Een jaarrekening met een eenmanszaak: nuttig en nodig?

Een jaarrekening met een eenmanszaak: nuttig en nodig?

Doen wat je het liefste doet, werken waar en wanneer je maar wilt en zelf je prijzen bepalen: als eigenaar van een eenmanszaak heb je veel vrijheden. Maar natuurlijk moet je ook wel eens wat, zoals een kloppende administratie bijhouden. Als eenmanszaak ben je niet verplicht om een jaarrekening te maken, maar het kan wel handig zijn. En wel om de volgende redenen:

  1. Een jaarrekening geeft inzicht
  2. Voor het krijgen van een zakelijke lening of hypotheek
  3. Voor de belastingdienst

Een jaarrekening geeft inzicht in je financiële situatie

Als het goed is, weet je als ZZP’er ongeveer wat er maandelijks in en uitgaat. Maar zeg eens eerlijk: weet jij ook hoeveel er aan het eind van het boekjaar onder de streep overblijft? Wel als je een jaarrekening opstelt. Mocht je nu gelijk gaan denken aan allerlei moeilijke financiële berekeningen, relax. Een jaarrekening is namelijk niets meer dan een soort ‘eindverslag’ van het afgelopen boekjaar. En als je een eenmanszaak hebt, hoeft het opstellen helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Je kunt er voor kiezen om het zelf te doen, of een accountant of boekhouder om hulp vragen.

Balans, winst en verlies

‘Maar wat staat er dan eigenlijk in zo’n jaarrekening?’, vraag je je misschien af. Een jaarrekening bestaat altijd uit een balans (de stand per 31 december van een bepaald jaar), een winst- en verliesrekening én een toelichting op deze gegevens. Oftewel: een jaarrekening laat zien hoe jouw bedrijf er na een boekjaar financieel voor staat en wat er op financieel gebied gebeurt is dat jaar. Het sluit dan ook precies aan op de gegevens in je administratie.

En weet je wat zo fijn is? Als je werkt met een online boekhoudprogramma zoals Ficsus, E-boekhouden of Rompslomp, dan heb je het grootste deel van deze gegevens al bij de hand.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet maandelijks naar mijn cijfers kijk, maar wanneer ik mijn kwartaalaangifte voor de BTW doe, kijk ik in E-boekhouden áltijd even naar mijn winst-en verliesrekening. Zo weet ik in één oogopslag of ik ‘op schema lig’ met de doelen die ik mezelf gesteld heb.

Een jaarrekening helpt bij het maken van verantwoorde bedrijfskeuzes

Over doelen gesproken: een jaarrekening geeft je een goede indicatie of je op de goede weg bent met je onderneming. Misschien heb je het afgelopen jaar veel investeringen gedaan en daardoor weinig winst gemaakt. Of misschien wil je juist gaan investeren, maar vraag je je af of dat op dit moment een verantwoorde keuze is. Een jaarrekening kan je helpen om dat soort beslissingen te maken.

Je kunt een jaarrekening nodig hebben voor een zakelijke lening of hypotheekaanvraag

Als je al iets langer meedraait in het ondernemerswereldje, heb je het misschien al wel eens gedaan: een zakelijke lening aangevraagd. En wat heb je daarvoor nodig? Juist, een of meerdere jaarrekeningen om aan te tonen dat het met jouw bedrijf wel snor zit. De bank wil natuurlijk wel weten welke risico’s het aangaat. Hetzelfde geldt als je als ZZP’er een hypotheekaanvraag wilt doen. Ook dan moet je vaak een of meerdere jaarrekeningen kunnen overleggen.

Een jaarrekening voor de Belastingdienst

Als ZZP’er heb je officieel geen jaarrekening nodig om aangifte van je inkomstenbelasting te doen. Maar de Belastingdienst vraagt natuurlijk wel om financiële verslaglegging van het reilen en zeilen van jouw eenmanszaak. Als je die cijfers toch al in je online boekhoudprogramma hebt staan, kun je misschien net zo goed gelijk een jaarrekening opstellen.

Óf het maken van een jaarrekening voor jouw eenmanszaak nuttig of nodig is, kun je het beste even overleggen met je boekhouder of accountant. Nog beter: je kunt het ook in z’n geheel aan hem of haar uitbesteden. Kun jij je tijd mooi besteden aan wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Boekhouding uitbesteden aan een pro?
Ontvang 3 offertes van geselecteerde boekhouders uit jouw regio!

Janet Freriks

Als freelance journalist en (commercieel) tekstschrijver, werkt Janet Freriks zowel voor als achter de schermen in medialand. Zo schrijft ze voor (landelijke) online media en helpt met liefde andere ondernemers aan ijzersterke webteksten, persberichten of blogs. Haar bedrijf Thuis in Teksten bestaat sinds 2016, dus inmiddels heeft Janet de nodige ervaring op het gebied van zakelijk ondernemen. Daarnaast heeft ze met haar blogs voor zakelijkgroeien.nl een helder doel voor ogen: ingewikkelde materie omtoveren tot laagdrempelige en lekker leesbare teksten. Meer over Janet weten? bezoek haar linkedin profiel: Janet Freriks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

De administratie slim opzetten: hoe bewaren en registreren?

De administratie opzetten is voor ondernemers een verplichting van de Belastingdienst. Of je het nu leuk vindt of niet, als ondernemer of ...
Gepost op: 7 april 2022

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. ...
Gepost op: 21 mei 2015

Waarom betaal je ZVW Premie (zorgverzekeringswet premie) als ondernemer?

Bijna iedere ondernemer is bekend met de aangifte Inkomstenbelasting. Veel ondernemers zetten hiervoor een deel van de omzet opzij om zo de ...
Gepost op: 12 mei 2022

Wat is een inkoopfactuur?

Als je als ondernemer (zzp’er) producten of diensten inkoopt, krijg je hiervoor een inkoopfactuur met daarop het bedrag dat je de leverancier ...
Gepost op: 18 mei 2020

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing ...
Gepost op: 21 mei 2015

Investeringsaftrek: als ondernemer besparen op investeringen

Het klinkt misschien raar, maar door te investeren kun je als ondernemer geld besparen! Investeer je bijvoorbeeld in een jaar minimaal € ...
Gepost op: 29 september 2020

Een recessie biedt ook kansen om zakelijk te groeien

Wist je dat een recessie ook kansen biedt om zakelijk te groeien? Zowel door te besparen als door acquisitie kun je er ...
Gepost op: 28 november 2022

Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als ...
Gepost op: 22 mei 2015

Starten met Importeren & Exporteren

Het klinkt aantrekkelijk, en natuurlijk is het op dit moment ook heel hip. Importeren, en dan vooral uit China. Het land van ...
Gepost op: 22 mei 2015

Zo maak jij de werkplek LGBTQ-vriendelijk

Als je eigen baas bent, wil je als het goed is dat al je werknemers zich prettig voelen onder jou en dat ...
Gepost op: 4 september 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.