Wat zijn kosten van ZZP’er worden? Een overzicht + handige tips

Geschreven door: Janet Freriks

zzp kosten

Heb je besloten om ZZP’er te worden? Gefeliciteerd! Maar met alleen een goed voornemen ben je er natuurlijk niet. Om goed voorbereid van start te gaan, is het verstandig om te weten welke zakelijke kosten je als zzp-er moet incalculeren. Wij maakten een overzicht voor je én geven je wat handige tips.

Inschrijfkosten Kamer van Koophandel

Zonder een officiële inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, ben je geen wettelijk gezien geen ondernemer. Dus weet je zeker dat je het ondernemerspad op gaat? En heb je een toffe naam bedacht voor jouw product en/of dienst? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel in jouw regio. Je betaalt eenmalig € 50,00 inschrijfkosten. Wil je gelijk een KVK-uittreksel mee naar huis nemen? Dan betaal je nog eens € 15,00 extra.

Huisvestings- / werkplekkosten

Of je nou een pand huurt in een winkelstraat of vanuit huis een webshop runt: vaak vraagt het wel een (kleine) investering om je eenmanszaak op te starten. Werk je vooral online? Zorg dan in ieder geval voor een fijne laptop, (zakelijke) telefoon, een goed bureau en bijpassende (instelbare) bureaustoel. Een uurtje aan de keukentafel kan echt geen kwaad, maar op de langere termijn doet dat je werkhouding geen goed. Goed om te weten: schaf je spullen aan voor je onderneming, vraag dan om een BTW-factuur. Je kunt de betaalde BTW namelijk wellicht terugkrijgen.

Je website

Je kunt nog zo’n tof plan hebben, maar als de buitenwereld niet weet dat jouw onderneming bestaat… dan heb je er niet zoveel aan. Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent. Dat begint vaak met een website. Hoeveel je dat gaat kosten, hangt er vanaf wat je precies wilt. Huur je een professionele webbouwer en tekstschrijver in? Dan zit je al gauw aan minimaal € 1000,- tot € 2.000,-. Uiteraard kun je het ook zelf doen, maar zorg dan wel dat je genoeg kennis & kunde in huis hebt.

Zichtbaarheid

Visitekaartjes laten drukken, een advertorial in het plaatselijke huis-aan-huisblad, een professionele fotoshoot voor je social media of je auto laten bestickeren: er zijn genoeg manieren om als startende ZZP’ er extra op te vallen. De kosten voor deze vliegende start als ZZP’er hangen natuurlijk af waar je voor kiest en voor wie. Visitekaartjes heb je bij Vistaprint in ieder geval al vanaf 9,69 per 100 stuks (incl. btw).

Zakelijke bankrekening

Het hoeft niet, maar is wel een stuk makkelijker: een zakelijke bankrekening openen voor je eigen onderneming. Zo weet je zeker dat je eerste zuurverdiende euro’s niet opgaan aan je weekboodschappen, maar netjes terugvloeien in je onderneming. Om het jezelf nog gemakkelijker te maken, kun je bij veel banken ook verschillende potjes/rekeningen aanhouden. Bijvoorbeeld eentje voor de winst, eentje voor de belasting en eentje voor je pensioen. Handig! Wist je trouwens ook dat veel banken een rechtstreekse koppeling hebben met meerdere boekhoudpakketten?

Eén van de goedkoopste aanbieders is KNAB (het eerste jaar € 3,- per maand), maar uiteraard bieden ook traditionele banken als SNS, ING en ABN AMRO zakelijke bankrekeningen aan.

Een boekhoudprogramma

Moet je als ZZP-er per se een boekhoudprogramma aanschaffen? Nee, zeker niet. Maar het is wél wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. En waarom zou je het dan niet gelijk goed aanpakken? Het fijne van een boekhoudprogramma is dat je gelijk ziet hoe je er precies voor staat. Want naast het inboeken van in- en verkoopfacturen, zie je onder meer welke facturen er nog open staan, welke terugkerende kosten je hebt en hoeveel winst of verlies je maakt. Ook fijn: vanuit een boekhoudprogramma verstuur je je belastingaangifte met één druk op de knop. Als zzp-er kun je kiezen uit verschillende boekhoudprogramma’s, zoals E-boekhouden, Moneybird, Fiscus en Rompslomp. Weet je niet welke je moet kiezen? Wij maakten een overzicht van de tien beste boekhoudprogramma’s voor ZZP’ers.

Verzekeringen

Als je net hebt besloten om ZZP’er te worden, komt er veel op je af. Je moet je inschrijven bij de KVK, je wilt zo snel mogelijk een website in de lucht hebben en natuurlijk datgene doen waar je het beste in bent: jouw product of dienst verkopen. Het is dan ook logisch dat je er niet gelijk bij stilstaat om een zakelijke verzekering af te sluiten. Sterker nog: misschien vind je het niet eens nodig om een verzekering af te sluiten, ‘omdat je toch alleen maar achter de laptop zit.’  Maar wat nou als je arbeidsongeschikt raakt en daardoor je werk niet meer uit kunt voeren? Of dat je onder werktijd met je auto tegen een paaltje aanrijdt? Welke verzekeringen je het beste af kunt sluiten en hoeveel je dat kost, lees je in dit artikel. Uiteraard kun je ook even vrijblijvend informeren bij een financieel adviseur bij jou in de buurt.

Pensioen

Als iets een ver-van-je-bedshow is, dan is het pensioen wel. Dat is ook niet zo gek, want bij pensioen denk je vaak aan ‘later’. Toch doe je er goed aan om je te verdiepen in de mogelijkheden om als ZZP’ er pensioen op te bouwen. Als ZZP’ er houd je namelijk wel het recht op AOW op je pensioendatum, maar moet je andere pensioenvoorzieningen echt zelf regelen. Gelukkig zijn daar tegenwoordig genoeg mogelijkheden voor. Het kost je misschien een paar tientjes in de maand, maar zorgt er wel dat je straks met een gerust hart kunt genieten van je oude dag.

Netwerkbijeenkomsten & businessclubs

Een goede manier om in contact te komen met interessante partijen bij jou in de buurt is deelname aan netwerk- en businessclubs. Deze clubs zijn er in allerlei soorten en maten. Voor sommigen betaal je een paar euro per maand, voor anderen ben je minimaal 1.000 euro per jaar kwijt.  De kosten zeggen soms iets over de kwaliteit. Vaak kan je een keer komen kijken voordat je besluit deel te nemen of niet. Kijk hier zakelijk naar en weeg kosten af tegen potentiële opbrengsten.

Over zakelijke kosten als zzp’er

Goed om te weten over je zakelijke kosten zijn 2 dingen:

  1. Kosten voor je zaak zijn vanaf nu (meestal) aftrekbaar van je winst. Dit betekent in de praktijk dat je door kosten minder winst hebt en dus minder belasting betaalt. Ga maar na, als je € 1000,- uitgeeft en je rond de 20% inkomstenbelasting betaalt, betekent dit in de praktijk dat de belastingdienst € 200,- “meebetaalt.” Dit geld had je anders immers aan belasting moeten betalen.
  2. De BTW is vanaf nu aftrekbaar. Dus een stoel die inclusief btw € 121,- kost, kost jou zakelijk maar € 100,-. Je betaalt overigens wel gewoon de BTW. Maar deze vraag je terug tijdens het doen van btw-aangifte.
  • Over de auteur

    Als freelance journalist en (commercieel) tekstschrijver, werkt Janet Freriks zowel voor als achter de schermen in medialand. Zo schrijft ze voor (landelijke) online media en helpt met liefde andere ondernemers aan ijzersterke webteksten, persberichten of blogs.

    Haar bedrijf Thuis in Teksten bestaat sinds 2016, dus inmiddels heeft Janet de nodige ervaring op het gebied van zakelijk ondernemen. Daarnaast heeft ze met haar blogs voor zakelijkgroeien.nl een helder doel voor ogen: ingewikkelde materie omtoveren tot laagdrempelige en lekker leesbare teksten.

    Meer over Janet weten? bezoek haar linkedin profiel: linkedin.com/in/janetfreriks/

  • Reactie toevoegen

    Kenniscentrum