5 Tips om je bezorgroutes efficiënter te maken

5 Tips om je bezorgroutes efficiënter te maken

Online shoppen wordt steeds gewoner. Dat is natuurlijk fijn voor de mensen met webshops, maar het betekent ook veel werk voor de bezorgers. Er zijn steeds meer pakketjes die bezorgd moeten worden. Hierdoor wordt er ook meer focus gelegd op duurzaamheid. Zo kun je met de bezorg fiets bezorgen, maar ook minder uitstoten door je routes te optimaliseren. Om alles snel te kunnen leveren, moet je enorm goed plannen. Het gezegde ‘een goede planning is het halve werk’ geldt zeker voor bezorgers. Hoe beter alles gepland is, hoe vlotter alles bezorgd kan worden. Hier zijn 5 tips om je bezorgroutes te optimaliseren.

Kijk kritisch naar je data

Bij het plannen van bezorgroutes moet je alle info die je tot je beschikking hebt goed gebruiken. Denk hierbij niet alleen aan de maximumsnelheid op de weg. Je moet ook denken aan hoe druk het verkeer is en waar je de pakjes moet afleveren. Zorg dat je een realistisch idee hebt van hoe lang de bezorging duurt en vergeet niet om rekening te houden met extra verkeer tijdens de spitsuren. Veel routeplanningssoftware gaat uit van perfecte verkeersomstandigheden, maar dat komt vaak niet overeen met de werkelijkheid.

Kies het juiste vervoersmiddel voor de juiste omgeving

Kies ook het juistes vervoermiddel voor de bezorging. Deze keuze hangt echt af van waar je moet zijn. Voor de binnenstad kun je bijvoorbeeld een bezorgfiets leasen, dat is een stuk handiger dan met de auto. Maar in landelijke gebieden werken andere voertuigen beter. Kijk goed naar hoe stedelijk een gebied is en hoe dicht de bezorgadressen bij elkaar liggen. Zo maak je de juiste keuze.

Neem stoptijden mee in je berekening

Bij het plannen van bezorgroutes wordt vaak vergeten hoe lang de bezorger stilstaat. Wanneer een bezorger een pakketje moet afleveren in een appartement op de derde verdieping, dan kost dat extra tijd. Je moet dus rekening houden met dingen zoals het type woning, hoeveel verdiepingen er zijn en hoe ver het is naar de voordeur. Ook de ervaring van de bezorger, hoeveel hij moet bezorgen en het tijdstip van bezorgen zijn belangrijk. Gebruik alle informatie die je nodig hebt om deze dingen zo goed mogelijk te regelen.

Denk na over je routestructuur

Het tweaken van software en instellingen om routes anders vorm te geven kan ook nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het eerst bezorgen van pakketjes die het verst weg zijn, zeker als je vaak in de file staat. Als je routes kort en compact houdt, kun je ook efficiënter werken.

Optimaliseer hubs en bezorgopties

De kern van je bezorgroutes zijn de hubs of overslagpunten. Kies hun locatie slim en denk na over het beste moment om ze te bezoeken. Je wilt niet dat bezorgers elke avond in de spits vanaf zo’n punt meteen de file in rijden. Het is ook slim om je bezorgopties goed te beheren. Minder bezorgopties aanbieden kan efficiënter zijn, en je kunt klanten misschien overhalen om voor bepaalde opties te kiezen die beter passen in je planning. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Facturen in bitcoin verwerken in je boekhouding

2013 was het jaar dat de bitcoin de digitale valutamarkt begon over te nemen. De munt heeft sindsdien dalen en pieken gehad. ...
Gepost op: 7 juni 2021

Zo monitor je de financiële gezondheid van je eenmanszaak

Elke eenmanszaak doet er goed aan om zich te verdiepen in de boekhouding en de financiële gegevens van zijn bedrijf. Want, door ...
Gepost op: 19 februari 2020

Budgettool ondernemers

Deze handige tool gebouwd in Excel is voor kleine ondernemers die grip op hun geld willen. Zo heb je altijd voldoende geld ...
Gepost op: 30 november 2021

Incontrol: Review

Veel bedrijven werken nog op papier. Formulieren moeten met pen en papier worden ingevuld, worden teruggestuurd naar een afdeling en moeten vervolgens ...
Gepost op: 12 mei 2020

Hoe kies je een locatie voor een zakelijke bijeenkomst?

Het organiseren van een zakelijke conferentie is een grote taak, en een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen, is de ...
Gepost op: 29 september 2023

Review PerfectView CRM

De tijd dat je als ondernemer je klantadministratie in een Excel bestand verwerkte ligt inmiddels wel achter ons. Als ondernemer wil je ...
Gepost op: 22 februari 2019

Zo maak je een correcte zakelijke factuur

Als ondernemer stuur je een zakelijke factuur voor alle goederen en diensten die je hebt geleverd aan andere ondernemers en bedrijven. Als ...
Gepost op: 25 februari 2022

Handboek ondernemen 2021

Download hier gratis het handboek ondernemen van de Belastingdienst voor 2021 Hierin vind je alle antwoorden van de Belastingdienst zelf op vragen ...
Gepost op: 15 augustus 2019

Van wens tot aanvraag; hoe werkt een bedrijfslening precies?

In het leven heb je sowieso een paar dingen nodig. Een dak boven je hoofd, fijne mensen om je heen en voldoende ...
Gepost op: 12 maart 2024

Tips voor het online aanvragen van krediet

Een auto financieren of een kostbare verbouwing zijn een van de vele redenen om als ondernemer online geld te lenen of op ...
Gepost op: 20 maart 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.