Zoeken
Zoeken
Waarom een zakelijk vast nummer onmisbaar is voor jouw bedrijf

Inhoud

Inhoud
Waarom een zakelijk vast nummer onmisbaar is voor jouw bedrijf
Vast nummer
Waarom een zakelijk vast nummer onmisbaar is voor jouw bedrijf

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Gewijzigd op:

8 januari 2025

Leestijd:

4 minuten

Waarom een zakelijk vast nummer onmisbaar is voor jouw bedrijf

Misschien denk je dat een zakelijk vast telefoonnummer een beetje ouderwets is, omdat het merendeel van alle communicatie nu gaat via mobiele telefoons en digitale kanalen. Toch kan het gebruik van een vast nummer voor bedrijven veel voordelen opleveren, zoals een professionele uitstraling en betere klantrelaties. Omdat jij klantgerichtheid en betrouwbaarheid ook belangrijk vindt om uit te stralen voor jouw bedrijf, leggen we in dit artikel uit waarom een vast nummer nog steeds een slimme keuze blijft. Daarbij bespreken we de volgende voordelen:

  • Professionele uitstraling
  • Lokale binding
  • Klantvriendelijkheid
  • Grip op klantcontact
  • Werk en privé scheiden
  • Kostenbesparend op de langere termijn

1. Professionele uitstraling

Een vast telefoonnummer geeft je bedrijf direct een professionele en betrouwbare uitstraling. Het laat zien dat je een gevestigd bedrijf bent en geen tijdelijke start-up of project zonder vaste locatie. Voor klanten die je voor het eerst bellen, is dit een belangrijk signaal van stabiliteit en vertrouwen. Voor jezelf geldt dit ook. Als je zoekt naar een nieuwe accountant, zou jij dan bellen naar een mobiel nummer dat wordt geadverteerd op de auto van een accountant? Waarschijnlijk ben je geneigd dat eerder te doen als daar een vast telefoonnummer staat.

2. Lokale binding

Met een vast nummer met lokaal netnummer voelt een klant zich sneller verbonden. Dit is vooral waardevol in sectoren waar regionale aanwezigheid belangrijk is. Landelijke bedrijven kunnen zelfs meerdere lokale nummers gebruiken om dichter bij hun klanten te staan. Een voorbeeld is een administratiekantoor met 2 kantoren in verschillende steden. Elk kantoor heeft een eigen telefoonnummer met het netnummer van de betreffende stad en daardoor een lokale binding met hun klanten. Ook kunnen deze klanten hun administratiekantoor bellen zonder een netnummer te gebruiken, dus met een 6- of 7-cijferig nummer.

3. Klantvriendelijkheid

Een vast nummer is ideaal om je klantenservice te stroomlijnen. Door koppelingen met telefooncentrales kun je oproepen eenvoudig doorverbinden naar de juiste afdeling. Ook kun je duidelijkheid scheppen over bereikbaarheid, bijvoorbeeld via een professioneel voicemail bericht of doorschakeling buiten werktijden naar een telefonische antwoordservice. Een IT-bedrijf bijvoorbeeld had een overeenkomst met haar klanten om ook ’s avonds bereikbaar te zijn om storingen op te lossen. Hiervoor werd in de telefooncentrale ingesteld welke collega bereikbaar was voor de stand-by dienst. En als er niet werd opgenomen, ging de beller automatisch naar een antwoordservice.

4. Grip op klantcontact

Met een vast nummer krijg je meer controle over je telefoongesprekken. Je kunt bellers registreren en analyseren, waardoor je bijvoorbeeld beter inzicht krijgt in piekmomenten of veelgestelde vragen. Koppel je vaste telefoonnummer aan een VoIP telefooncentrale, waardoor je eenvoudig kan zien welke keuzes het meeste zijn gemaakt in je keuzemenu. Of welke afdeling het meeste wordt gebeld en rond welk tijdstip dat is. Zo kun je je klantenservice verder verbeteren en effectiever plannen. Er is namelijk weinig vervelender voor klanten om lang te moeten wachten aan de telefoon voordat ze de juiste persoon aan de lijn krijgen. Kijk voor meer redenen waarom een VOIP telefooncentrale voordelen heeft in dit artikel.

5. Werk en Privé scheiden

Voor kleine bedrijven waar medewerkers vaak hun persoonlijke telefoon gebruiken, biedt een vast nummer uitkomst. Het houdt werk en privé gescheiden en helpt zo bij een betere werk-privébalans. Een loodgietersbedrijf bijvoorbeeld besloot om voortaan een vast telefoonnummer te communiceren in plaats van het mobiele nummer van de eigenaar. Met een VoIP centrale konden ze ook een gesloten melding laten afspelen buiten werktijden waarin een telefoonnummer werd doorgegeven voor echte noodgevallen. De eigenaar ontving hiermee 85% minder telefoongesprekken buiten werktijden wat zorgde voor meer rust en een betere werk- privébalans als gevolg.

6. Kostenbesparend op de lange termijn

Hoewel de opstartkosten iets hoger kunnen zijn dan een eenvoudig sim-only mobiel abonnement, biedt een vast nummer vaak voordelige belbundels en integraties met VoIP-oplossingen. Dit maakt het een efficiënte en beheersbare keuze op de lange termijn. Ook tijdbesparing zien we hier als kostenbesparend. Als iedereen kan zien welke klant door drukte niet te woord kon worden gestaan, dan kan er onderling geen misverstand ontstaan over wie de klant gaat terugbellen. Vervolgens kan iedereen ook zien dat deze klant is teruggebeld.

Conclusie

Een vast nummer is misschien niet meer zo vanzelfsprekend als het is geweest, maar het blijft een waardevolle toevoeging aan je bedrijfscommunicatie. Het draagt bij aan professionaliteit, klantgerichtheid en een betere werk-privébalans. Voor bedrijven die hun betrouwbaarheid willen vergroten en een blijvende klantindruk willen maken, is een vast nummer een slimme investering.

Wil je weten hoe een zakelijk nummer flexibel in jouw bedrijf kan worden ingezet?

Neem dan hier contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je zoekt een goede koptelefoon en komt een merk tegen dat het verhaal vertelt van muzikanten die

Leestijd:

3 minuten

Een succesvolle bedrijfsvoering begint met overzicht en efficiëntie. Of je nu een kleine webshop runt of een groot magazijn beheert,

Leestijd:

6 minuten

Stel je voor: je typt “het weer in Amsterdam” in Google en binnen een fractie van een seconde krijg je

Leestijd:

3 minuten

Als zzp’er heb je dagelijks te maken met zakelijke betalingen. Of het nu gaat om het boeken van een werkplek,

Leestijd:

4 minuten

Misschien denk je dat een zakelijk vast telefoonnummer een beetje ouderwets is, omdat het merendeel van alle communicatie nu gaat

Leestijd:

3 minuten

Als ondernemer weet je hoe belangrijk een betrouwbare en efficiënte bedrijfsauto is. De Volkswagen UP heeft z’n plekje al lang

Verzekering aanvragen

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?