Welke marketingkanalen inzetten?

Welke marketingkanalen inzetten?

Om jouw boodschap in jouw markt bekend te maken, kan je kiezen: met hagel schieten en hopen dat je wat raakt, of gericht je boodschap sturen. Het laatste levert waarschijnlijk het beste resultaat op. Er zijn veel beschikbare kanalen waar je jouw boodschap kunt vertellen aan je doelgroepen. Maar wat is nou het juiste marketingkanaal?

Grofweg is er een indeling te maken tussen traditionele marketingkanalen en online marketingkanalen. Om een keuze te maken welke marketingkanalen voor jou geschikt zijn, is het belangrijk te weten welke kanalen er zijn. Bovendien moet je bepalen welke kanalen door jouw doelgroep gebruikt worden en waarvoor. Vaak is goede marketing een combinatie van verschillende kanalen.

Traditionele marketing

Bij traditionele marketingkanalen kan je denken aan de bekende uitingen als advertenties in bladen en kranten, radio en tv commercials, flyers, brochures, papieren mailings etc.

Marketingkanalen waar veel ZZP-ers voor kiezen zijn flyers en brochures. Dit kost tegenwoordig niet veel en het ziet er leuk uit. Vooral brochures kunnen er soms prachtig uitzien, dit vindt ook vaak iedereen!

Alleen is er een wereld van verschil tussen een mooie brochure en één die jou ook echt klanten oplevert.

Probeer dus rationeel hierin te zijn. Brochures en flyers zijn nog steeds erg nuttige marketinginstrumenten om jezelf onder de aandacht te brengen, of om mensen te informeren. Maar ze worden pas echt nuttig als je ze inzet in combinatie met andere marketing kanalen en acquisitie.

Online marketingkanalen

Offline kanalen zijn belangrijke marketinginstrumenten om je boodschap over je product of dienst te vertellen. Echter alleen traditionele kanalen gebruiken, voldoet in deze tijd niet meer.

De nieuwe marketingkanalen zijn online via internet. Grote voordelen van de online kanalen zijn: dat informatie snel en eenvoudig te wijzigen is, alles veel beter meetbaar is, je makkelijker dingen kan testen en dat je veel meer interactie hebt. Er zijn veel online marketingkanalen. De belangrijkste zijn: social media, je website en email.

Online marketing is tegenwoordig als ZZP’er niet meer te negeren, zet het dus in! Je kan veel zelf doen of uitbesteden aan professionals.

Kiezen tussen marketingkanalen

Er zijn meer marketingkanalen dan ooit, dit maakt het lastig om de juiste keuzes en combinaties te maken. Alle kanalen hebben hun eigen spelregels. Wil je het maximale uit je marketing halen? Ga er dan strategisch mee aan de slag, zodat je de juiste marketingkanalen succesvol inzet!

Jasper Runneboom

Dankzij 10 jaar zelf ondernemen en werken bij de Kamer van Koophandel heb ik goede kennis van cijfers en inside informatie over de Belastingdienst zelf. Deze en andere informatie voor je boekhouding vind je op deze website.

Andere interessante artikelen

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën ...
Gepost op: 14 november 2023

Online Marketing Tools

Jij, je bedrijf en ook je marketingbeleid moeten met de tijd meegaan, dat doet je doelgroep immers ook. De tijd dat mensen ...
Gepost op: 22 mei 2015

Contracten

Zaken doen betekent afspraken maken. Het is belangrijk om de gemaakte afspraken goed op papier vast te leggen. Mocht het namelijk niet uitpakken ...
Gepost op: 22 mei 2015

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Bedrijfsaansprakelijkheid voor mkb’ers: dit moet je weten

Ben je een mkb’er? Dan is het slim om goed verzekerd te zijn. Want als jij of je werknemer een fout maakt ...
Gepost op: 29 november 2022

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers ...
Gepost op: 29 juni 2021

Hoe stel ik mijn secundaire arbeidsvoorwaarden op als ondernemer?

In de huidige tijd brengt het zoeken naar nieuwe collega’s de nodige uitdagingen met zich mee. Het aanbod op de arbeidsmarkt is ...
Gepost op: 7 oktober 2022

Zo kun je customer data platform software integreren in je huidige bedrijfsprocessen

In de huidige digitale wereld is het verzamelen en analyseren van klantgegevens essentieel voor het succes van een bedrijf. Een Customer Data ...
Gepost op: 5 juli 2023

Een slaaptekort door overwerken? Zo kom je er weer vanaf

Als ondernemer moet je veel ballen in de lucht houden. Je werkt meestal voor meerdere klanten en hebt strakke deadlines. Dit kan ...
Gepost op: 14 april 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.