Wat is Marketing?

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing nodig als ZZP’er! Maar wat is marketing precies? Veel ZZP’ers moeten het bij hun marketing hebben van mond-tot-mond reclame en hun eigen netwerk. Wil je het echt goed aanpakken, je klantenkring uitbreiden en het maximale halen uit je onderneming? Dan is dit alleen niet genoeg om jouw diensten of producten aan te bieden. Je hebt dan goede marketing nodig!

Een definitie van marketing:

Marketing of vermarkten is alles wat jij als ZZP’er doet om de verkoop van je producten of diensten te bevorderen (definitie van wikipedia). Vaak betekent marketing voor jou als ZZP’er dat je probeert in te spelen op een behoefte bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld: de behoefte aan het hebben van een goede website.

Hoe start je met marketing?

Om je op weg te helpen met marketing als ZZP’er kan het helpen om onderstaande 4 punten voor jezelf te beantwoorden:

Wie is jouw doelgroep?

Je moet natuurlijk goed weten wie je klanten zijn. Hoe meer jij over je doelgroep weet, des te beter kan je jouw marketing hierop afstemmen.

Als jij denkt dat je jouw doelgroep kent, ga dan eens een opsomming maken van de kenmerken van jouw doelgroep(en). Beantwoord vragen als: waar wonen ze, wat is hun gezinssituatie, waar hebben ze behoefte aan, wat interesseert ze, waar vind je ze (online en in de echte wereld) en wat doen ze?

Je leert ze zo een beetje kennen waardoor je beter weet waar ze behoefte aan hebben. Als je dit heel ver wilt doorvoeren kan je zelfs persona’s maken. Alle grote bedrijven doen dit. Hier kan je uiteindelijk allemaal leuke dingen mee doen. 

Waarom jou, wat is je Unique Selling Point (USP)?

Je USP is niks anders dan de reden dat jouw doelgroep die je net beschreven hebt voor jou moet kiezen. Als het goed is heb jij iets unieks, iets dat jou onderscheidt van de rest en een probleem voor je doelgroep oplost.

Jouw unieke oplossing voor het probleem van jouw doelgroep is de basis van jouw bedrijf. Vertaal dit naar wat het de doelgroep oplevert en je hebt je centrale marketingboodschap te pakken!

Wie zijn jouw concurrenten?

In alle branches heb je te maken met concurrenten, zij doen ook hun best om dezelfde doelgroep te bereiken via marketing, dus hoe ga je hiermee om?

Een eerste stap is het doen van marktonderzoek, zodat je weet wie je concurrenten zijn en je de markt leert kennen.

Als je wilt weten hoe groot jouw concurrentie is, kijk dan bijvoorbeeld eens bij het CBS. Zij hebben veel cijfers over branches, zoals groote en trends.

Onze tip is, besteed niet teveel tijd en moeite aan marktonderzoek want uiteindelijk gaat het om jou en hoe jij dat verkoopt. Bovendien zegt een marktonderzoek helemaal niks over jouw kans van slagen. Dit ligt namelijk aan veel meer factoren zoals jouw product en je marketing!

Wat wordt jouw boodschap naar de doelgroep(en)?

Nu je weet wie je doelgroep is, je ze een beetje kent, je weet welke oplossing je biedt en hoe de markt eruit ziet heb je alle basiselementen voor jouw marketing op een rij.

Vertaal je USP naar de behoefte van je doelgroep(en) en laat dit dan terug komen in je marketing!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Welke algemene voorwaarden heb ik nodig?

Als zzp’er ontkom je er niet aan: het (laten) opstellen van algemene voorwaarden voor jouw product of dienstverlening. Maar waarvoor heb je ...
Gepost op: 8 december 2020

Waarom iedere ondernemer passief inkomen zou moeten verdienen

Vrijheid. Dat is voor veel ondernemers dé reden om een eigen bedrijf te beginnen. Maar ja, dan moet er natuurlijk wel geld ...
Gepost op: 14 mei 2021

Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als ...
Gepost op: 22 mei 2015

Omzetbelasting Calculator (BTW)

Tips voor boekhoudsoftware: e-Boekhouden.nl: complete boekkhoudtool voor ZZP SnelStart: complete boekkhoudtool voor ZZP Exact: de bekendste boekhoudsoftware van Nederland voor wat grotere ...
Gepost op: 8 februari 2024

Zakelijke lening berekenen

Hieronder kan je gemakkelijk zelf berekenen of het aangaan van een lening voor jou financieel verstandig is. De tool geeft inzicht in ...
Gepost op: 30 april 2021

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de ...
Gepost op: 8 september 2023

Review Yoobi urenregistratieapp

Als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) heb je vaak meerdere klanten voor wie je werkzaam bent. Het bijhouden van urenregistratie kan nogal een ...
Gepost op: 23 september 2019

Waarom als ondernemer boekhoudsoftware gebruiken?

Bijna geen enkele ondernemer wordt er blij van: de boekhouding. Toch is het belangrijk om een goede administratie op te zetten en ...
Gepost op: 15 maart 2018

Online marketing bureau zoeken? Hier moet je op letten

Met de groeiende impact van internet en digitale technologieën op bedrijven, is het belang van online marketing nog nooit zo groot geweest. ...
Gepost op: 26 mei 2023

Review Ficsus.nl boekhoudprogramma

Ficsus.nl heeft speciaal voor startende ondernemingen en zzp’ers een online boekhoudpakket gebouwd. De website van Ficsus.nl verkondigt: “Online boekhouden speciaal voor jou als ...
Gepost op: 26 mei 2020

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.