Zoeken
Zoeken
Starten met Importeren & Exporteren

Inhoud

Inhoud

Top 3 voor boekhouding

Starten met Importeren & Exporteren

Starten met Importeren & Exporteren

Het klinkt aantrekkelijk, en natuurlijk is het op dit moment ook heel hip. Importeren, en dan vooral uit China. Het land van de onbegrensde productie. Maar je wilt het wel goed doen. Zodat je niet tegen onnodige kosten oploopt, of vertraging hebt in de levering. Hoe pak je importeren aan?

Waar moet je op letten (een importplan kan hierbij helpen):

  1. Waarom is het hier nog niet?
  2. Mag het in Nederland verkocht worden?
  3. Hoe ga ik importeren?
  4. Welke afspraken maak ik met de leverancier?
  5. Hoe wordt het getransporteerd?
  6. Welke invoerheffing moet ik betalen en welke formulieren moet ik invullen?

Waarom is het hier nog niet?

Altijd de enige goede vraag om mee te beginnen. In jouw enthousiasme zie jij het misschien al helemaal voor je. Maar vraag je altijd af, als je iets wilt importeren: waarom is het hier nog niet? Met daar achteraan meteen de vraag: willen de Nederlanders dit product wel? Immers over smaak valt te twisten, maar overhalen kan je iemand bijna nooit.

Een heel bekend voorbeeld van verschillen in smaak zijn: auto’s. Europeanen houden niet van Amerikaanse auto’s en Aziatische auto’s accepteren we ook alleen als ze klein zijn en niet te duur. Bedenk dus goed: past dit product in Nederland. Lopen er potentiële kopers rond. Of heb jij een hele, zeg, internationale smaak? Voordat je gaat importeren ga dus op marktonderzoek uit!

Mag het in Nederland verkocht worden?

Okey, je smaak is niet zo slecht. Of je hebt geconstateerd dat er genoeg mensen zijn die ook jouw smaak hebben. Er is een kans! Dat is, als de wet in Nederland (of Europa) je niet in de weg zit. Immers Nederland heeft kwaliteitseisen aan producten. Ook jouw producten zullen hieraan moeten voldoen. Ga dus na wat de eisen zijn aan jouw product. Het ondernemersplein heeft hier veel informatie over.

Hier vind je ook informatie over bescherming van merken en octrooien. Als je een merk importeert of een merknaam wil voeren. Ga van tevoren na of deze naam nog niet beschermd is in Nederland of Europa. Zo niet, is het dan verstandig om hem te claimen?

Hoe ga ik importeren?

De volgende stap is: het regelen van de import. Welke afspraken ga je maken, moet er verzekerd worden, hoe zit het met de heffingen, welke formaliteiten (formulieren) moeten geregeld worden?

Zet dit allemaal van tevoren op een rijtje. Maak dus een importplan (dat lijkt ons handig).

Welke afspraken maak ik met de leverancier?

Je sluit met de leverancier gewoon net als in Nederland een overeenkomst. Allicht kan je hierbij nog wel letten op een aantal zaken:

  • Wanneer wordt het eigendom van het goed overgedragen. En is dus de verantwoordelijkheid overgedragen.
  • Worden er afspraken gemaakt over exclusiviteit. En wat als dit niet wordt nageleefd?
  • Welke wetgeving is van toepassing op de overeenkomst (Nederlands, buitenlands of wordt er gewerkt met internationale wetgeving)

Hoe wordt het getransporteerd?

Worden de goederen per schip, het vliegtuig, of als het dichterbij is, met de vrachtwagen of de trein vervoerd? Waarschijnlijk is de keuze al gemaakt. Maar bedenk ook goed hoe het zit met de aansprakelijkheid. Wat gebeurt er als er tijdens het transport iets fout gaat?

Wanneer er iets fout gaat met de vracht kan je vaak een deel van de schade verhalen bij de transporteur. Er zijn drie soorten transportrisico’s die te verzekeren zijn:

  • Waardevermindering of verlies van de goederen door bijvoorbeeld diefstal, beschadiging of stakingen;
  • Kosten die u maakt om onmiddellijk dreigende schade te voorkomen of om een al ontstane schade te beperken;
  • Averijgrosse: schade of verlies als gevolg van pogingen om het schip of de vracht te redden.

Hierbij moet altijd de afweging zijn: wat zijn de kosten en wat zijn voor mij de risico’s?

Het kan verstandig zijn om een expediteur in te schakelen. Deze persoon kan je helpen bij het hele traject. Daarnaast hebben zij vaak goede contacten. Hierdoor kunnen ze voor een goed tarief voor jou goederen importeren. Daarnaast combineren ze vaak verschillende verzendingen. Wat de kosten nog meer naar beneden brengt.

Welke invoerheffing moet ik betalen en welke formulieren moet ik invullen?

Goederen van buiten de EU moeten aangegeven worden bij de douane. Er is altijd een douaneregeling van toepassing. Soms krijg je te maken met invoerregelingen. Hierbij zijn vaak ook certificaten van oorsprong nodig.

De Douane heft invoerrechten over producten die worden geïmporteerd van buiten de Europese Unie. Deze worden berekend over de douanewaarde, de som van de aankoopwaarde plus de vracht- en verzekeringskosten tot de EU-grenzen. De hoogte van het invoertarief is afhankelijk van het soort product en het land van herkomst. Voor landen waar de Europese Unie een handelsakkoord mee heeft, geldt een vrijstelling of verlaging.

Om de wederzijdse verantwoordelijkheden duidelijk te krijgen wordt vaak gebruik gemaakt van de ‘Incoterms 2000’ van de International Chamber of Commerce. Dit zijn wereldwijd aanvaarde afspraken over leveringsvoorwaarden. Er zijn dertien Incoterms. Informatie hierover staat op www.icc.nl.

Bij import uit EU-landen rekent de leverancier geen btw door. De btw-heffing wordt verlegd. Je voert deze op in de periodieke aangifte. Bij import van buiten de EU berekent de Douane btw over de douanewaarde. De BTW kan je dan direct betalen of later in de periodieke aangifte (omzetbelasting) bij de Belastingdienst. Voor deze latere betaling is wel een verleggingsvergunning nodig.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Remko van Buuren

Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control” te brengen van je onderneming en je eigen leven. Want we kunnen onszelf wel eens verliezen in het ondernemerschap is zijn mening. Hij heeft zijn sporen verdiend bij verschillende multinationals en start-ups. Vanuit diverse rollen heeft hij ervaring opgedaan in procesoptimalisatie, management reporting en change management. Daarnaast is hij een gecertificeerd coach en een gerespecteerde expert in het begeleiden van starters en groeiers die vol passie aan hun onderneming werken.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 7 minuten

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het doen van btw-aangifte? En hoe kan je dit als zzp’er nu het

Leestijd: 7 minuten

De regels van SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, worden elk jaar veranderd. Met SEO wordt de vindbaarheid op

Leestijd: 9 minuten

Vandaag de dag heeft iedereen het over e-commerce. Soms wordt er zelfs gezegd dat het de makkelijkste manier is om

Leestijd: 4 minuten

Betalingsachterstand zzp: er is bijna niks vervelenders dan als zzp een factuur te sturen en deze niet (op tijd) betaald

Leestijd: 4 minuten

Wil je een tweedehands auto ‘op de zaak’ rijden, dan heb je een overvloed aan mogelijkheden. Om niet te verdwalen

Leestijd: 12 minuten

SEO is een proces van het verbeteren van een website. Dit doe je om de vindbaarheid te optimaliseren bij zoekmachines

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Meer tips?