Veel zzp’ers voorzien hun facturen van een betalingstermijn. Hiermee geef je aan binnen welke termijn de factuur betaald moet worden. Toch wordt deze uiterlijke datum regelmatig overschreden. Eén op de drie zzp’ers heeft zelfs weleens een opdrachtgever gehad die helemaal niet betaalde. Er is voor ondernemers gelukkig ook een en ander geregeld via de wet. Wat zijn de wettelijke voorwaarden rondom betalingstermijnen en welke betaaltermijn zet je op je factuur?
Veel zzp’ers hebben ervaring met klanten of opdrachtgevers die veel te laat en – in het ergste geval – helemaal niet betalen. De economische crisis is voorbij, maar die goed draaiende economie heeft geen verbetering gebracht. Uit recent onderzoek van ZZP Barometer blijkt dat zelfstandigen in vergelijking met een paar jaar geleden zelfs nog langer wachten op hun geld. Ruim 70% van de zzp’ers krijgt na 30 dagen betaald, 6% van de zzp’ers ontvangt de betalingen na 45 dagen en 4% procent krijgt pas na 60 dagen het verdiende geld. Eén op de drie zzp’ers heeft weleens een opdrachtgever gehad die niet wilde of kon betalen.
Sterk in je schoenen
Om sterk in je schoenen te staan bij wanbetalers is het noodzakelijk dat je je eigen administratie op orde hebt. Boekhoudsoftware maakt dit gemakkelijk voor je. Hieronder vind je 3 populaire facturatieprogramma’s die hiervoor geschikt zijn:
Heb je interesse in een programma? Vraag vrijblijvend een gratis proefperiode of demo-account aan op de website van het programma.
Schadelijk voor de economie
Klanten en opdrachtgevers die te laat of zelfs helemaal niet betalen, zijn niet alleen voor jou als zzp’er schadelijk. Het is ook schadelijk voor de economie. Kleine ondernemers en ondernemers uit het MKB kunnen (sneller dan grote ondernemingen) in de problemen komen als zij te maken krijgen met wanbetalers. Het kan zelfs zó oplopen dat zij hun eigen rekeningen niet meer kunnen voldoen. De schade aan de economie in termen van kosten van achterstallige betalingen loopt in de miljarden euro’s. Daarom zijn er wettelijke voorwaarden gesteld aan betalingstermijnen.
Redelijke betalingstermijn van 30 dagen
En als er niets is vastgelegd of afgesproken, dan schrijft de regeling uit de Wet Betalingstermijnen voor dat de factuur die ondernemers naar elkaar sturen binnen 30 dagen moet worden betaald. Na overschrijding van de betalingstermijn mag je als zzp’er een standaardvergoeding voor incassokosten rekenen van 40 euro. Ook mag je vanaf dat moment rente (wettelijke handelsrente van 8% per jaar) berekenen over het openstaande bedrag.
Wettelijke betalingstermijn: 60 dagen
De bovenstaande redelijke betaaltermijn van 30 dagen uit de Wet Betalingstermijnen is geen dwingend recht. Dit betekent dat er ruimte is om een andere termijn overeen te komen. Afwijken van de termijn van 30 dagen kan alleen wanneer dit tussen twee partijen in een overeenkomst wordt vastgelegd, met een maximum van 60 dagen. Deze wettelijke verscherping van de uiterste betaaltermijn geldt sinds 1 juli 2017 voor bedrijven en ondernemingen.
Waarom deze nieuwe wettelijke betaaltermijn?
Deze aangescherpte wetgeving moet het grote ondernemingen minder makkelijk maken om kleinere leveranciers uit het MKB en zelfstandig ondernemers te dwingen om akkoord te gaan met een onredelijk lange betaaltermijn van meer dan 60 dagen. Ondernemers kunnen wel samen een langere betalingstermijn overeenkomen, maar dan moet aangetoond worden dat overschrijding van de wettelijke betalingstermijn voor geen van beide partijen nadelig is.
Ga niet zomaar akkoord met een onredelijke betaaltermijn
Deze nieuwe regel leidt helaas niet tot een gelijke onderhandelingspositie. De afhankelijkheidsrelatie tussen een grote afnemer en een kleine(re) toeleverancier blijft wel degelijk bestaan. Je kunt je voorstellen dat door deze afhankelijkheidsrelatie de grote onderneming nog steeds kunnen afdwingen om akkoord te gaan met hun voorwaarden. Als een grote onderneming een onredelijke betaaltermijn kan afdwingen, dan kan deze ook afdwingen dat je als zzp’er geen beroep doet op deze nieuwe wetgeving.
Wees je in elk geval bewust van de regels rondom betalingstermijnen als je ingehuurd wordt door een grote onderneming. Vraag je ook af of je überhaupt wel wilt werken voor een opdrachtgever die je dwingt akkoord te gaan met een onredelijke betaaltermijn. Je moet immers ook kunnen leven van de betalingen! Als je geen buffer hebt, kun je in moeilijkheden komen door een opdrachtgever die pas na 90 dagen betaalt.
Als jouw opdrachtgever in zijn voorwaarden een andere betalingstermijn hanteert, ben je daar dus niet per definitie aan gebonden, tenzij je nadrukkelijk instemt met die voorwaarden. Realiseer je dit als je een (nieuwe) overeenkomst aangaat met een grote opdrachtgever en weeg voor jezelf de voor en tegens af. Wat vind jij zelf een redelijke betaaltermijn? Hoe snel heb je de betalingen nodig?
Betaaltermijn voor consumenten en overheden
Zzp’ers kunnen zowel bedrijven als consumenten als klant hebben. Daar is qua betalingstermijn ook een verschil tussen. Veel bedrijven, ondernemingen en zzp’ers hanteren een betaaltermijn van 14 dagen voor consumenten. Je mag de betaaltermijn zelf bepalen, mits dit een redelijke termijn is. Overheden moeten altijd binnen 30 dagen betalen. Op overeenkomsten tussen ondernemingen en overheden zijn de Algemene Rijksvoorwaarden van toepassing, waarin staat dat de uiterste betalingstermijn 30 dagen is. Afwijken van deze termijn is vrijwel onmogelijk.
Welke betalingstermijn zet je als zzp’er op de factuur?
Wees je ervan bewust dat de vermelding van een betalingstermijn op jouw factuur niet rechtsgeldig is. De vermelding van een vervaldag van de factuur is wel rechtsgeldig, maar je kunt dit helaas niet juridisch afdwingen. Als je een redelijke betalingstermijn op jouw factuur wilt zetten, dan kun je dat zo doen:
- Factuur aan een consument: betalingstermijn van 14 dagen
- Factuur aan een bedrijf/ onderneming: betalingstermijn van 30 dagen (tenzij anders overeengekomen)
- Factuur aan een overheidsinstantie: betalingstermijn van 30 dagen
Wat doe je met wanbetalers?
Wees in elk geval niet té aardig voor klanten en opdrachtgevers die te laat betalen. Check sowieso vooraf of opdrachtgevers wel kunnen betalen en maak duidelijke afspraken. Als er niet op tijd betaald wordt, laat het er dan niet te snel bij zitten. Ook als het om kleine bedragen gaat; het is jouw verdiende geld. Vraag eerst vriendelijk wat de status van jouw factuur is. Stuur vervolgens een herinnering, en daarna een tweede herinnering. Als je opdrachtgever of klant dan nog niet heeft betaald, kun je een aanmaning sturen en een incassobureau inschakelen.