De regels van SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, worden elk jaar veranderd. Met SEO wordt de vindbaarheid op zoekmachines als Google verbetert. Wil je de SEO-resultaten van je bedrijf blijven verbeteren, dan moet je op de hoogte zijn van de belangrijkste SEO trends 2025. In onze blog bespreken we niet alleen SEO-Trends voor 2025, maar geven we je praktische tips waarmee je hoger komt in de zoekresultaten.
Waarom zijn SEO-trends zó belangrijk voor 2025?
SEO blijft een dynamisch en spannend vakgebied, met name omdat zoekalgoritmes voortdurend worden aangepast om gebruikers de beste resultaten te bieden. Als je deze ontwikkelingen goed begrijpt, kun je je positie in de zoekresultaten versterken. Wil je je SEO verbeteren? Lees dan zeker onze blog “De 5 beste tips voor SEO verbeteren in WordPress”” voor praktische inzichten!
In zoekmachines staat gebruiksvriendelijkheid altijd voorop. In 2025 zal dat zo blijven, al verschuift de focus steeds meer naar AI-gedreven zoeken. Kunstmatige intelligentie wordt steeds beter in het doorgronden van ingewikkelde zoekopdrachten en het geven van relevantere antwoorden. Wil je meer verkeer genereren zonder betaalde advertenties, neem dan je voordeel met deze SEO-trends. Ze zorgen voor een hogere organische rangschikking zodat je je doelgroep beter kunt bereiken!
Liever SEO uitbesteden? Bekijk direct in de link hoe dit voor je kan worden gedaan met de beste strategie!
Wat is de toekomst van de zoekopdrachten? AI en zoekervaringen.
De focus op Google’s Search Generative Experience (SGE) zal in de SEO trends 2025 flink verhogen. Dit is een AI-gestuurd systeem dat zorgt dat zoekopdrachten geschikter zijn voor de gebruikers. Op die manier wordt de context beter begrepen, doordat er gebruik wordt gemaakt van natuurlijke taal om de zoekopdrachten te verwerken
Met AI hebben de gebruikers sneller toegang tot de informatie die ze zoeken. Jouw content zal dus moeten focussen op de optimalisatie van het gebruik van deze gestructureerde data. Daardoor komt je inhoud hoger in de rankings, en dus stimuleer je je vindbaarheid.
Praktische tip
Het gebruik van structured data aan je pagina’s helpt AI om jouw website te begrijpen. Hiermee verhoog je dus de kans op een hogere ranking. Ben jij bijvoorbeeld een bakker? Simpelweg openingstijden en locatie toevoegen heeft al invloed op de vindbaarheid door Google. Dit betekent namelijk dat het aantal klanten dat dichtbij woont (near me zoekopdrachten) verhogen in de zoekopdrachten.
Zero-Click Searches: Maximale zichtbaarheid zonder click
Wat zijn Zero-Click Searches? Dit zijn zoekopdrachten waarbij je je antwoord meteen op de zoekresultatenpagina vindt, zonder dat hij op een website heeft geklikt. Deze trend zal zich meer gaan ontwikkelen in 2025, omdat het steeds meer om snelheid draait. Ook door toename van featured snippets, knowledge panels, en AI-gestuurde antwoorden.
Als bedrijf zul je dus zeker moeten focussen op deze Zero-Click Searches, waardoor je de gebruikerservaring van een potentiële gebruiker verhoogt.
Optimaliseer je content voor zero-click searches door:
- Het toevoegen van gestructureerde data (schema markup).
- Het beantwoorden van veelgestelde vragen op een heldere en beknopte manier.
- Je te richten op featured snippets door duidelijke koppen en bulletpoints te gebruiken in je content.
E-E-A-T: Bouw aan je autoriteit en vertrouwen
In 2025 zal E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness) een grote focus houden voor Google. Google wil niet alleen de gebruiksvriendelijkheid vergroten, maar wil ook dat gebruikers een bron kunnen vertrouwen.
Deze focus van Google zal vooral groter zijn bij gevoelige sectoren. Zit jouw bedrijf in een sector zoals gezondheid, financiën of juridische diensten? Dan zal je content door experts geschreven moeten worden, om te voldoen aan de E-E-A-T-criteria.
Hoe verbeter je E-E-A-T?
Bij de verbetering van je E-E-A-T zul je een auteursprofiel moeten toevoegen aan elke blogpost die je publiceert. Met hierin informatie over de achtergrond en expertise van je schrijver. Daarnaast versterk je je online reputatie door het toevoegen van recensies van tevreden klanten. Na het helpen van een tevreden klant kun je een linkje sturen voor het maken van een klantenbeoordeling. Als laatste is het updaten van je content zeer belangrijk, links toevoegen naar je eigen content is ook van belang.
Video-SEO en de opkomst van visuele zoekopdrachten
Visuele zoekopdrachten en video’s worden steeds belangrijker in SEO. Afgelopen jaar werd gevonden dat meer dan 82% van het internetverkeer door video’s gegenereerd is. Dat wil zeggen dat van de 1000 bezoekers er meer dan 820 via video’s hun informatie vinden. In 2025 zul je dus al helemaal moeten focussen op video-SEO, maar ook beeldoptimalisatie. Met als doel om je concurrent te verslaan, door middel van YouTube of bijvoorbeeld Google Lens.
Tips voor video-SEO:
- Het vermelden van zoekwoorden is óók belangrijk in video’s, gebruik ze bijvoorbeeld in de titel en beschrijving.
- Tevens kun je een transcriptie toevoegen, om nog meer op de SEO in te spelen.
- Vergeet niet om je alt-tekst te optimaliseren, door bijvoorbeeld zoekwoorden toe te voegen.
Deze tips zullen je helpen bij het beter scoren bij visuele zoekopdrachten.
Gebruikerservaring en Core Web Vitals in 2025
Zoals eerder besproken blijft in 2025 de gebruiksvriendelijkheid de hoogste prioriteit voor Google. Core Web Vitals meten belangrijke aspecten van deze ervaring zinnen. Denk hierbij aan laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit. Wanneer je hier rekening mee houdt, zul je dus ook beter ranking bij Google.
Google hecht bijzonder veel waarde aan laadtijd, mobielvriendelijkheid en website stabiliteit omdat deze essentieel zijn bij een positieve gebruikerservaring. Snel ladende en navigeerbare websites geven bezoekers een veel betere ervaring en worden daarom beloond met een betere positie op de ranglijst.
Core Web Vitals-metrics:
- Largest Contentful Paint (LCP) is de tijd die nodig is om de grootste inhoud van je pagina te laden, deze moet onder 2,5 seconden blijven.
- First Input Delay (FID) zijn gebruikersinteracties, deze moeten binnen 100 milliseconden worden geregistreerd.
- Cumulatieve Layout Shift (CLS) is de visuele stabiliteit, deze moet onder de 0.1 blijven. Hierdoor voorkom je dat elementen verschuiven wanneer je pagina laadt.
Deze gegevens kunnen eenvoudig gemeten worden via PageSpeed Insights, een handige tool om de prestaties van je website te analyseren en te verbeteren.
Lokale SEO wordt belangrijker dan ooit
Zoals het eerder genoemde voorbeeld van de bakker, zal in 2025 de lokale SEO een grote rol blijven spelen. Dit met name door de toename van de mobiele zoekopdrachten en de eerder besproken ‘near me’ zoekopdrachten. Om snel lokale bedrijven of diensten te vinden gebruiken consumenten hun smartphone. Waardoor het dus erg belangrijk is om je bedrijf te koppelen aan Google Mijn Bedrijf, zodat je wordt weergegeven in lokale zoekresultaten.
Hoe optimaliseer je voor lokale SEO?
- Zorg ervoor dat je bedrijfsinformatie (adres, telefoonnummer en openingstijden) correct en up-to-date is op Google Mijn Bedrijf.
- Moedig klanten aan om reviews achter te laten en reageer actief op feedback om je reputatie te versterken.
- Optimaliseer je website voor lokale zoekwoorden zoals “SEO-expert in [stad]”.
De impact van privacy op SEO in 2025
Steeds meer zorgen omtrent privacy en gegevensbescherming hebben invloed op de werkwijze van SEO. Wat onder de SEO trends 2025 valt, zijn strengere regels, zoals de General Data Protection Regulation (GDPR), bepalend voor de manier waarop zoekmachines gegevens verzamelen en gebruiken. Websites die inzicht bieden in de manier om persoonlijke gegevens te verzamelen, presteren beter in de zoekresultaten.
Praktische tips om aan de GDPR te voldoen:
- Je zult je privacybeleid up-to-date moeten houden. Je kan een uitleg geven op de website waarin je omschrijft hoe je gegevens verzamelt. Hier vermeld je ook zaken zoals het gebruik van deze data en met wie ze je deelt. Deze moet dus zichtbaar zijn voor al je bezoekers op je pagina.
- Tevens zul je een cookie-banner moeten toevoegen, waardoor je bezoeker toestemming kunnen geven voor het gebruik van deze tracking cookies
- Probeer het verzamelen van de klantgegevens te minimaliseren, vraag dan ook alleen de gegevens die écht nodig zijn.
- Deze gegevens zul je ook goed moeten beveiligen, door bijvoorbeeld SSL-certificaten te gebruiken
Conclusie: Vooruitkijken en je SEO-strategie voorbereiden
Alle nieuwe SEO-trends voor 2025 kun je zien als uitdagingen, maar ook kansen. Je bedrijf zal nu al moeten inspelen op AI, gebruiksvriendelijkheid, lokale SEO en autoriteit. Dit met het doel om je SEO-strategie te versterken voor de toekomst. Heb je interesse in het uitbesteden van je SEO zoekoptimalisatie. Bekijk dan zeker even de beste aanbieder voor SEO in de link.
Veelgestelde vragen (FAQ) over SEO trends 2025
Door gebruik te maken van SEO ben je beter vindbaar voor je doelgroep. Wil je de zichtbaarheid van je website vergroten? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste trends. Wil je meer weten? Scroll dan naar beneden voor de belangrijkste FAQ’s over SEO trends 2025.