Starten met netwerken

Geschreven door: Jasper Runneboom

Starten met netwerken

Netwerken: iedereen heeft het er over maar hoe start je ermee? In dit artikel leg ik in 2 simpele stappen uit hoe je start met het creëren van een netwerk. Via een goed netwerk krijg je namelijk de meest effectieve vorm van promotie, namelijk van mond tot mond. Opdrachten worden in de praktijk vaak elkaar gegund op basis van eerdere resultaten of aanbevelingen van anderen. Een goed netwerk is dus van levensbelang voor jou als zzp’er.

Stap 1: Wie zitten er in je huidig netwerk?

Zonder dat je het waarschijnlijk weet heb je al een netwerk om je heen. Het gaat om mensen die jou kennen. De mensen in je netwerk kunnen zijn:

  • (ex) Collega’s op verschillende niveaus
  • Vrienden
  • (oud) Studiegenoten
  • Familie
  • Sportgenoten

Een makkelijke manier om je netwerk in kaart te brengen, is via je e-mailcontacten en social media accounts. Zet deze mensen eens op een rijtje. Bedenk hoe je hen zou kunnen bereiken: mailen, bellen, een privéberichtje sturen via een van je social accounts of een oproepje doen op een social media account. Het ligt eraan wat je vraag is, welke zaken je met hen zou willen doen en hoe direct je je contacten wilt (of kan) benaderen.

Stap 2: Analyseer je huidige netwerk

De volgende stap is om uit te zoeken in welke branche jouw contacten actief zijn, in welke zin zij waardevol voor jouw bedrijf zouden kunnen zijn en welk netwerk zij (kunnen) hebben. Dit hoeft niet uitgebreid, als je het niet weet: laat het open. Het voordeel hiervan is, dat het je inzicht verschaft in je netwerk en hoe je je netwerk zou kunnen vergroten. Vraag je na het opstellen van dit netwerkoverzicht af:

  • Heb ik veel contactpersonen in de branche waarop ik mij richt?
  • In welke richting zou ik mijn netwerk willen uitbreiden en hoe kan mijn netwerk mij hierbij helpen?
  • Waar heb ik mijn contactpersonen voor nodig? Wil ik met van gedachten wisselen of  samenwerken? Zouden ze me kunnen helpen met het leveren van bepaalde producten of diensten? Of ik hen?

Nu is het zaak je netwerk bij jouw bedrijf te betrekken. Zij moeten immers weten wat jij doet. Het is cruciaal dat je huidig netwerk heel goed weet wat jij doet. Plaats daarom ook regelmatig updates over je eigen bedrijf op je social media accounts, of stuur je contacten een e-mailnieuwsbrief, of spreek regelmatig af om bij te praten. Tijd om te starten met netwerken, tijd om je netwerk te activeren!

Hoe verder met netwerken?

Vind netwerkbijeenkomsten

  • Over deze site

    Over deze website

    De gemiddelde zzp'er maakt € 34.000,- winst per jaar en 55% van de startende ondernemers stopt alweer binnen 5 jaar.

    Die cijfers moeten beter!

    Daarvoor biedt zakelijkgroeien.nl inzicht, kennis en tools om de overlevingskans van startende ondernemers en de winst van zzp'ers te vergroten.

    Wij zorgen dat je de belangrijke randzaken rondom jouw bedrijf of freelance betaan beter begrijpt en goed opzet. Zodat je weet waar je potentiële groei zit en de juiste keuzes maakt. Met als resultaat dat je jouw bedrijf of freelance betaan voor de lange termijn winstgevend maakt. En je door kan gaan om in vrijheid en naar eigen inzicht een impact te maken op de wereld en te bouwen aan jouw succes.

    Spreekt dit je aan? Word dan lid van onze LinkedIn groep!

  • Kenniscentrum