Wat is Marketing?

Wat is Marketing?

Als je denkt dat jouw producten zo goed zijn dat ze zichzelf wel verkopen, dan heb je het mis! Je hebt marketing nodig als ZZP’er! Maar wat is marketing precies? Veel ZZP’ers moeten het bij hun marketing hebben van mond-tot-mond reclame en hun eigen netwerk. Wil je het echt goed aanpakken, je klantenkring uitbreiden en het maximale halen uit je onderneming? Dan is dit alleen niet genoeg om jouw diensten of producten aan te bieden. Je hebt dan goede marketing nodig!

Een definitie van marketing:

Marketing of vermarkten is alles wat jij als ZZP’er doet om de verkoop van je producten of diensten te bevorderen (definitie van wikipedia). Vaak betekent marketing voor jou als ZZP’er dat je probeert in te spelen op een behoefte bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld: de behoefte aan het hebben van een goede website.

Hoe start je met marketing?

Om je op weg te helpen met marketing als ZZP’er kan het helpen om onderstaande 4 punten voor jezelf te beantwoorden:

Wie is jouw doelgroep?

Je moet natuurlijk goed weten wie je klanten zijn. Hoe meer jij over je doelgroep weet, des te beter kan je jouw marketing hierop afstemmen.

Als jij denkt dat je jouw doelgroep kent, ga dan eens een opsomming maken van de kenmerken van jouw doelgroep(en). Beantwoord vragen als: waar wonen ze, wat is hun gezinssituatie, waar hebben ze behoefte aan, wat interesseert ze, waar vind je ze (online en in de echte wereld) en wat doen ze?

Je leert ze zo een beetje kennen waardoor je beter weet waar ze behoefte aan hebben. Als je dit heel ver wilt doorvoeren kan je zelfs persona’s maken. Alle grote bedrijven doen dit. Hier kan je uiteindelijk allemaal leuke dingen mee doen. 

Waarom jou, wat is je Unique Selling Point (USP)?

Je USP is niks anders dan de reden dat jouw doelgroep die je net beschreven hebt voor jou moet kiezen. Als het goed is heb jij iets unieks, iets dat jou onderscheidt van de rest en een probleem voor je doelgroep oplost.

Jouw unieke oplossing voor het probleem van jouw doelgroep is de basis van jouw bedrijf. Vertaal dit naar wat het de doelgroep oplevert en je hebt je centrale marketingboodschap te pakken!

Wie zijn jouw concurrenten?

In alle branches heb je te maken met concurrenten, zij doen ook hun best om dezelfde doelgroep te bereiken via marketing, dus hoe ga je hiermee om?

Een eerste stap is het doen van marktonderzoek, zodat je weet wie je concurrenten zijn en je de markt leert kennen.

Als je wilt weten hoe groot jouw concurrentie is, kijk dan bijvoorbeeld eens bij het CBS. Zij hebben veel cijfers over branches, zoals groote en trends.

Onze tip is, besteed niet teveel tijd en moeite aan marktonderzoek want uiteindelijk gaat het om jou en hoe jij dat verkoopt. Bovendien zegt een marktonderzoek helemaal niks over jouw kans van slagen. Dit ligt namelijk aan veel meer factoren zoals jouw product en je marketing!

Wat wordt jouw boodschap naar de doelgroep(en)?

Nu je weet wie je doelgroep is, je ze een beetje kent, je weet welke oplossing je biedt en hoe de markt eruit ziet heb je alle basiselementen voor jouw marketing op een rij.

Vertaal je USP naar de behoefte van je doelgroep(en) en laat dit dan terug komen in je marketing!

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen succesvol netwerken

De ZZP’er is de grootste groep qua omvang in ondernemersland. De zelfstandig ondernemer verdient meer credit, zij zijn immers hun eigen afdeling ...
Gepost op: 22 mei 2015

Wat is het verschil tussen een vof en bv?

Rechtsvormen zijn er in allerlei soorten en maten. Veruit de populairste is de eenmanszaak, op de voet gevolgd door de bv. Ook ...
Gepost op: 4 november 2020

Business Coaching als zzp’er?

Business coaching krijgen als zzp’er kan erg prettig zijn. Iemand met wie je kan sparren, die je scherp houdt en waarmee je ...
Gepost op: 22 mei 2015

Deze kosten zijn wel, niet of beperkt aftrekbaar

Ondernemers mogen zakelijke kosten aftrekken van de winst bij de aangifte Inkomstenbelasting. Zakelijke kosten zijn de kosten die (binnen redelijke grenzen) nodig ...
Gepost op: 12 mei 2020

Waarom iedere ondernemer passief inkomen zou moeten verdienen

Vrijheid. Dat is voor veel ondernemers dé reden om een eigen bedrijf te beginnen. Maar ja, dan moet er natuurlijk wel geld ...
Gepost op: 14 mei 2021

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is vaak het startpunt van je ondernemerschap. Je gaat officieel beginnen! Maar waarom is het nodig en ...
Gepost op: 22 mei 2015

Facturen versturen: alles wat je moet weten

Je eerste opdracht afgerond… en dan is het zo ver: je kunt je eerste factuur sturen! Superspannend en een moment om te ...
Gepost op: 21 april 2020

Ultieme Review e-Boekhouden (update 2022)

e-Boekhouden is een boekhoudprogramma dat in 2002 op de markt kwam en sindsdien snel een gevestigde naam is geworden in de boekhoudsoftwaremarkt. ...
Gepost op: 1 februari 2022

Marketinginstrumenten

In de marketing wordt vaak gebruik gemaakt van marketinginstrumenten. Dit zijn marketing elementen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan jouw succes. ...
Gepost op: 21 mei 2015

Checklist boekjaar 2021 afsluiten als ondernemer

Het jaar 2021 is (bija) voorbij en 2022 ga je natuurlijk zo goed mogelijk van start! Toch moet je ook nog even ...
Gepost op: 16 januari 2019

Handig

boekhoudservice
Boekhouder nodig?

Ontvang tot 3 offertes van geselecteerde boekhouders!

Wat een mooie spontane foto he? 

welkom licht
Welkom op mijn website!

Ik heb deze website opgericht omdat ik weet dat de boekhouding een van de grootste struikelblokken voor ondernemers is. Mijn kennis hierover dankzij 10 jaar zelf ondernemen en mijn werk bij de Kamer van Koophandel deel ik hier. 

Je boekhouding de baas worden? Een goede eerste stap is dan onze adviestool voor je boekhouding in te vullen. 

Jasper 

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
5/5
4.5/5

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5