Zoeken
Zoeken
Wat zijn marketinginstrumenten? Uitleg en tips!

Inhoud

Inhoud

Top 3 voor boekhouding

Wat zijn marketinginstrumenten? Uitleg en tips!
marketinginstrumenten
Foto van Stefano Zinken

Stefano Zinken

Leestijd: 8 minuten

Wat zijn marketinginstrumenten? Uitleg en tips!

Marketinginstrumenten komen voort uit de marketingmix en zijn verschillende tools en strategieën die je kan gebruiken om je producten en/of diensten (beter) te verkopen aan je doelgroep. In dit artikel leggen wij uit welke marketinginstrumenten er zijn en hoe je deze kan gebruiken binnen je eigen marketingstrategie.

Origineel bestaat de marketingmix uit 4 marketinginstrumenten genaamd de 4P’s. De 4P’s staan voor; Product, Prijs, Promotie en Plaats. Laten we kijken wat deze 4P’s precies inhouden.

De 4P’s, wat betekenen ze?

De 4P’s zijn de basis marketinginstrumenten van de marketingmix en zijn een essentieel onderdeel van iedere succesvolle marketingstrategie.

betekenis marketinginstrumenten

Product

Dit is jouw product. Hierbij moet je denken aan: categorieën, vormgeving, merknaam, service, assortiment, garantie, duurzaamheid. Al deze punten kan je benoemen in je marketing en gebruiken om jouw product onderscheidend in de markt te zetten. Ga op zoek naar je Unique Selling Point en zorg dat je klant die ook leert (her)kennen!

Dienst als product

Misschien heb jij in jouw onderneming wel een dienst als product, bijvoorbeeld crossfit abonnement of website design. Dit kan het wat moeilijker maken om invulling te geven aan de P van product. Echter, ook hier geldt dat vormgeving (denk aan je site, kaartjes, facturen enz.), naam, service en assortiment je kunnen maken of breken. Wat het product uitstraalt moet kloppen met jouw verhaal.

Prijs

Een erg belangrijk instrument. Want wat is de waarde van jouw product? Wat wil je uitstralen met de prijs? Exclusief dus duur, of massaal en dus goedkoop. Tijdelijke prijsverlaging is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, kijk maar naar het succes van Groupon en Social Deal. Hier is een voorbeeld hoe slim omgaan met de prijs van je product of dienst meer klanten, naamsbekendheid en omzet kan genereren:

Voorbeeld

Stel je hebt een hotel en normaal verhuur je een kamer voor 200,- per nacht. Normaliter verhuur je de kamers 50 keer per maand. Dit is goed voor een omzet van 10.000,-

Echter kies je er voor deze via Groupon te promoten en verkoop je deze op Groupon voor 150,- per nacht. Stel dat de commissie van Groupon 50% is. Dan verdien je nog maar 75,- per verhuurde kamer per nacht.

Maar door de promotie op Groupon verhuur je de kamers nu niet 50 keer maar 150 keer. Normaal zou je omzet dan 10.000,- (50 x 200,-) zijn maar nu is je omzet 11.250,- (150 x 75,-). Dit is maar een kleine sprong in omzet maar heeft je wel 3 keer zo veel klanten opgeleverd.

Deze extra klanten zorgen voor verhoogde naamsbekendheid en zorgen voor meer                     terugkerende klanten en upsells (denk aan extra diner of ontbijt bijboeken).

Promotie

Op welke manier ga je het product onder de aandacht brengen bij je doelgroep? Het instrument promotie kan op veel manieren worden ingevuld. Zo kan je:

  • Adverteren (Google Ads, social media, etc.)
  • Actief deelnemen in LinkedIn groepen
  • Bloggen
  • Beurzen bezoeken
  • Workshops geven 
  • etc.

Dit zijn maar een paar van de mogelijkheden om te promoten. Het gaat er bij promotie om je product zo succesvol mogelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit bereik je door vaak en op verschillende manieren bij je doelgroep in beeld te komen. Herhaling is belangrijk bij promotie. Zo gaan ze je onthouden! Enkele voorbeelden van herhaling zijn:

  • Consistente op social media plaatsen – Plaats regelmatig updates op je social media platform naar keuze. Zorg dat er een herkenbaar element terugkomt in je berichten. Dit kan een merkkleur, logo of bijvoorbeeld je eigen gezicht of stem zijn.
  • Email marketing – Verstuur een reeks e-mails naar je mailinglijst met herhaalde kernboodschappen, zoals unieke verkoopargumenten of klantbeoordelingen.
  • Retargeting advertenties – Gebruik retargeting advertenties op platforms zoals Google Ads of Facebook om bezoekers die eerder je website hebben bezocht te herinneren aan je aanbod.
  • Blogposts schrijven – Publiceer regelmatig waardevolle blogposts of artikelen op je website die relevant zijn voor je doelgroep.
  • Promotioneel materiaal op locatie – Maak gebruik van flyers, posters en ander promotiemateriaal op locatie (bijv. in je winkel of kantoor) om klanten herhaaldelijk bloot te stellen aan je merk.

Natuurlijk is het mogelijk om meerdere van deze technieken samen te gebruiken. Dit is zelfs te adviseren. Als je doelgroep op meerdere verschillende plekken en manieren in aanraking komt met jouw bedrijf zijn ze des te sneller geneigd je te onthouden.

Het goed promoten van je product of dienst kan een hele uitdaging zijn. Wees daarom ook niet bang om waar nodig bijvoorbeeld een Google Ads experts of SEO experts in te schakelen om je te helpen.

Plaats

Waar ga je jouw producten of diensten aanbieden? Doe je uitsluitend online verkoop, verkoop via tussenpersonen of bied je je diensten aan via je netwerk? Als je goed marktonderzoek hebt gedaan dat weet je waar je klant zicht bevind. Zorg dat jij, met jouw product op deze plekken aanwezig bent!

Een plaats is tegenwoordig natuurlijk ook digitaal. Zorg dus dat je weet waar jouw doelgroep online zit. Zodra je dit weet kan je ze hier namelijk bereiken. Dit kan je middels adverteren doen, maar je kan ook denken aan contentmarketing. Daarmee biedt je jouw doelgroep informatie aan waar ze echt wat aan hebben met daarin dan natuurlijk een verwijzing naar jou.

Van 4 naar 7P’s

Marketingmix 7p's marketinginstrumenten

Marketing heeft een flinke veranderd doorgemaakt de afgelopen jaren. Vooral met de opkomst van onlinemarketing. Daarom heeft men de 4P’s uitgebreid naar de 7P’s om beter rekening te houden met de hedendaagse manier van marketing en onlinemarketing. Daarom zijn er 3 extra’s P toegevoegd aan de marketingmix, namelijk:

People (Mensen)

Ieder bedrijf heeft persoonlijk contact met zijn of haar klanten, die van jou dus ook! Of dit online of offline is, maakt niet uit. Het gaat in deze om de ervaringen die jouw klanten hebben met de mensen binnen jouw bedrijf.

Goed opgeleid en gemotiveerde medewerkers dragen bij aan een positieve ervaring én klanttevredenheid. Het is belangrijk dat personeel niet alleen deskundig is, maar ook vriendelijk, behulpzaam en representatief. Zij zijn immers het gezicht van jouw bedrijf.

Proces

Met het proces bedoelen we alle stappen die jij als bedrijf doorloopt om je product of dienst aan je klanten te leveren. Dit begint bij het eerste contact met de klant. Meestal zijn dit je marketinguitingen of een eerste gesprek. En het proces loopt helemaal door tot laatste stap de nazorg van de klant, zodra jij je product of diensten hebt geleverd.

Dit proces is niet lineair. Oftewel klanten kunnen stappen overslaan of zelf terug in het proces gaan. Een goed georganiseerd en efficiënt proces zorgt voor een soepele klantbeleving, minimaliseert wachttijden en voorkomt fouten.

Physical Evidence (Fysiek bewijs)

Fysiek bewijs zijn alle tastbare dingen die een klant tegenkomt in zijn klantreis. Fysiek bewijs kunnen locaties zijn zoals; het interieur van een restaurant, de uitstraling van een hotel of de indeling van een winkel.

Maar fysiek bewijs zijn ook dingen zoals; verpakkingen, visitekaartjes, offertes, je website of webshop, etc. Al deze onderdelen samen vormen de perceptie van je bedrijf, product en/of dienst.

De 7P’s op een rij

7P’s van de Marketingmix Korte uitleg
Product Het product of de dienst die wordt aangeboden aan de klant, inclusief kwaliteit, ontwerp en functies.
Prijs De kosten die klanten betalen voor het product of de dienst, inclusief kortingen en betalingsvoorwaarden.
Plaats De locatie en kanalen waar het product of de dienst beschikbaar is voor de klant.
Promotie De marketingcommunicatie en strategieën die worden gebruikt om het product te promoten bij de doelgroep.
People (Mensen) Iedereen die betrokken is bij de levering en verkoop van het product of de dienst aan klanten.
Proces De methoden en procedures die worden gebruikt om het product of de dienst te leveren aan klanten.
Physical Evidence (Fysiek bewijs) De tastbare elementen die de aanwezigheid en kwaliteit van het product of de dienst aantonen.

Conclusie

Nu de vraag: “wat zijn marketinginstrumenten?” is beantwoord is het tijd om aan de slag te gaan. Gebruik en optimaliseer de 7P’s binnen jouw bedrijf en vind jouw Unique Selling Proposition’s (USP’s). Elke P biedt kansen om unieke waarde creëren voor jouw klanten. Denk na over hoe je deze marketinginstrumenten nu al in zet en hoe je deze kan verbeteren om nog meer verkopen te gaan realiseren. Succes met het ontwikkelen en implementeren van jouw marketingstrategie! Wil je meer weten over het opzetten van een social media marketingstrategie? Lees dan onze blog zo stel je je social media marketing strategie op.

Veelgestelde vragen (FAQ) over marketinginstrumenten

De verschillende marketinginstrumenten staan toegelicht in de marketingmix. Door de juiste instrumenten in te zetten kan de marketingstrategie inclusief doelstellingen worden behaald. Wil je meer weten over marketinginstrumenten en hoe je deze het beste in kunt zetten? Onderaan deze pagina vind je de belangrijkste FAQ’s over marketinginstrumenten.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Stefano Zinken

Stefano is de man die je wilt spreken over je Website Visie. Laat dat nu ook de naam zijn van zijn eigen onderneming. Samen met zijn team van web-en marketingspecialisten weet hij je volledig te ontzorgen, van webdesign en ontwikkeling tot branding en marketing. Stefano heeft een no-nonsense mentaliteit en doet graag het stapje extra om de ander verder te helpen. Zijn drive om de beste resultaten te boeken maakt hem een grote waarde voor zaekelijkgroeien.nl. Zijn ervaringen als ondernemer en zijn kennis binnen online marketing kan jou als ondernemer net stat stapje verder brengen wat we nodig hebben voor zakelijke groei.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 7 minuten

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het doen van btw-aangifte? En hoe kan je dit als zzp’er nu het

Leestijd: 7 minuten

De regels van SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, worden elk jaar veranderd. Met SEO wordt de vindbaarheid op

Leestijd: 9 minuten

Vandaag de dag heeft iedereen het over e-commerce. Soms wordt er zelfs gezegd dat het de makkelijkste manier is om

Leestijd: 4 minuten

Betalingsachterstand zzp: er is bijna niks vervelenders dan als zzp een factuur te sturen en deze niet (op tijd) betaald

Leestijd: 4 minuten

Wil je een tweedehands auto ‘op de zaak’ rijden, dan heb je een overvloed aan mogelijkheden. Om niet te verdwalen

Leestijd: 12 minuten

SEO is een proces van het verbeteren van een website. Dit doe je om de vindbaarheid te optimaliseren bij zoekmachines

Veelgestelde vragen over marketinginstrumenten
1. Hoe bepaal ik de prijs waarvoor ik mijn product of dienst kan aanbieden?

Bij het bepalen van de prijs voor je product moet je begrijpen; welke kostenstructuur het beste aansluit bij je product of dienst, wat je marktpositie is en op welk klantsegment je je focust. Je begint bij het analyseren van je kosten om te bepalen wat het kost om je product of dienst te leveren. Vervolgens kun je marktonderzoek doen om te kijken wat je directe concurrenten bieden en vragen voor soortgelijke producten. Met deze opgedane kennis kun je vervolgens kiezen uit 3 verschillende prijsstrategieën:

  1. Kosten gebaseerd – De prijs van je product of dienst is je kosten plus de marge dat je wilt verdienen.
  2. Waarde gebaseerd – De prijs van je product of dienst is gebaseerd op de waargenomen waarde van je klant.
  3. Concurrentie gebaseerd – De prijs van je product of dienst is gebaseerd op de prijzen dat je directe concurrenten.
2. Hoe kan ik de effectiviteit van mijn marketing inspanningen meten?

Om de effectiviteit van je marketing inspanningen te meten moet je eerste duidelijk doelen opstellen die je wilt bereiken met je marketing inspanningen. Dit kan zijn; het verhogen van je aantal verkopen, het vergroten van je naamsbekendheid of het generen van leads.

Vervolgens kun je tools zoals; Google Analytics gebruiken om je websiteverkeer en conversies te meten. Alle bekende advertentieplatformen hebben ingebouwde analytics om zaken zoals engagement en bereik te meten.

Met deze combinatie van tools kun je meten hoe effectief je campagnes zijn in het behalen van jouw marketingdoelen.

3. Hoe kan ik het beste mijn personeel trainen om betere resultaten te boeken onder de P van people?

Het trainen van je personeel begint met een onboarding-procedure. Hiermee worden nieuwe medewerkers bekendgemaakt met de bedrijfscultuur, normen en waarden binnen je bedrijf en de procedures.

Naast een goede onboarding-procedure is het ook belangrijk dat ook de huidige medewerkers up-to-date blijven met wat van hun verwacht wordt. Dit kan gedaan worden door regelmatige, trainingen of bijscholing. Denk aan verkooptrainingen of cursussen om nieuwe kennis op te doen.

Als laatste is het belangrijk dat medewerkers zich prettig voelen binnen je bedrijf. Medewerkers dat zich niet lekker in hun vel voelen als ze op het werk zijn zullen ook minder productief en klantvriendelijk zijn. Zorg dus dat er een leuke werksfeer hangt en plan regelmatig bijvoorbeeld een teamuitje.

4. Hoe kan ik mijn klantreis optimaliseren om klanttevredenheid te verhogen?

Om de klantreis te optimaliseren moet eerste de huidige klantreis in kaart gebracht worden. Hierdoor kunnen knelpunten en inefficiënties gevonden en opgelost worden.

Een van de beste manieren om problemen of knelpunten in je klantreis te ontdekken is door te praten met je klanten. Heb je een kleine fysieke winkel dan is het nog mogelijk om letterlijk in gesprek te gaan met je klanten. Heb je echter een groter bedrijf of bijvoorbeeld een webshop, dan is het ook mogelijk om een geautomatiseerd systeem te gebruiken om feedback van je klanten te krijgen.

Het optimaliseren van je klantreis een doorlopend proces. Je blijft je klantreis ook nadat je optimalisaties hebt gedaan analyseren en verbeteren.

5. Wat zijn de voordelen van het gebruik van meerdere promotiekanalen tegelijkertijd?

Het gebruik van meerdere promotiekanalen tegelijkertijd, ook wel omnichannel marketing genoemd, biedt verschillende voordelen. Het vergroot je bereik en zorgt ervoor dat je je doelgroep op verschillende momenten en plekken kunt bereiken. Dit verhoogt de kans dat je boodschap wordt gezien en onthouden.

Bovendien kunnen verschillende kanalen elkaar versterken; bijvoorbeeld, een klant die je advertentie op social media ziet, kan vervolgens je website bezoeken en zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit creëert een consistente merkervaring en kan leiden tot hogere conversiepercentages.

Let wel op dat het gebruik van verschillende promotiekanalen ook hogere kosten met zich meebrengt, waardoor dit misschien niet de beste aanpak is voor startende ondernemers.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Meer tips?