Een urenregistratie is voor jou als zzp’er niet verplicht vanuit de Belastingdienst. Uren registreren doe je dus niet voor de Belastingdienst. Toch is een urenregistratie bijhouden als zzp’er wel sterk aan te raden. De 3 belangrijkste redenen waarom uren bijhouden wel aan te raden is zijn:
1. Fiscaal: je betaalt minder belasting als je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur
2. Urenverantwoording: laat zien aan klanten waar je jouw uren aan besteedt
3. Inzicht: de tijd vliegt vaak als zzp’er, door registratie weet je beter waar je jouw uren aan besteedt
Ondanks dat het voor de Belastingdienst niet verplicht is om je uren bij te houden, is dit wel aan te raden. Wanneer je jouw uren goed bijhoudt en meer dan 1225 uur in een jaar werkt voldoe je aan het urencriterium. Je komt dan in aanmerking voor verschillende voordeelregelingen. Zo kan je met behulp van een goede urenregistratie aantonen dat je in aanmerking komt voor de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Hierom kan namelijk gevraagd worden als je wordt gecontroleerd door de Belastingdienst.
Als zzp’er met een eenmanszaak kom je in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek zodra je dus voldoet aan het urencriterium. Je betaalt dan minder inkomstenbelasting en die besparing kan voor jou fors oplopen. Daarnaast kom je mogelijk ook in aanmerking voor de startersaftrek, dit is een bedrag dat bovenop de zelfstandigenaftrek komt op het moment dat je starter bent. De startersaftrek mag je 3 x toepassen in de eerste 5 jaar van je onderneming. Kortom, het bijhouden van je uren kan je heel veel voordeel opleveren.
Het kan goed zijn dat klanten een verantwoording willen van de uren die ze jou betalen. Als dit zo is dan is een goede urenregistratie als zzp’er een must. Niet alleen voor de verantwoording richting klanten, maar ook voor een verantwoording richting jezelf. Het is namelijk niet erg als je af en toe een uurtje meer kwijt bent dan gepland voor een klant. Maar als je erachter komt dat je structureel te weinig uren rekent voor je werk dan moet je hier iets aan doen.
Naast de hierboven genoemde redenen geeft een gedegen urenadministratie jou als zzp’er héél veel inzicht. Zo kan je voor jezelf achterhalen waar eigenlijk je uren aan opgaan. Want als zzp’er zal je jezelf af en toe echt afvragen waar de tijd blijft. Er is namelijk altijd wel wat te doen.
Emails beantwoorden, een afspraak, een offerte schrijven, je social media, zaken uitwerken, de administratie, voor klanten werken en ga zo maar door. En net als je ergens voor gaat zitten belt of mailt een klant of leverancier. Kortom, voor je het weet ben je een dag verder en is je dag heel anders gelopen dan je had gepland. Wat voor een dag geldt, geldt ook voor een week, een maand en een jaar. Zonder urenregistratie kan je het gevoel hebben dat je geen flauw idee hebt wat je nou al die tijd hebt gedaan.
Door je uren bij te houden voorkom je dit en krijg je inzicht in waar je tijd naartoe gaat. Wat kost meer tijd dan je dacht en wat juist minder? Hierop kan je vervolgens anticiperen. Misschien kan je bepaalde zaken beter uitbesteden omdat ze te veel tijd kosten en moet je juist meer tijd vrijmaken voor andere belangrijke zaken. Waar je nu maar niet aan toe lijkt te komen.
Projecten
Taken
Administratie
Nu je weet waarom je uren bij zou moeten houden is de volgende vraag hoe je dit het beste kan gaan doen. Je hebt als opties:
Als je het simpel wilt houden kun je een agenda gebruiken of Excel. Hiermee kan je eenvoudig uren bijhouden, maar echt van deze tijd is het niet meer. Bovendien zitten er allemaal nadelen aan. Ga maar na, de kans is groot dat je een fout maakt in je agenda of je agenda simpelweg niet bij je hebt en… misschien heb je wel helemaal geen agenda meer. Ook Excel heeft als nadeel dat je er snel een fout in maakt. Bovendien zijn beide opties niet ‘real time’, ze hebben geen timer functie. Dit moet je dan weer zelf doen. Klinkt als een klein klusje, maar in de praktijk vergeet je dit snel. Geloof ons maar.
De tijd van je uren bijhouden in een agenda of in Excel is daarom echt voorbij. Er zijn gewoonweg veel betere alternatieven.
Tegenwoordig zijn er namelijk tal van online oplossingen (desktop of via mobiele app) die het voor jou als zzp’er heel makkelijk maken om je uren bij te houden. Vaak kan dat al tegen een laag bedrag of zelfs gratis.
Het voordeel van deze urenregistratiesoftware is dat de meeste urenregistratie combineren met allemaal andere handige features. Zo zijn de meeste ook een boekhoudpakket of juist een handige projectmanagementtool. Hierdoor klopt je urenadministratie als zzp’er beter, ben je er minder tijd aan kwijt en heb je een betere verantwoording richting klanten, jezelf en indien nodig de Belastingdienst.
Voor het goed bijhouden van je uren vind je hieronder enkele van de populairste apps van dit moment.
Aan de hand van urenregistratie kan je inzien hoeveel tijd je hebt gewerkt aan je onderneming. Dit is vooral belangrijk om in kaart te brengen of je voldoet aan het urencriterium van minimaal 1.225 per kalenderjaar. Daarnaast kan je aan de hand van urenregistratie de bedrijfsvoering van je onderneming verbeteren.
Directe en indirecte uren die je besteedt aan je onderneming mag je opnemen in de urenregistratie. Ook reistijd voor zakelijke afspraken valt hieronder.
Met behulp van een papieren logboek of bijvoorbeeld Excel kan je handmatig de gewerkte uren bijhouden. Ook kan je gebruik maken van digitale tools en apps.
Houd je je uren niet goed bij, dan is er het risico dat je niet kunt laten zien dat je voldoet aan het urencriterium. Dit heeft als gevolg dat je fiscale voordelen misloopt en dus meer belasting moet betalen.
Voeg je bij meer dan 20.000 ondernemers die ook groeien.
(*) Op deze website staan affiliate links, dit zijn gesponsorde links, waar wij geld mee verdienen. Meer informatie
Je ontvangt max. 2 mails per maand.
Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen.