Bereken hieronder gemakkelijk welk uurtarief je als zzp’er moet aanhouden om je gewenste omzet te realiseren.
De calculator gebruik je als volgt:
De uren die je werkt moeten ook betaald worden. Gelukkig is er handige boekhoudsoftware en urenregistratiesoftware waarmee je dit in een handomdraai voor elkaar krijgt! Hieronder vind je 3 van onze favorieten.
Om je uurtarief te bepalen is het slim om eerst te bedenken wat je eigenlijk in een jaar wilt verdienen. Want als je dat helder hebt kan je ook berekenen wat voor uurtarief je daarvoor moet hanteren.
Misschien wijkt dit af van het uurtarief wat je voor ogen hebt of wat je nu al hanteert. Als je ziet dat je huidige tarief veel te laag is om je gewenste omzet te realiseren dan is het tijd voor aktie. Om je omzet wel te behalen kan je:
Wil of kan je niet meer uren gaan werken voor klanten en levert het toch te weinig op? Dan is waarschijnlijk je uurtarief te laag, hou je jouw uren niet goed bij óf ben je te lief voor opdrachtgevers door niet alle uren door te rekenen.
In dit geval is het aan te raden om je uurtarief te verhogen als zzp’er. Misschien haken dan klanten af, maar als je hierdoor hetzelfde verdient met minder werk is dat misschien zo erg nog niet. Ook zal je zien dat doordat slecht betalende opdrachtgevers afhaken er ruimte komt voor nieuwe beter betalende klanten of eigen ideeën waar je mee aan de slag wilt gaan. Het is altijd een risico, maar zonder een risico te nemen kom je nooit verder als zzp’er.
Wat hierbij kan helpen is om je urenregistratie op orde te krijgen zodat je ook beter weet hoeveel tijd je kwijtbent aan opdrachten.
Is er ruimte om meer uren te werken voor klanten maar gebeurt dit niet omdat je simpelweg te weinig uren verkoopt? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Ga op zoek naar nieuwe opdrachten, pak LinkedIn erbij en werk aan je marketing en aquisitie. Je moet uren verkopen, dus hop aan de slag!
Mocht je in de ‘luxe’ positie zitten dat je veel vakantie hebt maar kom je erachter dat je hierdoor te weinig weken werkt om je gewenste omzet te realiseren? Dan is het misschien een idee om wat minder vakantie of vrij te nemen en gewoon te buffelen. In loondienst heb je immers ook maar een paar weken vakantie per jaar. Geef jezelf een schop onder de kont en ga aan de slag, neem genoegen met minder vrij of bedenk een manier waardoor opdrachtgever je meer per uur gaan betalen.
Als je de zaken op een rijtje zet kom je er misschien wel achter dat je wel genoeg omzet draait en genoeg weken werkt maar dat je kosten eigenlijk veel te hoog zijn. Dit kan best eens gebeuren, want ongemerkt kunnen die kosten op de zaak flink oplopen. En ookal zitten hier belastingvoordelen aan, het geld dat je uitgeeft ben je wel gewoon kwijt. Dus misschien wordt het tijd om wat minder geld uit te geven aan de nieuwste iMac, smartphone of auto van de zaak?
Uiteraard weten wij niet precies hoe jouw bedrijf of freelance bestaan als zzp’er eruit ziet. Maar misschien geven deze tips je wel inzicht in hoe je jouw gewenste omzet kan behalen en welk uurtarief je daarvoor moet hanteren als zzp’er.
Door eerst je kosten inzichtelijk te maken kan je een schatting maken van je gewenste inkomen. Op basis hiervan kan je met behulp van onze eenvoudig te gebruiken tool je gewenste uurtarief berekenen.
Het uurtarief is exclusief btw. Je hoeft hier dus geen rekening mee te houden. Immers komt de btw bovenop het tarief wat je declareert aan je klant of opdrachtgever. Btw wordt nooit gezien als eigen inkomen.
Advies is om jaarlijks je uurtarief te herzien en indien nodig aan te passen. Jaarlijks stijgen namelijk de kosten voor onder andere levensonderhoud. Ook je zakelijke kosten nemen toe door de inflatie. Daarnaast heb je door meer ervaring ook meer kennis. Je levert meer waarde aan je klant of opdrachtgever, welke je kunt doorberekenen in het tarief wat je vraagt.
Het is belangrijk om je klant of opdrachtgever uit te leggen dat het tarief wat je vraagt gelijk staat aan de waarde die je levert. Heb je meer kennis door bijvoorbeeld extra ervaring of een opleiding? Deel deze ontwikkeling. Je kunt ervoor kiezen om pakketten aan te bieden voor een vast bedrag. Zo heeft je klant meer financiële zekerheid. Wellicht kom je er tijdens je uurtarief verhoging achter dat je je doelgroep moet herzien. Onthoud dat als klanten weggaan, er ook ruimte is voor nieuwe klanten die het wellicht wel waard vinden om je nieuwe tarief te betalen.
Voeg je bij meer dan 20.000 ondernemers die ook groeien.
(*) Op deze website staan affiliate links, dit zijn gesponsorde links, waar wij geld mee verdienen. Meer informatie
Je ontvangt max. 2 mails per maand.