Marktonderzoek

Geschreven door: Jasper Runneboom

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie je concurrenten zijn? Dan wordt het tijd voor een marktonderzoek. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn maar een korte analyse op een paar pagina's kan je goed op weg helpen.

Waarom een marktonderzoek doen?

Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:

• De omvang bepalen van je (potentiële) markt

• Een beeld krijgen van je concurrenten

• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen

• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten

• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten

• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan

• Klanttevredenheid onderzoeken

Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren, door eerst onderzoek te doen leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst, en of er behoefte is aan je product zoals je het aan wilt bieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook zijn dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.

Wat wordt je onderzoeksvraag?

Je marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk mogelijk te formuleren.

Voorbeeld:

Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?

Of

Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?

Onderzoeksmethode

Nu je weet wat je wilt onderzoeken, wordt het tijd om te bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een email rondsturen, bellen of data verzamelen.

Enkele goede bronnen voor data zijn:

• Het CBS

• Brancheorganisaties

• Banken

Google Trends

Hoe meer data je hebt hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.

  • Over deze site


    Zakelijkgroeien.nl is een concept bedacht door Jasper Runneboom, gids voor de online marketing jungle en organisator van de online marketing expeditie.

    Waar hij zelf ondernemers graag helpt om online te groeien is zakelijkgroeien.nl opgezet als platform om ondernemers en zzp'ers op een breder vlak te laten groeien.

    Hier vind je handige tools zoals de netwerkagenda en de beste software om de zakelijke groei van jouzelf te bevorderen. Daarnaast vind je hier gratis honderden artikelen die antwoord geven op relevante ondernemersvragen.

  • Kenniscentrum