Zoeken
Zoeken
Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Inhoud

Inhoud
Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen
Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Gewijzigd op:

22 augustus 2024

Leestijd:

4 minuten

Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik je daarmee? Als het alleen je vrienden zijn, dan kun je jezelf afvragen of dat wel de juiste (succesvolle) strategie is.

Onder de noemer social media vormen ze hedendaags een platform voor de uitwisseling van ieders ideeën, meningen, activiteiten en acties. Maar wat betekent dit voor jou als ondernemer en hoe zet je deze social media het beste in? In dit artikel vind je een simpel maar effectief 4-stappenplan om Social Media effectiever in te zetten. Het plan kun je onder stap 4 downloaden en uitprinten om voor jezelf in te vullen.

Stap 1: Social Media, hoe gebruikt mijn doelgroep het?

Het bepalen waar je doelgroep zich bevindt op social media is stap 1 in het effectief inzetten van social media.

Je doelgroep zal meer of minder gebruik maken van bepaalde social media en (nog belangrijker) van bepaalde groepen/communities binnen die social media. Bepaal dus welke social media kanalen gebruikt worden door je doelgroep en vooral hoe.

Dit kun je bepalen door binnen social media kanalen te zoeken op relevante termen voor jou. Er komen dan accounts / pagina’s / groepen naar voren die relevant voor jou kunnen zijn.  Dit geeft je een goed beeld van wat je per social media kanaal kunt verwachten wat betreft relevantie.

Stap 2: Social Media, wat wil ik bereiken?

Wat wil je bereiken met het inzetten van social media? Dat is de tweede vraag die beantwoord moet worden om een stap te zetten in het effectief inzetten van social media. Naast het bereiken van je doelgroep, kun je social media namelijk voor veel andere nuttige dingen inzetten.  Enkele voorbeelden hiervan zijn inspiratie en kennis opdoen, je doelgroep volgen en jezelf profileren.

Bepaal dus je wat je allemaal zou willen bereiken met behulp van social media.

[the_ad_group id=”160″]

Stap 3: Welke Social Media zet ik in op welke manier?

De derde stap is dat je bepaald welke social media het meest geschikt is voor wat je allemaal  zou kunnen bereiken. Dus hoe kun je bijvoorbeeld Facebook inzetten voor jouw bedrijf? Gebruik ik het om kennis en inspiratie op te doen of bijvoorbeeld ook om klanten te vinden?

Stap 4: Wat doe ik per Social Media kanaal?

Social media goed inzetten kost tijd en je wil de tijd die je er aan besteed zo effectief mogelijk gebruiken. Daarom zul je moeten bepalen wat de meest effectieve manier is om elk social media kanaal in te zetten.

Nu je weet op welke social media kanalen je doelgroep zich bevindt, wat je allemaal kunt bereiken en welke social media het handigst zijn om hiervoor in te zetten, kun je makkelijker bepalen wat je per kanaal gaat doen. Bepaal per social media kanaal hoe actief je het kanaal in gaat zetten.

2 Extra tips voor je Social Media Succes:

Leer van anderen

Het mooie voor jou is dat het wiel meestal al is uitgevonden. Er zijn al vele andere kleine ondernemingen met een succesvolle social media strategie waaruit je inspiratie kunt opdoen. Schroom dan ook niet om deze andere bedrijven (en je concurrentie!) te volgen en op die manier je eigen content te formuleren. Kijk wat bij hen werkt en maak het beter. Natuurlijk is ieder bedrijf anders en wat voor bedrijf X werkt, hoeft dat niet te doen voor bedrijf Y. Wees echter niet bang om te ontdekken en te proberen! Voor je het weet, heb je misschien wel goud in handen met dank aan een ander.

Aantrekkelijke content is de sleutel tot succes

Voor dit ‘goud in handen’ heb je natuurlijk wel de juiste content nodig. Goede content is uniek, prikkelend, grappig, emotioneel maar het allerbelangrijkst: relevant. Om te bepalen welke content je wilt inzetten, kun je een aantal thema’s kiezen die relevant zijn voor jouw onderneming en je doelgroep. Dit zijn nu jouw focusthema’s waar je eventuele berichten of campagnes aan kunt ophangen in verschillende vormen (artikel, video, interview etc). Probeer hierbij te streven naar interactie met je doelgroep om zo binding te creëren en je netwerk uit te breiden.

Gebruik ons makkelijke Social Media Plan en de extra tips om jouw social media veel effectiever in te zetten.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je zoekt een goede koptelefoon en komt een merk tegen dat het verhaal vertelt van muzikanten die

Leestijd:

3 minuten

Een succesvolle bedrijfsvoering begint met overzicht en efficiëntie. Of je nu een kleine webshop runt of een groot magazijn beheert,

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je typt “het weer in Amsterdam” in Google en binnen een fractie van een seconde krijg je

Leestijd:

3 minuten

Als zzp’er heb je dagelijks te maken met zakelijke betalingen. Of het nu gaat om het boeken van een werkplek,

Leestijd:

4 minuten

Misschien denk je dat een zakelijk vast telefoonnummer een beetje ouderwets is, omdat het merendeel van alle communicatie nu gaat

Leestijd:

3 minuten

Als ondernemer weet je hoe belangrijk een betrouwbare en efficiënte bedrijfsauto is. De Volkswagen UP heeft z’n plekje al lang

Verzekering aanvragen

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?