Zit jouw bedrijf in de lift? Dan overweeg je wellicht je geografische horizon te verbreden. Blijf wel scherp op de bescherming van je intellectuele eigendom. Vergeet je merkregistratie niet te regelen. Voordat je het weet dienen zich er lastige copycats aan of maak je zelf per ongeluk inbreuk op een bestaand merk en word je daarvoor op je vingers getikt.
Het gebeurt regelmatig dat bedrijven bij ons aankloppen omdat hun merkbescherming niet toereikend genoeg is. Het gebied waarin ze opereren met hun producten en/of diensten is vergroot, maar ze hebben er niet aan gedacht om het beschermingsgebied uit te breiden of ze wisten het niet.
Het is natuurlijk zo dat zo’n scope-verbreding stapsgewijs gaat, eigenlijk bijna vanzelf. Je krijgt relaties in een buurland en bekijkt of het daar ook lukt om je producten en/of diensten te verkopen. En voordat je het weet ben je actief op grondgebied waar je, vanuit het merkrecht bezien, helemaal niet thuishoort.
Juridische regels merkgebruik
Het is belangrijk om je te beseffen dat ook al handel je ‘gewoon’ vanuit Nederland en ben je niet fysiek gevestigd in de andere regio (een ander land of werelddeel) je er jouw producten verkoopt en/of diensten verleent het wel merkgebruik in die regio is. En dan gelden de juridische regels daar.
Geldt jouw merkregistratie niet voor dat gebied? Dan is het niet mogelijk om je te beroepen op je merkrechten. Jouw merk is hier dus vogelvrij, met alle risico’s van dien. Bijvoorbeeld schadelijk kopieergedrag dat je niet kunt stoppen omdat je geen recht van spreken hebt. Of je veroorzaakt verwarring (en maakt inbreuk op) een sterk gelijkend merk, dat wel merkrechten heeft voor dat gebied.
Dit wil je natuurlijk ondervangen. Je bent immers zuinig op jouw intellectuele eigendom. En daar ben je graag voorzichtig mee. Vraag je daarom bij elke fundamentele vergroting van je merk af: wat is de invloed van de verandering op je merkregistratie? Als je dit zo vroeg mogelijk constateert, bespaar je veel gedoe.
Een goed begin is het halve werk
We zullen je op het moment dat je bij Merk-Echt je merkregistratie regelt, vragen wat je plannen voor de toekomst zijn. Is het mogelijk dat je je geografische reikwijdte verruimt en welke regio’s zijn dan logisch? Daar baseren we ons advies op.
Merk-Echt helpt je bij de merkregistratie van jouw productnaam, bedrijfsnaam of logo. In onze blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk’ leggen we je uit wat daar zoal bij komt kijken.
Voor welke regio kies je?
Je registreert je merk in het voor jou relevante land of regio: in de Benelux, de Europese Unie of waar ook ter wereld. Het is goed om te vermelden dat de dekking minder volledig is als je in eerste instantie denkt. Met een merkregistratie in de Europese Unie heb je alleen dekking in de officiële EU-landen. Landen als Noorwegen, Zwitserland en IJsland vallen niet binnen de Europese Unie en horen hier dus niet bij. Dit weten ondernemers vaak niet. Je moet hiervoor een aparte, nationale merkaanvraag doen om in deze landen beschermd te zijn.
Jaarlijkse APK
We beseffen dat voor ons een merkregistratie de normaalste zaak van de wereld is en dat je je als ondernemer hier liever niet mee bezig houdt. We voeren jaarlijks een soort ‘APK’ uit op bewegende klanten in ons portfolio. Dit om scherp te blijven op je merkbescherming. En wij geven je advies over een mogelijke aanpassing of uitbreiding van jouw merkregistratie. Zodat jij kan doen waar je goed in bent: ondernemen en bouwen aan je merk.
Advies merkregistratie
Advies nodig bij het bepalen van de voor jou relevante beschermingsregio? Wil je dat we checken of jouw merkregistratie nog up to date is? En/of wil je het beheer van jouw merkbescherming graag uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact op via 076-5148403, info@merkecht.nl of plan een afspraak in.