Met een 4,9 uit 5 sterren (op trustpilot) scoort MoneyMonk een van de hoogste klanttevredenheidscijfers van alle pakketten die we volgen. Het boekhoudprogramma wordt door klanten vooral geprezen om haar gebruiksgemak, de heldere vormgeving en uitstekende online en offline support.
Hier is wat ons betreft niets aan gelogen. Dit is namelijk onze conclusie na een grondige MoneyMonk review:
MoneyMonk is een toegankelijk pakket voor zzp’ers die uren schrijven.
Toegegeven, er zijn goedkopere optie, maar deze bieden bieden lang niet dezelfde persoonlijke service als MoneyMonk.
Met MoneyMonk starten
MoneyMonk biedt een proefabonnement aan voor 30 dagen, daarna is het maandelijks opzegbaar. In de praktijk zal je niet snel switchen van boekhoudprogramma, je hebt wel wat beters te doen. Dus als je actief met MoneyMonk aan de slag gaat is de kans groot dat je er blijft hangen. Gelukkig is het programma gratis en eenvoudig te testen op de meest gebruikte functionaliteiten waardoor je snel genoeg erachter komt of het programma wat voor jou is.
Eerste keer inloggen bij MoneyMonk
Als je voor de eerste keer inlogt moet je jouw gegevens invoeren en kan je een profielfoto uploaden. Omdat de medewerkers van MoneyMonk ook een foto van zichzelf gebruiken wordt het contact een stuk persoonlijker. Als je al ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel haalt MoneyMonk jouw gegevens uit het handelsregister waardoor je niet zelf je belangrijkste gegevens hoeft in te voeren, handig!
Het dashboard
Zodra je jouw eigen gegevens in MoneyMonk staan kan je echt van start. Het eerste waar je belandt na deze stap is het dashboard. Hier vind je een overzicht van openstaande facturen, te betalen facturen, te betalen omzetbelasting, je banksaldo (na de laatste bankmutaties) en een overzicht van je omzet, kosten en voorlopige winst. De eerste keer staat dit uiteraard nog op 0. Maar zodra je MoneyMonk hebt ingericht heb je hier een handig overzicht van je financiële situatie.
Aan de slag: Wat zit er allemaal in MoneyMonk?
Binnen MoneyMonk kan je als zzp’er de volgende zaken uitvoeren:
- Offertes opmaken en versturen
- Tijdregistratie (uren)
- Rittenregistratie (ritten)
- Facturen opmaken en boeken (verkoop)
- Inkoop boeken (inkomende facturen / bonnen)
- Je zakelijke bankrekening (gratis) koppelen met MoneyMonk
- Kasboek bijhouden
- BTW aangifte maken
- Rapportages zoals Winst & verliesrekening en balans
Mocht je al een tijd bezig zijn als ondernemer dan kan je de contactgegevens gemakkelijk importeren met behulp van een CSV bestand. Mocht je dit nog nooit hebben gedaan, dan staat er een heldere uitleg in het helpcentrum. Sowieso word je goed bij de hand genomen door het programma. Stapsgewijs legt het je uit hoe alles werkt op een prettige en duidelijke manier, zodat je het programma snel eigen maakt.
Offertes maken in MoneyMonk
Elke ondernemer begint zijn administratie, normaal gesproken, met het maken van een eerste offerte. Binnen MoneyMonk kan je gemakkelijk offertes maken die er goed uitzien. Je doorloopt de volgende stappen:
- voor wie is de offerte
- de inhoud van de offerte
- finaliseer de offerte
Deze laatste stap kan alleen als je de voorgaande 2 stappen hebt uitgevoerd. Na deze laatste stap kan je de offerte direct mailen of als PDF downloaden. Automatisch wordt er de status op afwachting gehangen aan de offerte.
Er is de mogelijkheid om offertes verregaand aan te passen met bijvoorbeeld je eigen logo, het toevoegen of juist weglaten van bepaalde gegevens. Je kan je dus behoorlijk uitleven met het design van je offerte of factuur. Ideaal als je veel hebt geïnvesteerd in een professionele huisstijl.
Facturen aanmaken en boeken
Wij hebben even de proef op de som genomen en een factuur aangemaakt en verstuurd. Ik kan je één ding verklappen; heel moeilijk was het niet. Binnen enkele minuten hadden wij een professionele factuur gemaakt in onze eigen huisstijl.
Ontvangen facturen en betaling boeken
Ontvangen facturen kan je in MoneyMonk zetten onder “inkoop”. Je hebt daar de optie om eenmalige facturen in te boeken alsmede periodieke facturen. In de praktijk zal je meestal facturen via je bankmutaties in de boekhouding invoeren denken wij. Hier kan je namelijk je bankmutaties koppelen aan de juiste kosten en eventueel een bonnetje daarvan uploaden.
Navraag bij Jasper van MoneyMonk bevestigt ons vermoeden: “deze optie is eigenlijk vooral bedoeld om eenmalige grotere inkomende facturen te boeken zodat je ziet welke kosten er nog openstaan.”
Bankmutaties en bonnetjes koppelen
Om je boekhouding compleet te hebben zal je nog één ding moeten doen, namelijk het koppelen van de mutaties van je bankrekening aan je uitgaande en inkomende facturen, eventueel met bon. Dit gaat bij MoneyMonk via een zogenaamde PDS2-koppeling, die wordt gelegd vanuit MoneyMonk met je zakelijke rekening.
De koppeling werkt als volgt:
- Ga naar bank/kas in MoneyMonk en koppel MoneyMonk met je zakelijke rekening. Is de koppeling gelegd? Dan worden alle zakelijke transacties real-time verwerkt in je boekhouding. Ideaal als je direct iets wilt verwerken in je administratie.
- Natuurlijk moet je de inkoopfacturen en bonnen nog koppelen aan de relevante transactie. De factuur sleep je eenvoudig in de software en koppel je daarna via een boekingsuggestie. En bonnen? Die fotografeer je via de app, waarna je ze direct koppelt aan de juiste transactie. Dat werkt snel en intuïtief.
- MoneyMonk werkt met boekingsuggesties, waarbij de software onthoudt waarop terugkomende kosten geboekt moeten worden. De volgende keer dat dezelfde kosten in het bankboek verschijnen geeft MoneyMonk de suggestie om de kosten op dezelfde kostenrubriek te boeken, super handig!
De PDS2-bankkoppeling is gratis en werkt bij alle banken (m.u.v. de Deutsche Bank) die actief zijn in Nederland, dus ook de kleinere. Het enige kanttekening wat ons betreft? In verband met de veiligheid moet je een PDS2-koppeling iedere 90 dagen verversen. Dat is niet moeilijk, maar levert wel wat extra werk op.
BTW-aangifte en inkomstenbelasting
Als jouw kwartaal afrondt kan je met 1 druk op de knop de BTW aangifte tevoorschijn toveren. Klik op “BTW” en je ziet hoeveel BTW je moet betalen, of terugkrijgt. Makkelijk! Sinds begin 2022 dien je bovendien de btw-aangifte in vanuit MoneyMonk. Je hoeft dus niet meer apart in te loggen bij de belastingdienst en gegevens over te typen. Dat werkt wel zo efficiënt.
Onder rapportages vind je jouw winst- & verliesrekening terug, de balans en handige tools voor je boekhouder of jezelf voor de inkomstenbelasting. Dit ziet er allemaal goed uit. In onze vorige update hadden we nog kritiek op de onhandige manier van afschrijvingen inboeken. Gelukkig is dit probleem inmiddels opgelost. Via de ‘bezittingen’ module houd je gemakkelijk je vaste activa bij. En ben je al even onderweg als ondernemer? Dan kun je ook afschrijvingen inboeken via een memoriaalboeking (deze vind je onder boekhoudkundig). Dat werkt super handig.
Handige extra’s in MoneyMonk
Naast de net beschreven functies biedt MoneyMonk nog een aantal handige extra’s waar wij erg over te spreken zijn. Deze extra’s zijn:
- Intuïtief en praktisch uren bijhouden
- Rittenregistratie (helaas geen automatische berekening)
- Openstaande facturen inkomend en uitgaand
- Financieel overzicht van het lopende jaar
- Bank & Kassaldo
- Mogelijkheid om briefpapier up te loaden voor gebruik met facturen / offertes
- Mobiele app waarin je bonnen kan uploaden, uren registreren, inzichten in je administratie hebt en in de toekomst ritten kan registreren
- Handige boekingsvoorstellen die het verwerken van je bankmutaties een stuk gemakkelijker maken
Wat kost MoneyMonk?
MoneyMonk werkt met een totaalprijs van €25,- per maand. Voor dit bedrag krijg jij (en eventueel je boekhouder) toegang tot alle functionaliteiten. Als nieuwe klant krijgt je bovendien een zogenaamde kickstart-korting. Dit betekent dat je tot aan een omzetdrempel een korting krijgt op je maandtarief. Momenteel hanteert MoneyMonk de volgende drempels:
- Start: over de eerste €10.000,- die MoneyMonk die je in MoneyMonk boekt krijg je 70% korting op het maandtarief. Je betaalt dan €7,50 per maand.
- Growth: als je van €10.000,- doorgroeit naar de €30.000 omzet betaal je €15,- per maand. Dit komt neer op 40% korting.
- Pro: boven de €30.000,- omzet stroom je door naar het reguliere tarief van €25,- per maand.
Deze eenmalige korting geldt voor alle nieuwe klanten, maar is natuurlijk vooral aantrekkelijk voor beginnende ondernemers. Zij betalen namelijk minder als de omzet nog tegenvalt in de eerste maanden. Kortom: als je een lage maandprijs het belangrijkste is zijn er goedkopere opties. Wil je graag werken met toegankelijke software en snel geholpen worden als je vastloopt in je administratie? Dan zit je bij MoneyMonk in zeer kundige handen.
MoneyMonk review: onze conclusie
MoneyMonk zal voor de meeste zzp‘ers een makkelijk en compleet programma zijn om de boekhouding en administratie in bij te houden, het scheelt tijd en biedt overzicht. Als je een dienstverlenende zzp’er bent sluit MoneyMonk waarschijnlijk extra goed aan, MoneyMonk het pakket speciaal voor jou is ontwikkeld.
Pluspunten zijn de heldere vormgeving die zowel functioneel is als prettig oogt, de compleetheid en de goede uitleg bij alle opties. Ze houden nog net niet je handje vast, maar veel scheelt het niet en dat is in dit geval alleen maar prettig. Dit zorgt er namelijk voor dat je snel weet hoe het programma werkt. Boekhouden wordt zo lekker makkelijk.
Minpunten zijn het ontbreken van de mogelijkheid om automatisch het aantal kilometers van je ritten te laten berekenen.