Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw concurrenten zijn? Dan wordt het tijd om marktonderzoek te doen. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn. Een korte analyse op een paar pagina’s kan je al goed op weg helpen.
Waarom een marktonderzoek doen?
Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:
• De omvang bepalen van je (potentiële) markt
• Een beeld krijgen van je concurrenten
• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen
• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten
• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten
• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan
• Klanttevredenheid onderzoeken
Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren. Door eerst onderzoek te doen, leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst. En zo kom je erachter of er behoefte is aan het product zoals jij het wilt aanbieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook eruit bestaan, dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.
Wat wordt je onderzoeksvraag?
Marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk en precies mogelijk te formuleren.
Voorbeeld:
Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?
of
Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?
Onderzoeksmethode
Nu je weet wat je wilt onderzoeken, kun je bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een (online) enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een e-mail rondsturen, telefonische interviews houden of data verzamelen.
Enkele goede bronnen voor data zijn:
• Het CBS
• Brancheorganisaties
• Banken
Hoe meer data je hebt, hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.
Uiteraard zijn er online ook tal van marktonderzoekers en marktonderzoekbureaus te vinden die je kunt inhuren.