Wat is Marketing?

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing nodig als ZZP’er! Maar wat is marketing precies? Veel ZZP’ers moeten het bij hun marketing hebben van mond-tot-mond reclame en hun eigen netwerk. Wil je het echt goed aanpakken, je klantenkring uitbreiden en het maximale halen uit je onderneming? Dan is dit alleen niet genoeg om jouw diensten of producten aan te bieden. Je hebt dan goede marketing nodig!

Een definitie van marketing:

Marketing of vermarkten is alles wat jij als ZZP’er doet om de verkoop van je producten of diensten te bevorderen (definitie van wikipedia). Vaak betekent marketing voor jou als ZZP’er dat je probeert in te spelen op een behoefte bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld: de behoefte aan het hebben van een goede website.

Hoe start je met marketing?

Om je op weg te helpen met marketing als ZZP’er kan het helpen om onderstaande 4 punten voor jezelf te beantwoorden:

Wie is jouw doelgroep?

Je moet natuurlijk goed weten wie je klanten zijn. Hoe meer jij over je doelgroep weet, des te beter kan je jouw marketing hierop afstemmen.

Als jij denkt dat je jouw doelgroep kent, ga dan eens een opsomming maken van de kenmerken van jouw doelgroep(en). Beantwoord vragen als: waar wonen ze, wat is hun gezinssituatie, waar hebben ze behoefte aan, wat interesseert ze, waar vind je ze (online en in de echte wereld) en wat doen ze?

Je leert ze zo een beetje kennen waardoor je beter weet waar ze behoefte aan hebben. Als je dit heel ver wilt doorvoeren kan je zelfs persona’s maken. Alle grote bedrijven doen dit. Hier kan je uiteindelijk allemaal leuke dingen mee doen. 

Waarom jou, wat is je Unique Selling Point (USP)?

Je USP is niks anders dan de reden dat jouw doelgroep die je net beschreven hebt voor jou moet kiezen. Als het goed is heb jij iets unieks, iets dat jou onderscheidt van de rest en een probleem voor je doelgroep oplost.

Jouw unieke oplossing voor het probleem van jouw doelgroep is de basis van jouw bedrijf. Vertaal dit naar wat het de doelgroep oplevert en je hebt je centrale marketingboodschap te pakken!

Wie zijn jouw concurrenten?

In alle branches heb je te maken met concurrenten, zij doen ook hun best om dezelfde doelgroep te bereiken via marketing, dus hoe ga je hiermee om?

Een eerste stap is het doen van marktonderzoek, zodat je weet wie je concurrenten zijn en je de markt leert kennen.

Als je wilt weten hoe groot jouw concurrentie is, kijk dan bijvoorbeeld eens bij het CBS. Zij hebben veel cijfers over branches, zoals groote en trends.

Onze tip is, besteed niet teveel tijd en moeite aan marktonderzoek want uiteindelijk gaat het om jou en hoe jij dat verkoopt. Bovendien zegt een marktonderzoek helemaal niks over jouw kans van slagen. Dit ligt namelijk aan veel meer factoren zoals jouw product en je marketing!

Wat wordt jouw boodschap naar de doelgroep(en)?

Nu je weet wie je doelgroep is, je ze een beetje kent, je weet welke oplossing je biedt en hoe de markt eruit ziet heb je alle basiselementen voor jouw marketing op een rij.

Vertaal je USP naar de behoefte van je doelgroep(en) en laat dit dan terug komen in je marketing!

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Wat is een XML factuur en waarvoor gebruik ik het?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: het betalen én versturen van facturen. Natuurlijk kun je zelf een prachtig exemplaar in Word ...
Gepost op: 2 juni 2021

Drie tips om op zakelijke kosten te besparen

De inflatie heeft er bij iedereen ingehakt. Niet alleen bij particulieren, ook in het bedrijfsleven. Materialen zijn veelal duurder, om nog maar ...
Gepost op: 20 december 2022

Geld lenen als zzp’er? Dit zijn je opties

Voor zzp’ers is het lastiger om geld te lenen dan voor werknemers in loondienst. Jij hebt als zelfstandig ondernemer geen vast salaris ...
Gepost op: 12 augustus 2019

Welke algemene voorwaarden heb ik nodig?

Als zzp’er ontkom je er niet aan: het (laten) opstellen van algemene voorwaarden voor jouw product of dienstverlening. Maar waarvoor heb je ...
Gepost op: 8 december 2020

Waarom betaal je minder inkomstenbelasting als ondernemer?

Als de Belastingdienst jou als zzp’er ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. De ondernemersaftrek en ...
Gepost op: 29 november 2019

Deze 4 leertechnieken zorgen ervoor dat jij je zakelijke kennis snel vergroot

Wanneer je een bedrijf hebt, wil je vanzelfsprekend dat deze zo goed mogelijk presteert. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ...
Gepost op: 23 maart 2023

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers ...
Gepost op: 29 juni 2021

Met deze 4 tips blijf je als bedrijf relevant

De Nederlandse markt staat bekend om het feit dat ze erg innovatief is. Hoewel dit ervoor zorgt dat deze economie volledig tot ...
Gepost op: 15 maart 2023

Waarom iedere ondernemer passief inkomen zou moeten verdienen

Vrijheid. Dat is voor veel ondernemers dé reden om een eigen bedrijf te beginnen. Maar ja, dan moet er natuurlijk wel geld ...
Gepost op: 14 mei 2021

4 Tips voor het succesvol opzetten van je eigen bedrijf!

Het opzetten van je eigen bedrijf kan een uitdagende onderneming zijn, maar het kan ook een zeer belonende ervaring zijn. Het is ...
Gepost op: 31 mei 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Geef je hieronder op 👇

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.