Zoeken
Zoeken
Een goede offerte maken? Zo doe je dat

Inhoud

Inhoud
Een goede offerte maken? Zo doe je dat
Een goede offerte maken? Zo doe je dat

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Gewijzigd op:

22 augustus 2024

Leestijd:

4 minuten

Een goede offerte maken? Zo doe je dat

Een goede offerte maken is meer dan alleen een overzicht opstellen van wat jouw dienst een klant gaat kosten. Een goede offerte helpt je om de klant voor je te winnen. Door hem net dat zetje te geven dat misschien nodig is om voor jou te gaan. Bovendien zijn er een aantal wettelijke eisen waar jouw offerte aan moet voldoen.

Extra aandacht besteden aan de offerte is dan ook een slimme manier om meer klanten te krijgen. Daarom delen we met jou naast de wettelijke regels ook extra tips voor een offerte die echt klanten scoort.

Wettelijke eisen aangaande offertes

Wat moet er minimaal op een offerte staan?

  • De adresgegevens van de potentiële klant
  • De eigen gegevens zoals naam, adres en het Kamer van Koophandel nummer
  • Een offertenummer
  • Een datum en een geldigheidstermijn (bijvoorbeeld 4 weken)
  • Een omschrijving van de dienst waar het om gaat. Splits hierbij de werkzaamheden uit zodat jouw klant kan kiezen wat hij wel en niet laat doen
  • De totale prijs exclusief btw, de btw (met percentage) en de prijs inclusief btw
  • De belangrijkste voorwaarden waaronder je de offerte verstrekt. Het is verstandig om daarbij te verwijzen naar jouw algemene voorwaarden
  • Hoe de klant akkoord kan geven op de offerte. Wettelijk is een handtekening verplicht voor de geldigheid. Zodra de klant ondertekent, is jouw offerte een juridische overeenkomst

Populaire offerteprogramma’s

var appWikiRequestUrl = “https://appwiki.nl”;

Extra tips voor een goede offerte

Naast de wettelijke eisen is het de bedoeling dat de offerte je potentiële klant aanspoort tot het verlenen van de opdracht aan jou. Je moet dit niet op een schreeuwerige manier doen. Maar de volgende subtiele tips helpen:

  • Maak de offerte persoonlijk, laat erin terugkomen dat je naar de klant hebt geluisterd en aan de hand daarvan de offerte hebt gemaakt.
  • Gebruik de woorden van de klant zelf die hij hanteerde bij het bespreken van de opdracht. De klant moet zijn eigen situatie, wensen en eisen herkennen in de offerte.
  • Zorg dat de offerte er netjes uitziet met jouw logo en huisstijl en een goede uitlijning van de tekst.
  • Vermijd enorme lappen tekst zonder alinea’s. Gebruik bij grote opdrachten tussenkopjes om de werkzaamheden overzichtelijk te sorteren.
  • Omschrijf helder wat je levert en geef de kosten puntsgewijs aan.
  • Vermeld ook eventuele extra zaken of werkzaamheden die je kunt leveren en wat de meerprijs daarvan is.
  • Vermeld een levertijd en/of planning in de offerte.
  • Probeer de potentiële klant subtiel aan te sporen tot actie. Geef korting, of lever iets gratis als ze akkoord gaan.
  • Stuur de offerte zo snel mogelijk toe, net na je gesprek is de potentiële klant enthousiast, de kans is daardoor groter dat hij ja zegt.
  • Gebruik een offerte template of slimme tools om je offerte snel en professioneel te maken.

Na het versturen van de offerte

Gun je potentiële klant of opdrachtgever enige bedenktijd zodra je de offerte hebt verstuurd. Maar wees niet té afwachtend! Komt er geen reactie, neem dan zelf contact op.

Je kunt ook bij verzending van de offerte alvast aankondigen wanneer je contact opneemt om de offerte te bespreken. Tijdens dit contactmoment kun je eventuele drempels wegnemen.

Misschien wil jouw potentiële klant dat je alleen een deel van de werkzaamheden gaat doen. Of hij wil onderhandelen over de prijs, of afspraken maken over de planning. In dat geval kun je een aangepaste offerte maken en dat maakt de kans dat je de opdracht krijgt alleen maar groter.

Goede tools voor het maken van offerte’s

Je kan offertes zelf maken in Word of Excel, je kunt er ook voor kiezen om hier een offerte programma voor te gebruiken. Deze programma’s hebben als voordeel dat er veel geautomatiseerd is en je offertes bijvoorbeeld niet kwijt raakt of foutief opmaakt. Daarnaast bieden deze programma’s veel extra’s. Denk hierbij aan te versturen herinneringen en het voeren van de boekhouding.

Dit zijn populaire offerteprogramma’s op dit moment:
 

Heb je interesse in een programma?  Vraag vrijblijvend een gratis proefperiode of demo-account aan op de website van het programma.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

3 minuten

De laatste jaren is er een nijpend tekort aan personeel. Dat betekent dat werkgevers extra stappen zetten om werknemers aan

Leestijd:

3 minuten

Als ondernemer wil je natuurlijk precies weten waar je aan toe bent voordat je een nieuwe website laat maken. De

Leestijd:

2 minuten

De wereld van B2B verandert razendsnel. In 2025 draait het niet langer alleen om producten of diensten verkopen. Het gaat

Leestijd:

5 minuten

De kernvraag die jij jezelf stelt voordat je een website gaat maken voor je bedrijf, statische vs dynamische websites. Welke

Leestijd:

5 minuten

Je hebt een geweldig idee voor een website. Misschien wil je een webshop starten, een informatieve blog opzetten of een

Leestijd:

4 minuten

Tom kon zichzelf wel voor zijn hoofd slaan! Waarom maakt hij deze grootste belastingfout elk jaar als zzp’er? Hij stond

Verzekering aanvragen

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?