Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik je daarmee? Als het alleen je vrienden zijn, dan kun je jezelf afvragen of dat wel de juiste (succesvolle) strategie is.

Onder de noemer social media vormen ze hedendaags een platform voor de uitwisseling van ieders ideeën, meningen, activiteiten en acties. Maar wat betekent dit voor jou als ondernemer en hoe zet je deze social media het beste in? In dit artikel vind je een simpel maar effectief 4-stappenplan om Social Media effectiever in te zetten. Het plan kun je onder stap 4 downloaden en uitprinten om voor jezelf in te vullen.

Stap 1: Social Media, hoe gebruikt mijn doelgroep het?

Het bepalen waar je doelgroep zich bevindt op social media is stap 1 in het effectief inzetten van social media.

Je doelgroep zal meer of minder gebruik maken van bepaalde social media en (nog belangrijker) van bepaalde groepen/communities binnen die social media. Bepaal dus welke social media kanalen gebruikt worden door je doelgroep en vooral hoe.

Dit kun je bepalen door binnen social media kanalen te zoeken op relevante termen voor jou. Er komen dan accounts / pagina’s / groepen naar voren die relevant voor jou kunnen zijn.  Dit geeft je een goed beeld van wat je per social media kanaal kunt verwachten wat betreft relevantie.

Stap 2: Social Media, wat wil ik bereiken?

Wat wil je bereiken met het inzetten van social media? Dat is de tweede vraag die beantwoord moet worden om een stap te zetten in het effectief inzetten van social media. Naast het bereiken van je doelgroep, kun je social media namelijk voor veel andere nuttige dingen inzetten.  Enkele voorbeelden hiervan zijn inspiratie en kennis opdoen, je doelgroep volgen en jezelf profileren.

Bepaal dus je wat je allemaal zou willen bereiken met behulp van social media.

[the_ad_group id=”160″]

Stap 3: Welke Social Media zet ik in op welke manier?

De derde stap is dat je bepaald welke social media het meest geschikt is voor wat je allemaal  zou kunnen bereiken. Dus hoe kun je bijvoorbeeld Facebook inzetten voor jouw bedrijf? Gebruik ik het om kennis en inspiratie op te doen of bijvoorbeeld ook om klanten te vinden?

Stap 4: Wat doe ik per Social Media kanaal?

Social media goed inzetten kost tijd en je wil de tijd die je er aan besteed zo effectief mogelijk gebruiken. Daarom zul je moeten bepalen wat de meest effectieve manier is om elk social media kanaal in te zetten.

Nu je weet op welke social media kanalen je doelgroep zich bevindt, wat je allemaal kunt bereiken en welke social media het handigst zijn om hiervoor in te zetten, kun je makkelijker bepalen wat je per kanaal gaat doen. Bepaal per social media kanaal hoe actief je het kanaal in gaat zetten.

2 Extra tips voor je Social Media Succes:

Leer van anderen

Het mooie voor jou is dat het wiel meestal al is uitgevonden. Er zijn al vele andere kleine ondernemingen met een succesvolle social media strategie waaruit je inspiratie kunt opdoen. Schroom dan ook niet om deze andere bedrijven (en je concurrentie!) te volgen en op die manier je eigen content te formuleren. Kijk wat bij hen werkt en maak het beter. Natuurlijk is ieder bedrijf anders en wat voor bedrijf X werkt, hoeft dat niet te doen voor bedrijf Y. Wees echter niet bang om te ontdekken en te proberen! Voor je het weet, heb je misschien wel goud in handen met dank aan een ander.

Aantrekkelijke content is de sleutel tot succes

Voor dit ‘goud in handen’ heb je natuurlijk wel de juiste content nodig. Goede content is uniek, prikkelend, grappig, emotioneel maar het allerbelangrijkst: relevant. Om te bepalen welke content je wilt inzetten, kun je een aantal thema’s kiezen die relevant zijn voor jouw onderneming en je doelgroep. Dit zijn nu jouw focusthema’s waar je eventuele berichten of campagnes aan kunt ophangen in verschillende vormen (artikel, video, interview etc). Probeer hierbij te streven naar interactie met je doelgroep om zo binding te creëren en je netwerk uit te breiden.

Gebruik ons makkelijke Social Media Plan en de extra tips om jouw social media veel effectiever in te zetten.

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

ZZP of BV? Dit is wat je als ondernemer moet weten

Heb je de knoop doorgehakt en ga je als ondernemer aan de slag?  Of loop je al wat langer mee in het ...
Gepost op: 14 mei 2021

Facturen in bitcoin verwerken in je boekhouding

2013 was het jaar dat de bitcoin de digitale valutamarkt begon over te nemen. De munt heeft sindsdien dalen en pieken gehad. ...
Gepost op: 7 juni 2021

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Welke rechtsvorm gaat jouw onderneming krijgen? Het kiezen van de juiste rechtsvorm heeft met veel zaken te maken. Onder andere met de ...
Gepost op: 22 mei 2015

Hoe de fondsen te verzamelen om je bedrijf te starten

Voor het starten van een bedrijf is meer nodig dan alleen een idee – er zijn ook middelen voor nodig. Of je ...
Gepost op: 11 april 2023

Hoe je bedrijf meer volgers op TikTok kan aantrekken

In de snel evoluerende wereld van social media is TikTok uitgegroeid tot een krachtpatser voor merkpromotie en digitale marketing. Met een wereldwijd ...
Gepost op: 12 februari 2024

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën ...
Gepost op: 14 november 2023

Kantoorvloer kiezen: hier moet je op letten!

Wil je jouw bestaande bedrijfspand verbouwen? Of ga je binnenkort misschien wel verhuizen naar een geheel nieuw pand? Dan is de vloer ...
Gepost op: 8 december 2023

Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Wil jij ook graag je eigen restaurant of café openen? Veel mensen dromen ervan om een eigen horecabedrijf te hebben. Deze checklist ...
Gepost op: 27 oktober 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.