Marktonderzoek

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw concurrenten zijn? Dan wordt het tijd om marktonderzoek te doen. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn. Een korte analyse op een paar pagina’s kan je al goed op weg helpen.

Waarom een marktonderzoek doen?

Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:

• De omvang bepalen van je (potentiële) markt

• Een beeld krijgen van je concurrenten

• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen

• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten

• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten

• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan

• Klanttevredenheid onderzoeken

Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren. Door eerst onderzoek te doen, leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst. En zo kom je erachter of er behoefte is aan het product zoals jij het wilt aanbieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook eruit bestaan, dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.

Wat wordt je onderzoeksvraag?

Marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk en precies mogelijk te formuleren.

Voorbeeld:

Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?
of

Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?

Onderzoeksmethode

Nu je weet wat je wilt onderzoeken, kun je bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een (online) enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een e-mail rondsturen, telefonische interviews houden of data verzamelen.

Enkele goede bronnen voor data zijn:

• Het CBS

• Brancheorganisaties

• Banken

Google Trends

Hoe meer data je hebt, hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.

Uiteraard zijn er online ook tal van marktonderzoekers en marktonderzoekbureaus te vinden die je kunt inhuren.

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

7 redenen waarom een zakelijke lening aanvragen interessant kan zijn voor jou

Tegenwoordig kan je via het internet vrij eenvoudig zakelijke leningen vergelijken en ook aanvragen. Hierbij is de ene zakelijke rekening is de ...
Gepost op: 30 juli 2023

4 Tips voor het succesvol opzetten van je eigen bedrijf!

Het opzetten van je eigen bedrijf kan een uitdagende onderneming zijn, maar het kan ook een zeer belonende ervaring zijn. Het is ...
Gepost op: 31 mei 2023

Wat betekenen de functionaliteiten in boekhoudprogramma’s?

Op onze website vind je een handige tool waarmee je een aantal boekprogramma’s kunt vergelijken. Met behulp van filters kun je eerst ...
Gepost op: 18 mei 2021

Zo stel je je social media marketing strategie op

Social media marketing is een krachtig middel om een bepaald publiek aan te trekken, verkeer naar je bedrijf te leiden en je ...
Gepost op: 23 oktober 2023

Hoe jij je lijfrente kunt inzetten voor je pensioen

Lijfrente, we hebben er allemaal weleens van gehoord, maar wat het precies is, is lang niet voor iedereen duidelijk. Lijfrente is een ...
Gepost op: 11 december 2023

4 tips om geld te besparen als ondernemer

Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, lijken veel signalen te wijzen op een mogelijke economische terugval. Mensen geven minder geld uit, de ...
Gepost op: 8 september 2023

Hoe krijg je als zzp’er klanten via LinkedIn in 2024?

  Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel op de ...
Gepost op: 9 april 2024

9 tips om minder tijd kwijt te zijn aan je boekhouding

De meeste zzp’ers vinden het doen van de administratie en boekhouding het minst leuke werkje dat aan het ondernemen vast zit. Geldt ...
Gepost op: 12 november 2019

Wat is een inkoopfactuur?

Als je als ondernemer (zzp’er) producten of diensten inkoopt, krijg je hiervoor een inkoopfactuur met daarop het bedrag dat je de leverancier ...
Gepost op: 18 mei 2020

Hoe je bedrijf meer volgers op TikTok kan aantrekken

In de snel evoluerende wereld van social media is TikTok uitgegroeid tot een krachtpatser voor merkpromotie en digitale marketing. Met een wereldwijd ...
Gepost op: 12 februari 2024

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.