Zoeken
Zoeken
Van zzp’er naar ondernemen met personeel: waar moet je op letten?

Inhoud

Inhoud
Van zzp’er naar ondernemen met personeel: waar moet je op letten?
Foto van Zakelijkgroeien.nl

Zakelijkgroeien.nl

Leestijd: 6 minuten

Van zzp’er naar ondernemen met personeel: waar moet je op letten?

Ben je zelfstandig ondernemer en denk je erover om personeel in dienst te nemen? Dit kan een baanbrekende stap zijn, maar er komt meer bij kijken dan je misschien denkt. Veel zelfstandigen tasten in het duister als het gaat om wat je allemaal moet regelen als je iemand in dienst neemt. Begrijpelijk, want ā€˜baasā€™ zijn betekent veel verantwoordelijkheid. Hoeveel salaris betaal je bijvoorbeeld en wat doe je als je iemand moet ontslaan?

Wil je personeel in dienst nemen of liever uitbesteden?

Personeel in dienst nemen is een grote stap. Velen schrikken terug voor de mogelijke risico’s en administratieve rompslomp. Maar je bedrijf uitbreiden met personeel biedt ook mogelijkheden voor groei. Als je van plan bent om mensen in dienst te nemen, moet je zorgvuldig overwegen of de personeelskosten en andere tijdrovende zaken het waard zijn.

Als er een personeelstekort is, ga je zelf meer uren werken of je doet een beroep op zzpā€™ers. Maar stel dat je binnen drie maanden nog steeds geen personeel kunt vinden? Dan moet je opdrachten afslaan en loop je omzetkansen mis. Een groot deel van de zzp’ers besluit daarom uiteindelijk toch om personeel aan te nemen om hun bedrijf te laten groeien.

Voordat je mensen in dienst neemt is het verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen:

ā€¢ Heb ik echt groeiambities of houd ik mijn bedrijf liever kleinschalig?

ā€¢ Heb ik het er voor over om manager te worden naast het ondernemerschap?

ā€¢ Hoeveel tijd en geld gaat het personeel mij kosten?

ā€¢ Hoeveel extra inkomen levert de investering van personeel mij op?

ā€¢ Is het niet beter om het werk uit te besteden?

Waar haal ik goed personeel vandaan?

Je hebt de balans opgemaakt en je bent er klaar voor om je bedrijf uit te breiden door mensen in dienst te nemen. Dat voelt voor veel ondernemers als een grote stap met veel consequenties. Als je daar aan begint wil je graag de juiste kandidaat in huis halen. Ontdek hier de opties voor het werven van personeel en start de groei van je bedrijf met bekwame werknemers.

Gebruik sociale media

Deel je advertentie of vacature via je social media kanalen zoals Linkedin, Twitter, Facebook, of Instagram en zoek gericht via sociale media. Zoek bijvoorbeeld op de hashtag #graduated op LinkedIn. Veel afgestudeerden posten onder deze hashtag wanneer ze op zoek zijn naar een baan.

Gebruik je netwerk

Activeer je zakelijke en persoonlijke netwerk. Ga bij oud collegaā€™s, vrienden of familie te rade of zij een goede kandidaat weten en beloon de tipgever.

Plaats een vacature op een vacaturebank

Plaats een vacature op vacaturesites zoals Indeed of Nationale Vacaturebank.

Maak gebruik van een uitzendbureau

Met een uitzendbureau kun je flexibel werknemers inhuren. Je huurt dan geen vaste werknemers in, maar neemt een werknemer aan via het uitzendbureau. De flexibiliteit en gemak van een uitzendbureau brengen wel hogere kosten met zich mee.

Wat is je aanbod om personeel te behouden?

Naast het vinden van goed personeel is het nog belangrijker om goede werknemers die je al hebt te behouden! Ze hebben de nodige ervaring en zijn belangrijke pijlers van je bedrijf. Hieronder lees je wat je kunt doen om je personeel tevreden en loyaal te houden.

Concurrerende salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden

Maak salarissen en arbeidsvoorwaarden marktconform. Het gaat hierbij om zaken zoals een concurrerend basissalaris, pensioenregelingen, ziektekostenverzekering, bonussen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling

Bied je werknemers de kans om zich te ontwikkelen en professioneel te groeien binnen je bedrijf. Denk hierbij aan trainingen, workshops en promotiekansen. Werknemers willen het gevoel hebben dat ze groeikansen hebben in hun ontwikkeling en carriĆØre.

Cultiveer een gezonde werkcultuur

Tevreden werknemers leiden tot tevreden klanten. Een werknemer kan alleen optimaal presteren in een werkomgeving waar hij of zij zich prettig voelt. Creƫer een positieve werkomgeving waar werknemers waardering ondervinden en zich betrokken voelen. Dit bereik je bijvoorbeeld met teambuilding, open communicatie, bevordering van een goede balans tussen werk en privƩ en waardering van prestaties.

Flexibele werktijden

Denk na over flexibele werktijden of de optie om af en toe thuis te werken. Dit kan bijdragen aan een goede balans tussen werk en privƩ.

Om goede werknemers te behouden, moet je voortdurend betrokken zijn en aandacht hebben voor hun welzijn en behoeften. Investeer in je werknemers door hen te behandelen als waardevolle collegaā€™s. Zo vergroot je de kans dat ze gemotiveerd en loyaal blijven.

Salarisadministratie uitbesteden of zelf doen?

Als ondernemer met personeel ben je verplicht om loonlijsten op te stellen voor de belastingdienst. Vraag jezelf af of je de salarisadministratie zelf wilt doen of wilt uitbesteden. Ondernemers die besluiten om personeel aan te trekken, kiezen doorgaans voor uitbesteding van de salarisadministratie. Zo kunnen zij zich volledig concentreren op hun werk of bedrijf zonder veel tijd kwijt te zijn aan de administratie.

Houd ook rekening met de richtlijnen van de belastingdienst voor het bijhouden van loonadministratie en let op wijzigingen in de wet! Bepaal voor jezelf hoe je een loonadministratie wilt bijhouden. Ben je al klant bij een boekhouder of administratiekantoor? Informeer dan naar de mogelijkheden van de pakketten die je al gebruikt. Je kunt de administratie bijvoorbeeld bijhouden in een salarispakket of in de cloud met webgebaseerde salarissoftware. Een andere kosteneffectieve optie is om de administratie zelf bij te houden in Excel. Bedenk wel dat dit tijdrovend is en veel administratie kennis vereist. Foutjes liggen op de loer en dat is precies wat je wilt voorkomen met salarisadministratie.

Personeelsplanning

De zakelijke omgeving verandert snel. Er zijn voortdurend nieuwe kansen, regels en andere zorgen. Maar ook binnen een bedrijf kunnen zich snelle veranderingen voordoen, vooral als het gaat om werknemers. Je moet je hoofd buigen over verschillende kwaliteiten, beschikbaarheid en doorloop van personeel. In het licht van deze dynamische factoren is het soms moeilijk om een personeelsplanning voor de korte en lange termijn op te stellen. Met strategische planning anticipeer je op de toekomst.

Strategische personeelsplanning gaat over strategieƫn om personeel toe te voegen, door te stromen en uit te stromen. Het gaat niet noodzakelijkerwijs om het plannen van personeel, maar om het rekening houden met toekomstige ontwikkelingen. Zo zorg je als bedrijf voor een optimale bezetting.

Als bedrijf heb je te maken met nieuwe doelstellingen, vertrek van personeel en bezuinigingen. Je hebt ook te maken met een verscheidenheid aan werknemers die verschillende kwaliteiten en leerbehoeften meebrengen. Strategische personeelsplanning zorgt ervoor dat jouw werknemers op het juiste moment en op de juiste plaats zijn in je organisatie. Je kunt vacatures publiceren, sollicitatiegesprekken inplannen en personeel op tijd inzetten om je doelen voor de toekomst te bereiken. Dit bespaart stress bij de personeelsplanning.

De personeelsplanning rond krijgen is een tijdrovende klus. Zeker als er sprake is van verschillende werktijden kan een werkrooster een ingewikkelde puzzel zijn die je elke week weer moet maken. Gelukkig heb je tegenwoordig software op bijvoorbeeld werktijden.nl waar je eenvoudig een rooster kunt opstellen en werktijden inzichtelijk kunt maken voor je personeel.

Met deze software maak je jouw personeelsplanning een stuk beter en kost het je veel minder tijd. Hiermee zorg je ervoor dat jouw eerste personeelslid meteen goed wordt ingezet.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 4 minuten

Een sterk team van tevreden medewerkers is het fundament van elk succesvol bedrijf. Voelt je personeel zich gewaardeerd en komen

Leestijd: 3 minuten

Samen spullen delen: de deeleconomie is in opkomst en wint snel aan populariteit. Deze trend is niet alleen interessant voor

Leestijd: 8 minuten

Tegenwoordig wordt Voice Search optimalisatie steeds belangrijker voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Met de opkomst van bijvoorbeeld

Leestijd: 11 minuten

In de veranderende wereld van digitale marketing is Google Ranking een belangrijke factor voor het succes van je website. Maar

Leestijd: 5 minuten

Zoals je weet, is het voor ondernemers net wat lastiger om een huis te kopen. Het aanvragen van een hypotheek

Leestijd: 3 minuten

Thuiswerken is sinds de coronacrisis steeds normaler geworden binnen mkb-bedrijven. Bied jij je personeel nog niet de mogelijkheid om flexibel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?