Zoeken
Zoeken

Inhoud

Inhoud

Top 3 voor boekhouding

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw concurrenten zijn? Dan wordt het tijd om marktonderzoek te doen. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn. Een korte analyse op een paar pagina’s kan je al goed op weg helpen.

Waarom een marktonderzoek doen?

Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:

• De omvang bepalen van je (potentiële) markt

• Een beeld krijgen van je concurrenten

• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen

• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten

• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten

• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan

• Klanttevredenheid onderzoeken

Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren. Door eerst onderzoek te doen, leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst. En zo kom je erachter of er behoefte is aan het product zoals jij het wilt aanbieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook eruit bestaan, dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.

Wat wordt je onderzoeksvraag?

Marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk en precies mogelijk te formuleren.

Voorbeeld:

Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?
of

Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?

Onderzoeksmethode

Nu je weet wat je wilt onderzoeken, kun je bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een (online) enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een e-mail rondsturen, telefonische interviews houden of data verzamelen.

Enkele goede bronnen voor data zijn:

• Het CBS

• Brancheorganisaties

• Banken

Google Trends

Hoe meer data je hebt, hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.

Uiteraard zijn er online ook tal van marktonderzoekers en marktonderzoekbureaus te vinden die je kunt inhuren.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Remko van Buuren

Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control” te brengen van je onderneming en je eigen leven. Want we kunnen onszelf wel eens verliezen in het ondernemerschap is zijn mening. Hij heeft zijn sporen verdiend bij verschillende multinationals en start-ups. Vanuit diverse rollen heeft hij ervaring opgedaan in procesoptimalisatie, management reporting en change management. Daarnaast is hij een gecertificeerd coach en een gerespecteerde expert in het begeleiden van starters en groeiers die vol passie aan hun onderneming werken.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 7 minuten

Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het doen van btw-aangifte? En hoe kan je dit als zzp’er nu het

Leestijd: 7 minuten

De regels van SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, worden elk jaar veranderd. Met SEO wordt de vindbaarheid op

Leestijd: 9 minuten

Vandaag de dag heeft iedereen het over e-commerce. Soms wordt er zelfs gezegd dat het de makkelijkste manier is om

Leestijd: 4 minuten

Betalingsachterstand zzp: er is bijna niks vervelenders dan als zzp een factuur te sturen en deze niet (op tijd) betaald

Leestijd: 4 minuten

Wil je een tweedehands auto ‘op de zaak’ rijden, dan heb je een overvloed aan mogelijkheden. Om niet te verdwalen

Leestijd: 12 minuten

SEO is een proces van het verbeteren van een website. Dit doe je om de vindbaarheid te optimaliseren bij zoekmachines

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Ontvang gratis advies over een zakelijke lening

Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen. 

Meer tips?