Jaarlijks afschrijven op je bedrijfspand? Zo werkt het

Jaarlijks afschrijven op je bedrijfspand? Zo werkt het

Wanneer je als ondernemer een bedrijfspand voor eigen gebruik koopt, is dat vaak een flinke kostenpost. Deze kosten mag je fiscaal gezien niet in één keer verrekenen. Maar hoe moet het dan wel? De kosten verreken je door jaarlijks af te schrijven op de waarde van je bedrijfspand. Maar aan welke regels moeten die afschrijvingen eigenlijk voldoen?

Voordat we daarover de diepte ingaan, nemen we je nog heel even mee in het waarom van afschrijvingen. Als ondernemer investeer je in bedrijfsmiddelen zoals een laptop, auto van de zaak of – zoals in dit artikel – een bedrijfspand. Deze materiële bedrijfsmiddelen gaan, als het goed is, een aantal jaren mee.

Daarom mag je in het jaar dat je zo’n bedrijfsmiddel hebt gekocht, niet in één keer alle kosten van je winst aftrekken. In plaats daarvan schrijf je af: je verdeelt de kosten over de periode dat je er gebruik van maakt. Op deze manier schrijf je dus elk jaar een gedeelte van de gemaakte kosten af. In de jaren dat je afschrijft, drukt dat je winst en hoef je wellicht minder te betalen bij je aangifte inkomstenbelasting.

De hoogte van de afschrijving bepalen

Om de hoogte van de jaarlijkse afschrijving op je bedrijfspand vast te stellen, moet je rekening houden met de gebruiksduur en de restwaarde van het pand. Oftewel: hoe lang het pand meegaat (meestal is dat tussen de 30 en 50 jaar) en de waarde die het pand aan het eind van die periode nog heeft. Goed om te weten: je mag niet afschrijven over de grond waar het bedrijfspand op staat. Die slijt tenslotte niet naarmate de jaren vorderen.

Aanschafwaarde

Net zoals bij de afschrijving van andere bedrijfsmiddelen, schrijf je bij een pand ook af over de aanschafwaarde. Dat bedrag is inclusief aankoopkosten, zoals bijvoorbeeld overdrachtsbelasting, notariskosten of makelaarskosten. Let op: heb je recht op btw-aftrek? Dan neem je de aankoopkosten exclusief btw op in de aanschafwaarde. Heb je geen recht op btw-aftrek, dan neem je de aankoopkosten inclusief btw op.

Bodemwaarde en boekwaarde

Naast de gebruiksduur, restwaarde en aanschafwaarde zijn er nog twee elementen van belang voor de berekening van de afschrijving van je bedrijfspand: de bodemwaarde (afgeleid van de WOZ-waarde) en de boekwaarde. Hoewel de term misschien anders doet vermoeden, slaat bodemwaarde dus niet op de waarde van de grond waar je pand op staat, maar is het een fiscaal begrip.

De bodemwaarde en boekwaarde vormen een belangrijk aandachtspunt tijdens je berekening, want je kunt alleen afschrijven als de boekwaarde van je pand hoger is dan de bodemwaarde. Daarnaast mag je jaarlijkse afschrijving niet groter zijn dan het verschil tussen de boekwaarde en de bodemwaarde. Opletten dus!

Voorbeeldberekening bedrijfspand afschrijven

‘Maar hoe ziet zo’n berekening er dan uit?’, vraag je je misschien af. Stel, je hebt een pand in eigen gebruik met een aanschafwaarde van € 150.000,- en een WOZ-waarde van € 198.000,- Na de gebruiksduur (50 jaar) is de restwaarde € 50.000,-. Daarnaast was de boekwaarde aan het begin van het jaar € 100.000,-.

De berekening gaat dan als volgt:

(€ 150.000 aanschafwaarde – € 50.000 restwaarde) x 2% (normale jaarlijkse afschrijving) = € 2.000,-

De bodemwaarde voor een pand in eigen gebruik is 50 % van de WOZ-waarde en dus € 99.000,-.

Hiermee voldoe je aan het eerste punt: de boekwaarde is tenslotte hoger dan de bodemwaarde. Maar je voldoet niet aan het tweede punt: wanneer je namelijk € 2.000 (afschrijving) aftrekt van de boekwaarde (€ 100.000) kom je uit op € 98.000,- Daarmee kom je dus onder de bodemwaarde van € 99.000. In dat jaar mag je dus maar € 1.000 afschrijven.

Heb je een pand niet in eigen gebruik, maar verhuur je het als beleggingsobject en ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan is de WOZ-waarde gelijk aan de bodemwaarde.

Hulp nodig?

Heb je ondanks het voorbeeld en de uitleg nog twijfels over je eigen berekening of geef je je administratie liever helemaal uit handen? Neem dan eens contact op met één van onze boekhouders. Dan weet je zeker dat je je (onroerende) zaken goed voor elkaar hebt.

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

De administratie slim opzetten: hoe bewaren en registreren?

De administratie opzetten is voor ondernemers een verplichting van de Belastingdienst. Of je het nu leuk vindt of niet, als ondernemer of ...
Gepost op: 7 april 2022

Wat zijn de bewaartermijnen voor mijn administratie als ondernemer?

Voor veel ondernemers is het bijhouden en bewaren van de administratie geen favoriete bezigheid. Toch moeten alle ondernemers in Nederland eraan geloven. ...
Gepost op: 5 maart 2019

Review Yoobi urenregistratieapp

Als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) heb je vaak meerdere klanten voor wie je werkzaam bent. Het bijhouden van urenregistratie kan nogal een ...
Gepost op: 23 september 2019

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw ...
Gepost op: 9 december 2019

Zzp’en naast je loondienst: zo doe je dat slim!

Wil je als zzp’er aan de slag naast je baan in loondienst? Dat kan een goede manier zijn om de overstap naar ...
Gepost op: 2 april 2024

5 tips voor de perfecte zakelijke smartphone: veilig, functioneel en altijd up-to-date

Bent u op zoek naar een nieuwe zakelijke smartphone en heeft u al een favoriet in gedachten? Wij hebben een overzicht opgesteld ...
Gepost op: 21 augustus 2019

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan ...
Gepost op: 21 september 2021

Hoe start je een eigen remote bedrijf

Zie je tijdens je werkzaamheden voor je baas ook dat immense inkomen de revu passeren en aan je neus voorbijgaan? Je krijgt ...
Gepost op: 5 januari 2024

Hoe kies je een locatie voor een zakelijke bijeenkomst?

Het organiseren van een zakelijke conferentie is een grote taak, en een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen, is de ...
Gepost op: 29 september 2023

Hoe je bedrijf meer volgers op TikTok kan aantrekken

In de snel evoluerende wereld van social media is TikTok uitgegroeid tot een krachtpatser voor merkpromotie en digitale marketing. Met een wereldwijd ...
Gepost op: 12 februari 2024

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.