Starten
Je gaat starten als ondernemer of bent van plan dit te gaan doen! Wij helpen je graag op weg met veel informatie en praktische tips.
Geschreven door: Jasper Runneboom
Netwerken: iedereen heeft het er over maar hoe start je ermee? In dit artikel leg ik in 2 simpele stappen uit hoe je start met het creëren van een netwerk. Via een goed netwerk krijg je namelijk de meest effectieve vorm van promotie, namelijk van mond tot mond. Opdrachten worden in de praktijk vaak elkaar gegund op basis van eerdere resultaten of aanbevelingen van anderen. Een goed netwerk is dus van levensbelang voor jou als zzp’er.
Zonder dat je het waarschijnlijk weet heb je al een netwerk om je heen. Het gaat om mensen die jou kennen. De mensen in je netwerk kunnen zijn:
Een makkelijke manier om je netwerk in kaart te brengen, is via je e-mailcontacten en social media accounts. Zet deze mensen eens op een rijtje. Bedenk hoe je hen zou kunnen bereiken: mailen, bellen, een privéberichtje sturen via een van je social accounts of een oproepje doen op een social media account. Het ligt eraan wat je vraag is, welke zaken je met hen zou willen doen en hoe direct je je contacten wilt (of kan) benaderen.
De volgende stap is om uit te zoeken in welke branche jouw contacten actief zijn, in welke zin zij waardevol voor jouw bedrijf zouden kunnen zijn en welk netwerk zij (kunnen) hebben. Dit hoeft niet uitgebreid, als je het niet weet: laat het open. Het voordeel hiervan is, dat het je inzicht verschaft in je netwerk en hoe je je netwerk zou kunnen vergroten. Vraag je na het opstellen van dit netwerkoverzicht af:
Nu is het zaak je netwerk bij jouw bedrijf te betrekken. Zij moeten immers weten wat jij doet. Het is cruciaal dat je huidig netwerk heel goed weet wat jij doet. Plaats daarom ook regelmatig updates over je eigen bedrijf op je social media accounts, of stuur je contacten een e-mailnieuwsbrief, of spreek regelmatig af om bij te praten. Tijd om te starten met netwerken, tijd om je netwerk te activeren!