Welke marketingkanalen inzetten?

Welke marketingkanalen inzetten?

Om jouw boodschap in jouw markt bekend te maken, kan je kiezen: met hagel schieten en hopen dat je wat raakt, of gericht je boodschap sturen. Het laatste levert waarschijnlijk het beste resultaat op. Er zijn veel beschikbare kanalen waar je jouw boodschap kunt vertellen aan je doelgroepen. Maar wat is nou het juiste marketingkanaal?

Grofweg is er een indeling te maken tussen traditionele marketingkanalen en online marketingkanalen. Om een keuze te maken welke marketingkanalen voor jou geschikt zijn, is het belangrijk te weten welke kanalen er zijn. Bovendien moet je bepalen welke kanalen door jouw doelgroep gebruikt worden en waarvoor. Vaak is goede marketing een combinatie van verschillende kanalen.

Traditionele marketing

Bij traditionele marketingkanalen kan je denken aan de bekende uitingen als advertenties in bladen en kranten, radio en tv commercials, flyers, brochures, papieren mailings etc.

Marketingkanalen waar veel ZZP-ers voor kiezen zijn flyers en brochures. Dit kost tegenwoordig niet veel en het ziet er leuk uit. Vooral brochures kunnen er soms prachtig uitzien, dit vindt ook vaak iedereen!

Alleen is er een wereld van verschil tussen een mooie brochure en één die jou ook echt klanten oplevert.

Probeer dus rationeel hierin te zijn. Brochures en flyers zijn nog steeds erg nuttige marketinginstrumenten om jezelf onder de aandacht te brengen, of om mensen te informeren. Maar ze worden pas echt nuttig als je ze inzet in combinatie met andere marketing kanalen en acquisitie.

Online marketingkanalen

Offline kanalen zijn belangrijke marketinginstrumenten om je boodschap over je product of dienst te vertellen. Echter alleen traditionele kanalen gebruiken, voldoet in deze tijd niet meer.

De nieuwe marketingkanalen zijn online via internet. Grote voordelen van de online kanalen zijn: dat informatie snel en eenvoudig te wijzigen is, alles veel beter meetbaar is, je makkelijker dingen kan testen en dat je veel meer interactie hebt. Er zijn veel online marketingkanalen. De belangrijkste zijn: social media, je website en email.

Online marketing is tegenwoordig als ZZP’er niet meer te negeren, zet het dus in! Je kan veel zelf doen of uitbesteden aan professionals.

Kiezen tussen marketingkanalen

Er zijn meer marketingkanalen dan ooit, dit maakt het lastig om de juiste keuzes en combinaties te maken. Alle kanalen hebben hun eigen spelregels. Wil je het maximale uit je marketing halen? Ga er dan strategisch mee aan de slag, zodat je de juiste marketingkanalen succesvol inzet!

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

De coöperatie als rechtsvorm

Een rechtsvorm die maar weinig bekend is, is de coöperatie. Deze coöperatie biedt zzp’ers de mogelijkheid samen te werken met andere zelfstandigen ...
Gepost op: 21 september 2015

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers ...
Gepost op: 29 juni 2021

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is: Op wie richt jij je ...
Gepost op: 24 mei 2015

Hoe commercieel ben jij?

Sales is een vak apart zeggen ze vaak, en dat is juist. Niet iedereen is de aangeboren verkoper die iedereen voor zich ...
Gepost op: 22 mei 2015

Van wens tot aanvraag; hoe werkt een bedrijfslening precies?

In het leven heb je sowieso een paar dingen nodig. Een dak boven je hoofd, fijne mensen om je heen en voldoende ...
Gepost op: 12 maart 2024

Contracten

Zaken doen betekent afspraken maken. Het is belangrijk om de gemaakte afspraken goed op papier vast te leggen. Mocht het namelijk niet uitpakken ...
Gepost op: 22 mei 2015

Geld lenen als zzp’er? Dit zijn je opties

Voor zzp’ers is het lastiger om geld te lenen dan voor werknemers in loondienst. Jij hebt als zelfstandig ondernemer geen vast salaris ...
Gepost op: 12 augustus 2019

Social Media veel effectiever inzetten in 4 simpele stappen

Natuurlijk is het leuk om een update over je bedrijf te geven op je eigen Facebook pagina, maar wie en wat bereik ...
Gepost op: 30 november 2015

Business Coaching als zzp’er?

Business coaching krijgen als zzp’er kan erg prettig zijn. Iemand met wie je kan sparren, die je scherp houdt en waarmee je ...
Gepost op: 22 mei 2015

Hoe factureren als zzp’er?

Hoe regel jij als zzp’er je facturatie, gebruik je daarvoor software zoals een boekhoudprogramma of stel je je facturen handmatig op? ZZP’ers ...
Gepost op: 27 september 2018

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.