Jij, je bedrijf en ook je marketingbeleid moeten met de tijd meegaan, dat doet je doelgroep immers ook. De tijd dat mensen thuis de folder openen, jouw geprinte advertentie zien en er actie op ondernemen is al lang voorbij. Je moet meebewegen met je doelgroep en je laten zien, daar waar je doelgroep is.
Online is dit vaak een stuk makkelijker dan offline.Om je op weg te helpen online als ondernemer vind je in dit artikel een overzicht van de belangrijkste online marketing tools en een korte uitleg over hoe ze in te zetten.
De belangrijkste online marketingkanalen
Er zijn de laatste jaren veel nieuwe marketingkanalen bijgekomen, waarvan de grootste en dus belangrijkste internet is. Reclame op internet maakt dan ook nog steeds een stormachtige groei door. Online marketing is marketing via internet. De belangrijkste varianten zijn; Social Media, Websites, Google (SEO), Content en E-mail.
• Online marketing via Social Media houdt in marketing via Facebook, Twitter, Linkedin en andere sociale media
• Online marketing via websites houdt in marketing via je eigen website, maar ook via andere websites.
• Online marketing via Google is hoger komen in de zoekmachine en adverteren via zoekmachines.
• Content Marketing, houdt in dat je met informatie, denk aan artikelen, blogs, maar ook video en podcasts jezelf online positioneert. Dit kan op je eigen site en op andere sites.
• Email marketing houdt in marketing via email/nieuwsbrieven.
De basis van marketing is nog steeds hetzelfde, alleen zijn er veel nieuwe online opties bijgekomen. Elk met hun eigen spelregels, we gaan ze kort allemaal langs.
Online marketing via Social Media
Bij social media draait het eigenlijk altijd om bereik. Dit kan zijn via likes, fans, volgers, retweets, plusjes of wat dan ook. Waarom het hierom draait? Hoe meer volgers, hoe meer impact jouw acties hebben. Het doel van social media is meestal het contact hebben en houden met je (potentiële) klanten, jezelf positioneren, netwerken, nieuws vergaren en promotie maken.
Je probeert door social media in te zeten top of mind te worden en blijven bij je doelgroep. Dit bereik je door contact met ze te zoeken ( reageren), nieuws en tips, ontwikkelingen en leuke dingen te delen. Alles om bij jouw doelgroep in beeld te komen en zo op den duur verkopen te realiseren.
Je website als marketingkanaal
Marketing via je website houdt in bezoekers te verleiden om klant te worden, zich op te geven voor je nieuwsbrief of om je te volgen op social media.
Deze laatste twee zijn belangrijk want zo hou je contact met je potentiële klanten en breidt je netwerk zich uit. Marketing op je website houdt in dat je vanuit het oogpunt van je klanten de website inricht. Spreek de taal van je doelgroep en bied ze iets aan waar zij wat aan hebben. Benoem het probleem dat jij voor ze oplost.
Concreet betekent dit voor je website dat je na moet denken over; welke onderwerpen bespreek je, in welke volgorde doe je dit, gebruik je plaatjes en video’s, welke kleuren gebruik je en nog veel, veel meer.
Door dit goed te doen gaat je conversie vanuit je website omhoog. Conversie is hierbij het aantal bezoekers dat klant wordt. Het is één van de belangrijkste indicatoren voor je succes online. De berekening van je conversie is: klanten vanuit je website /aantal bezoekers aan je website. Om conversie te meten moet je wel eerst weten hoeveel mensen er op je website komen. Gebruik hiervoor een tool zoals Google Analytics.
Wat kan helpen bij het verbeteren van je website voor het bereiken en aanspreken vanje doelgroep is het MBTI model.
Beter vindbaar via Google door optimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (Google) wordt aangeduid als SEO, dit staat voor Search Engine Optimalisation. Doel is hoger in Google te komen. Google heeft zelf een basisgids uitgebracht over SEO. Wil je dus met SEO aan de slag en er meer van weten? Dan is deze gids een goed startpunt.
Hoe makkelijk of moeilijk het voor je is om hoog in Google te komen ligt aan een aantal dingen: op welke zoekwoorden wil je gevonden worden en is er veel concurrentie? Gevonden worden op je eigen naam is een stuk makkelijker dan gevonden worden op algemene zoekwoorden.
Zoekwoorden zijn echter niet alles, slechts 1/3 van de bezoekers van een website komen via een kort zoekwoord binnen. Veel mensen komen via zogenaamde long-tail zoekwoorden binnen, dit zijn lange (vaak) unieke zoekopdrachten.
Belangrijk om hoog in Google te komen met je website is:
- Zoekmachine vriendelijke website
- Relevante content
- Links naar je website toe
- Site autoriteit en actualiteit.
Een mogelijkheid om snel hoog op zoekwoorden gevonden te worden is via Google Ads. Je betaalt dan voor een advertentie op bepaalde zoekwoorden. Hoe meer je betaalt, des ter hoger je komt. De hoogste bieder staat bovenaan. Google Ads kun je zelf opstarten, maar veel ondernemers kiezen ervoor om een google ads bureau in te schakelen. Dit kost natuurlijk geld, maar zorgt er wel voor dat je campagnes goed worden opgezet en bijgehouden.
Dit is een mooie manier om gevonden te worden, maar kan snel in de kosten lopen. Wil je hiermee aan de slag, verdiep je er eerst in of schakel dus een expert in. Dit bespaart je geld en levert veel betere resultaten op.
Content op je website als marketingtool
Mensen gaan vaak internet op om informatie te vinden. Google weet dit, dus scoort goede content hoog. Een interessante manier om bij je doelgroep in beeld te komen is dan ook om relevante content te publiceren voor je doelgroep. Ga dus eens na wat jouw doelgroep wilt weten. Waar hebben ze behoefte aan op internet?
Je kan een informatief artikel schrijven, maar je kan ook denken aan een artikel om een reactie uit te lokken. Schrijf iets schokkends of iets grappigs. Vraag mensen eens om een mening, of deel tips waar je doelgroep wat aan heeft. Een tip hierbij is om een strategie te bedenken van tevoren. Maak eens een contentweb, met in het midden je bedrijf en daaromheen allemaal relevante woorden die te maken hebben met jouw bedrijf. Verbind de relevante woorden en zo kom je tot een contentplan.
Met alleen content publiceren ben je er niet. Zorg dat je de content regelmatig deelt via je communicatie kanalen. Niet één keer maar regelmatig en telkens weer. Deel het op Social Media, via de mail en op andere sites. Daarnaast, zorg voor kwaliteit. Beter af en toe een goede publicatie die blijft hangen dan flut informatie. Dit laatste blijft bij mensen niet hangen en wordt door Google vaak matig beoordeeld. Ook zullen andere mensen het minder snel delen, wat nog een keer slecht is voor je vindbaarheid.
E-mail als marketingkanaal
Marketing via Email (nieuwsbrief) is nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing. Vanuit oulook of Gmail e-mail marketing doen is echter niet verstandig. Er zitten allemaal beperkingen op die het erg lastig maken en weinig effectief. Er zijn echter gratis email marketing programma’s. Een voorbeeld (die wij ook gebruiken) hiervan is Mailchimp.
Zorg altijd dat je email marketing volgens de regels doet. Dit betekent in Nederland dat abonnees toestemming gegeven moeten hebben om op de lijst te staan of klant van je moeten zijn.
Abonnees op je nieuwsbrief kan je krijgen door dit op je website te vragen. Eventueel kan je ze verleiden door ze iets aan te bieden als ze zich aanmelden. Je ziet vaak een gratis ebook of tips.
Conclusie over online marketing tools
Bovenstaande online marketingkanalen zijn door alle bedrijven goed in te zetten en de kosten om ze in te zetten zijn (zeker in het begin) laag en vaak is het zelfs gratis. De kunst voor jou is om een goede balans te vinden tussen de verschillende tools en uit te vinden wat voor jou het beste werkt en bij je past. Succes met je online marketing!