Search
Search
Marktonderzoek

Inhoud

Marktonderzoek

Marktonderzoek

Wil je weten hoe jouw markt eruit ziet, hoe groot die is (en of die er eigenlijk wel is) en wie jouw concurrenten zijn? Dan wordt het tijd om marktonderzoek te doen. Dit hoeft echt geen heel boekwerk te zijn. Een korte analyse op een paar pagina’s kan je al goed op weg helpen.

Waarom een marktonderzoek doen?

Redenen voor het uitvoeren van een marktonderzoek zijn:

• De omvang bepalen van je (potentiële) markt

• Een beeld krijgen van je concurrenten

• De wensen en behoeftes van je doelgroep bepalen

• Bepalen welke marketingkanalen je in gaat zetten

• Bepalen hoe je de verschillende marketinginstrumenten in gaat inzetten

• Nieuwe ideeën onderzoeken en de haalbaarheid ervan

• Klanttevredenheid onderzoeken

Marktonderzoek is vaak nuttig als je iets nieuws wilt lanceren. Door eerst onderzoek te doen, leer je wat er wel en niet goed is aan je product of dienst. En zo kom je erachter of er behoefte is aan het product zoals jij het wilt aanbieden. Dit onderzoek kan natuurlijk ook eruit bestaan, dat je jouw product gewoon lanceert en dan kijkt wat wel of niet werkt.

Wat wordt je onderzoeksvraag?

Marktonderzoek begint met het formuleren van een goede onderzoeksvraag. Waarom doe je dit onderzoek, wat wil je weten? Maak het niet vaag, maar probeer je onderzoeksvraag zo duidelijk en precies mogelijk te formuleren.

Voorbeeld:

Hoeveel andere workshops over social media worden gegeven in de provincie Groningen?
of

Wat zijn de belangrijkste koopmotieven van mijn doelgroep bij de aankoop van een nieuwe auto?

Onderzoeksmethode

Nu je weet wat je wilt onderzoeken, kun je bepalen hoe je hier achter gaat komen. Je kan bijvoorbeeld een (online) enquête rondsturen, een vraag stellen via social media, Googelen, een e-mail rondsturen, telefonische interviews houden of data verzamelen.

Enkele goede bronnen voor data zijn:

• Het CBS

• Brancheorganisaties

• Banken

Google Trends

Hoe meer data je hebt, hoe betrouwbaarder je marktonderzoek wordt. Het hoeft niet een 100% statistisch kloppend onderzoek te zijn. Als vuistregel kan je aanhouden dat je minimaal 30 respondenten moet hebben voor een goed marktonderzoek.

Uiteraard zijn er online ook tal van marktonderzoekers en marktonderzoekbureaus te vinden die je kunt inhuren.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 3 minuten

Heeft jouw bedrijf een jaar voor in de boeken achter de rug? Een jaar vol mooie evenementen, nieuwe projecten en

Leestijd: 3 minuten

Als zzp’er geniet je van flexibiliteit en mag je alles op je eigen manier aanpakken. Wel brengt zelfstandig werken nieuwe

Leestijd: 3 minuten

Wanneer je zaken als zzp’er goed lopen en je houdt geld over aan het eind van de maand, dan zijn

Leestijd: 3 minuten

Vrijwel iedere ondernemer krijgt er dagelijks mee te maken: facturen die niet binnen de betalingstermijn betaald worden. Vervelend, want dit

Leestijd: 3 minuten

Bij een nieuwe bestelauto hoort natuurlijk ook een goede verzekering. Je wilt zonder zorgen van je nieuwe wagen gebruik kunnen

Leestijd: 8 minuten

  Een van de vele manieren om als zzp’er aan klanten te komen is via LinkedIn. Als je jouw LinkedIn-profiel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.

Meer tips?