Wordt gratis lid van het Open Podium!

Wordt gratis lid van het Open Podium!

Zoeken
Zoeken

Inhoud

Inhoud
Marktonderzoek

Geschreven door:

Remko van Buuren
Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control”...Lees verder over Remko van Buuren →

Gewijzigd op:

22 augustus 2024

Leestijd:

2 minuten

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw concurrenten zijn? Dan wordt het tijd om marktonderzoek te doen. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn. Een korte analyse op een paar pagina’s kan je al goed op weg helpen.

Waarom een marktonderzoek doen?

Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:

• De omvang bepalen van je (potentiële) markt

• Een beeld krijgen van je concurrenten

• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen

• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten

• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten

• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan

• Klanttevredenheid onderzoeken

Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren. Door eerst onderzoek te doen, leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst. En zo kom je erachter of er behoefte is aan het product zoals jij het wilt aanbieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook eruit bestaan, dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.

Wat wordt je onderzoeksvraag?

Marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk en precies mogelijk te formuleren.

Voorbeeld:

Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?
of

Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?

Onderzoeksmethode

Nu je weet wat je wilt onderzoeken, kun je bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een (online) enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een e-mail rondsturen, telefonische interviews houden of data verzamelen.

Enkele goede bronnen voor data zijn:

• Het CBS

• Brancheorganisaties

• Banken

Google Trends

Hoe meer data je hebt, hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.

Uiteraard zijn er online ook tal van marktonderzoekers en marktonderzoekbureaus te vinden die je kunt inhuren.

Deel het artikel

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd:

5 minuten

De zorgsector is volop in beweging. Waar ziekenhuizen, instellingen en thuiszorgorganisaties jarenlang draaiden op vaste contracten, is anno 2025 flexibiliteit

Leestijd:

4 minuten

Uit eerder gepubliceerde cijfers blijkt dat lang niet iedere (startende) ondernemer voor het afnemen van een zakelijke bankrekening kiest. Circa

Leestijd:

3 minuten

Ondernemers die willen investeren in verduurzaming of groei, kijken tegenwoordig niet alleen naar kansen, maar ook naar de energierekening. Hoewel

Leestijd:

4 minuten

De vastgoedwereld is in 2025 allesbehalve rustig. De Europese Centrale Bank houdt de rente hoog, de Nederlandse overheid scherpt de

Leestijd:

5 minuten

Als ondernemer werk je hard om ervoor te zorgen dat je bedrijf winstgevend is. En wat doe je er dan

Leestijd:

3 minuten

Elke ondernemer begint met een droom: vrijheid. Geen baas, geen regels, gewoon lekker werken voor je klanten en iets opbouwen

Gratis: verzekering adviesgesprek:

Kom op de wachtlijst voor de Groeihub

Aanmelding training bedrijfsplan

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Meer tips?