Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. Wereldberoemd zijn de 4p’s: Product, Prijs, Promotie en Plaats. Tegenwoordig zijn er veel p’s (en andere letters) bijgekomen. Hier gaan we kort in op de hier genoemde 4 basis p’s.

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Veel ZZP-ers hebben een dienst als product. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Echter een te lage prijs voor je product vragen doet je imago geen goed.

Wees je bewust van de uitstraling van je prijs op je product.

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Adverteren, je website, actief deelnemen in LinkedIn groepen, bloggen, beurzen bezoeken en workshops geven zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten.

Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden!

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant komt. Zorg dat jij hier bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.  Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan content marketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

In ieder van deze marketinginstrumenten kan voor jou een USP zitten. Succes met je marketing!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Een recessie biedt ook kansen om zakelijk te groeien

Wist je dat een recessie ook kansen biedt om zakelijk te groeien? Zowel door te besparen als door acquisitie kun je er ...
Gepost op: 28 november 2022

Flex bv als zzp’er oprichten? De voor- en nadelen op een rij

Als zzp’er kun je ervoor kiezen om vanuit een besloten vennootschap (bv) te gaan ondernemen. Dit kan in bepaalde situaties handig en ...
Gepost op: 21 juli 2016

Slimme strategieën voor ondernemers: dit doe je met je winst uit onderneming

Als ondernemer is het maken van winst een van de belangrijkste doelen van je bedrijf. Maar wat als je een mooie winst ...
Gepost op: 23 oktober 2023

Hoe de fondsen te verzamelen om je bedrijf te starten

Voor het starten van een bedrijf is meer nodig dan alleen een idee – er zijn ook middelen voor nodig. Of je ...
Gepost op: 11 april 2023

Online marketing bureau zoeken? Hier moet je op letten

Met de groeiende impact van internet en digitale technologieën op bedrijven, is het belang van online marketing nog nooit zo groot geweest. ...
Gepost op: 26 mei 2023

Hoeveel kun je lenen als zzp’er?

Werk jij voor jezelf als zzp’er? Dan werkt het aanvragen van een persoonlijke lening anders dan hoe het voor een consument in ...
Gepost op: 15 maart 2024

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

Dit zijn de 5 redenen waarom verzuimbegeleiding zo belangrijk is voor bedrijven

Voor veel bedrijven is verzuimbegeleiding een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie. Het helpt bij het managen van de productiviteit en gezondheid van ...
Gepost op: 11 april 2023

Automatiseer het logistieke proces van jouw webshop

Het runnen van een succesvolle webshop gaat verder dan alleen het verkopen van producten online. Het omvat ook het efficiënt beheren van ...
Gepost op: 8 april 2024

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak het startpunt van je ondernemerschap. Je gaat officieel beginnen! Maar waarom is het nodig en ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.