kan iedereen volgen en iedereen kan naar iedereen (in het openbaar) berichten sturen. Door het open karakter is Twitter ideaal om interessante partijen te vinden of de laatste nieuwtjes te vinden binnen een bepaald vakgebied.
Hoe social media inzetten als ondernemer?
Alle social media hebben met elkaar gemeen dat het mensen met elkaar verbindt en dat het de mogelijkheid geeft om dingen te delen. Dit is ook interessant voor jou als ondernemer. Door slim dingen te delen en te reageren kan je namelijk jezelf in de kijker spelen via social media.
Elk medium heeft zijn eigen spelregels, doelen en inzetmogelijkheden. Doordat bijna iedereen op één van de social media zit ben je als ondernemer bijna verplicht om iets te doen met social media.
Dit betekent niet dat je alle social media blindelings moet inzetten, het managen van een social media platform voor een bedrijf kost heel veel tijd. Beter is het eerst goed te bedenken hoe en of je via een van de social media je doelgroep ofnetwerk kan bereiken. Houd er rekening mee dat social media meer een relatiemanagement tool is dan een verkooptool. Resultaat behalen met social media vraagt een vrij lange adem.