Marketinginstrumenten komen voort uit de marketingmix en zijn verschillende tools en strategieën die je kan gebruiken om je producten en/of diensten (beter) te verkopen aan je doelgroep. In dit artikel leggen wij uit welke marketinginstrumenten er zijn en hoe je deze kan gebruiken binnen je eigen marketingstrategie.
Origineel bestaat de marketingmix uit 4 marketinginstrumenten genaamd de 4P’s. De 4P’s staan voor; Product, Prijs, Promotie en Plaats. Laten we kijken wat deze 4P’s precies inhouden.
De 4P’s, wat betekenen ze?
De 4P’s zijn de basis marketinginstrumenten van de marketingmix en zijn een essentieel onderdeel van iedere succesvolle marketingstrategie.
Product
Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!
Dienst als product
Misschien heb jij in jouw onderneming wel een dienst als product, bijvoorbeeld crossfit abonnement of website design. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter, ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.
Prijs
Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Hier is een voorbeeld hoe slim omgaan met de prijs van je product of dienst meer klanten, naamsbekendheid en omzet kan genereren:
Voorbeeld
Stel je hebt een hotel en normaal verhuur je een kamer voor 200,- per nacht. Normaliter verhuur je de kamers 50 keer per maand. Dit is goed voor een omzet van 10.000,-
Echter kies je er voor deze via Groupon te promoten en verkoop je deze op Groupon voor 150,- per nacht. Stel dat de commissie van Groupon 50% is. Dan verdien je nog maar 75,- per verhuurde kamer per nacht.
Maar door de promotie op Groupon verhuur je de kamers nu niet 50 keer maar 150 keer. Normaal zou je omzet dan 10.000,- (50 x 200,-) zijn maar nu is je omzet 11.250,- (150 x 75,-). Dit is maar een kleine sprong in omzet maar heeft je wel 3 keer zo veel klanten opgeleverd.
Deze extra klanten zorgen voor verhoogde naamsbekendheid en zorgen voor meer terugkerende klanten en upsells (denk aan extra diner of ontbijt bijboeken).
Promotie
Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Zo kan je:
- Adverteren (Google Ads, social media, etc.)
- Actief deelnemen in LinkedIn groepen
- Bloggen
- Beurzen bezoeken
- Workshops geven
- etc.
Dit zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten. Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden! Enkele voorbeelden van herhaling zijn:
- Consistente op social media plaatsen – Plaats regelmatig updates op je social media platform naar keuze. Zorg dat er een herkenbaar element terugkomt in je berichten. Dit kan een merkkleur, logo of bijvoorbeeld je eigen gezicht of stem zijn.
- Email marketing – Verstuur een reeks e-mails naar je mailinglijst met herhaalde kernboodschappen, zoals unieke verkoopargumenten of klantbeoordelingen.
- Retargeting advertenties – Gebruik retargeting advertenties op platforms zoals Google Ads of Facebook om bezoekers die eerder je website hebben bezocht te herinneren aan je aanbod.
- Blogposts schrijven – Publiceer regelmatig waardevolle blogposts of artikelen op je website die relevant zijn voor je doelgroep.
- Promotioneel materiaal op locatie – Maak gebruik van flyers, posters en ander promotiemateriaal op locatie (bijv. in je winkel of kantoor) om klanten herhaaldelijk bloot te stellen aan je merk.
Natuurlijk is het mogelijk om meerdere van deze technieken samen te gebruiken. Dit is zelfs te adviseren. Als je doelgroep op meerdere verschillende plekken en manieren in aanraking komt met jouw bedrijf zijn ze des te sneller geneigd je te onthouden.
Het goed promoten van je product of dienst kan een hele uitdaging zijn. Wees daarom ook niet bang om waar nodig bijvoorbeeld een Google Ads experts of SEO experts in te schakelen om je te helpen.
Plaats
Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant zicht bevind. Zorg dat jij, met jouw product op deze plekken aanwezig bent!
Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal. Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan contentmarketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.
Van 4 naar 7P’s
Marketing heeft een flinke veranderd doorgemaakt de afgelopen jaren. Vooral met de opkomst van onlinemarketing. Daarom heeft men de 4P’s uitgebreid naar de 7P’s om beter rekening te houden met de hedendaagse manier van marketing en onlinemarketing. Daarom zijn er 3 extra’s P toegevoegd aan de marketingmix, namelijk:
People (Mensen)
Ieder bedrijf heeft persoonlijk contact met zijn of haar klanten, die van jou dus ook! Of dit online of offline is, maakt niet uit. Het gaat in deze om de ervaringen die jouw klanten hebben met de mensen binnen jouw bedrijf.
Goed opgeleid en gemotiveerde medewerkers dragen bij aan een positieve ervaring én klanttevredenheid. Het is belangrijk dat personeel niet alleen deskundig is, maar ook vriendelijk, behulpzaam en representatief. Zij zijn immers het gezicht van jouw bedrijf.
Proces
Met het proces bedoelen we alle stappen die jij als bedrijf doorloopt om je product of dienst aan je klanten te leveren. Dit begint bij het eerste contact met de klant. Meestal zijn dit je marketinguitingen of een eerste gesprek. En het proces loopt helemaal door tot laatste stap de nazorg van de klant, zodra jij je product of diensten hebt geleverd.
Dit proces is niet lineair. Oftewel klanten kunnen stappen overslaan of zelf terug in het proces gaan. Een goed georganiseerd en efficiënt proces zorgt voor een soepele klantbeleving, minimaliseert wachttijden en voorkomt fouten.
Physical Evidence (Fysiek bewijs)
Fysiek bewijs zijn alle tastbare dingen die een klant tegenkomt in zijn klantreis. Fysiek bewijs kunnen locaties zijn zoals; het interieur van een restaurant, de uitstraling van een hotel of de indeling van een winkel.
Maar fysiek bewijs zijn ook dingen zoals; verpakkingen, visitekaartjes, offertes, je website of webshop, etc. Al deze onderdelen samen vormen de perceptie van je bedrijf, product en/of dienst.
De 7P’s op een rij
7P’s van de Marketingmix | Korte uitleg |
Product | Het product of de dienst die wordt aangeboden aan de klant, inclusief kwaliteit, ontwerp en functies. |
Prijs | De kosten die klanten betalen voor het product of de dienst, inclusief kortingen en betalingsvoorwaarden. |
Plaats | De locatie en kanalen waar het product of de dienst beschikbaar is voor de klant. |
Promotie | De marketingcommunicatie en strategieën die worden gebruikt om het product te promoten bij de doelgroep. |
People (Mensen) | Iedereen die betrokken is bij de levering en verkoop van het product of de dienst aan klanten. |
Proces | De methoden en procedures die worden gebruikt om het product of de dienst te leveren aan klanten. |
Physical Evidence (Fysiek bewijs) | De tastbare elementen die de aanwezigheid en kwaliteit van het product of de dienst aantonen. |
Conclusie
Nu de vraag: “wat zijn marketinginstrumenten?” is beantwoord is het tijd om aan de slag te gaan. Gebruik en optimaliseer de 7P’s binnen jouw bedrijf en vind jouw Unique Selling Proposition’s (USP’s). Elke P biedt kansen om unieke waarde creëren voor jouw klanten. Denk na over hoe je deze marketinginstrumenten nu al in zet en hoe je deze kan verbeteren om nog meer verkopen te gaan realiseren. Succes met het ontwikkelen en implementeren van jouw marketingstrategie! Wil je meer weten over het opzetten van een social media marketingstrategie? Lees dan onze blog zo stel je je social media marketing strategie op.
Veelgestelde vragen (FAQ) over marketinginstrumenten
De verschillende marketinginstrumenten staan toegelicht in de marketingmix. Door de juiste instrumenten in te zetten kan de marketingstrategie inclusief doelstellingen worden behaald. Wil je meer weten over marketinginstrumenten en hoe je deze het beste in kunt zetten? Onderaan deze pagina vind je de belangrijkste FAQ’s over marketinginstrumenten.