Welke marketingkanalen inzetten?

Welke marketingkanalen inzetten?

Om jouw boodschap in jouw markt bekend te maken, kan je kiezen: met hagel schieten en hopen dat je wat raakt, of gericht je boodschap sturen. Het laatste levert waarschijnlijk het beste resultaat op. Er zijn veel beschikbare kanalen waar je jouw boodschap kunt vertellen aan je doelgroepen. Maar wat is nou het juiste marketingkanaal?

Grofweg is er een indeling te maken tussen traditionele marketingkanalen en online marketingkanalen. Om een keuze te maken welke marketingkanalen voor jou geschikt zijn, is het belangrijk te weten welke kanalen er zijn. Bovendien moet je bepalen welke kanalen door jouw doelgroep gebruikt worden en waarvoor. Vaak is goede marketing een combinatie van verschillende kanalen.

Traditionele marketing

Bij traditionele marketingkanalen kan je denken aan de bekende uitingen als advertenties in bladen en kranten, radio en tv commercials, flyers, brochures, papieren mailings etc.

Marketingkanalen waar veel ZZP-ers voor kiezen zijn flyers en brochures. Dit kost tegenwoordig niet veel en het ziet er leuk uit. Vooral brochures kunnen er soms prachtig uitzien, dit vindt ook vaak iedereen!

Alleen is er een wereld van verschil tussen een mooie brochure en één die jou ook echt klanten oplevert.

Probeer dus rationeel hierin te zijn. Brochures en flyers zijn nog steeds erg nuttige marketinginstrumenten om jezelf onder de aandacht te brengen, of om mensen te informeren. Maar ze worden pas echt nuttig als je ze inzet in combinatie met andere marketing kanalen en acquisitie.

Online marketingkanalen

Offline kanalen zijn belangrijke marketinginstrumenten om je boodschap over je product of dienst te vertellen. Echter alleen traditionele kanalen gebruiken, voldoet in deze tijd niet meer.

De nieuwe marketingkanalen zijn online via internet. Grote voordelen van de online kanalen zijn: dat informatie snel en eenvoudig te wijzigen is, alles veel beter meetbaar is, je makkelijker dingen kan testen en dat je veel meer interactie hebt. Er zijn veel online marketingkanalen. De belangrijkste zijn: social media, je website en email.

Online marketing is tegenwoordig als ZZP’er niet meer te negeren, zet het dus in! Je kan veel zelf doen of uitbesteden aan professionals.

Kiezen tussen marketingkanalen

Er zijn meer marketingkanalen dan ooit, dit maakt het lastig om de juiste keuzes en combinaties te maken. Alle kanalen hebben hun eigen spelregels. Wil je het maximale uit je marketing halen? Ga er dan strategisch mee aan de slag, zodat je de juiste marketingkanalen succesvol inzet!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Zakelijke lening berekenen

Hieronder kan je gemakkelijk zelf berekenen of het aangaan van een lening voor jou financieel verstandig is. De tool geeft inzicht in ...
Gepost op: 30 april 2021

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën ...
Gepost op: 14 november 2023

Tips voor een vacaturetekst

Als HR-professional of recruiter is het je vast niet ontgaan: de arbeidsmarkt is momenteel heel krap. We moeten veel meer moeite doen ...
Gepost op: 24 mei 2022

Nieuw bedrijfspand nodig? Hier moet je aan denken!

Het opzetten van een kantoor vanaf het begin is veel werk, maar als het op de juiste manier wordt gedaan, levert het ...
Gepost op: 8 september 2023

4 Tips voor het succesvol opzetten van je eigen bedrijf!

Het opzetten van je eigen bedrijf kan een uitdagende onderneming zijn, maar het kan ook een zeer belonende ervaring zijn. Het is ...
Gepost op: 31 mei 2023

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik ...
Gepost op: 30 november 2015

Welke betalingstermijn zet ik op mijn factuur?

Veel zzp’ers voorzien hun facturen van een betalingstermijn. Hiermee geef je aan binnen welke termijn de factuur betaald moet worden. Toch wordt ...
Gepost op: 31 mei 2018

Horecabedrijf starten? 5 belangrijke dingen om op te letten!

Wil jij ook graag je eigen restaurant of café openen? Veel mensen dromen ervan om een eigen horecabedrijf te hebben. Deze checklist ...
Gepost op: 27 oktober 2023

Hoe werkt de Belastingdienst voor mij als starter?

Je droomt er misschien al jaren van en nu gaat er wat van komen. Je wil eigen baas zijn en een bedrijf ...
Gepost op: 26 maart 2019

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.