Zo stel je je social media marketing strategie op

Zo stel je je social media marketing strategie op

Social media marketing is een krachtig middel om een bepaald publiek aan te trekken, verkeer naar je bedrijf te leiden en je bedrijf te laten groeien. Het kan echter ook veel tijd in beslag nemen en vaak wordt het verwaarloosd, waardoor je weinig zichtbaarheid en betrokkenheid op sociale media krijgt. Oplossing? Je moet echt een duidelijk plan hebben waarmee je al je sociale media-activiteiten met een doel voor ogen kunt uitvoeren en daarmee dus efficiënt kunt werken. Maar hoe stel je zo’n social media marketing strategie nu eigenlijk op? Je leest er hier meer over!

Stel doelen die relevant zijn voor jouw bedrijf

Je kunt niet zomaar dingen gaan plaatsen, want je moet eerst achterhalen wat je nu eigenlijk wilt bereiken  met je berichten. Je bedrijf staat centraal in je plan voor social media, en dat plan is een soort “how-to”-guide waarmee je precies weet wat je moet doen om je doelen te bereiken. Je kunt social media op verschillende manieren inzetten. Denk aan: meer mensen naar je website trekken en meer verkopen maken door , samenwerken met bekende influencers om je spullen te promoten, Instagram volgers kopen om ervoor te zorgen dat meer mensen je merk kennen, een groep fans opbouwen die je berichten leuk vinden en delen, met bestaande klanten en potentiële klanten communiceren en laten zien dat je veel weet over je branche. Op die manier nemen mensen je ook serieus.

Je doelgroep bepalen

Het is belangrijk om te weten voor wie je berichten op social media bedoeld zijn. Dat betekent dat je moet begrijpen wie je ideale klanten zijn. Hoe doe je dat? Je moet eerst onderzoeken wie ze zijn, wat ze leuk vinden en waar ze om geven. Je moet weten waar ze wonen, hoe oud ze zijn, hun geslacht, wat ze graag doen in hun vrije tijd, waar ze werken en wat hun interesses zijn. Je moet ook begrijpen waarom ze jouw producten of diensten zouden willen kopen en wat hen zou kunnen weerhouden. Met deze informatie kun je gedetailleerde profielen van je ideale klanten maken, zodat je ook echt specifieke berichten kunt maken die bij hen passen. Dit is de basis voor alles wat je doet op sociale media.

Bepaal belangrijke statistieken en KPI’s

Het lijkt misschien ingewikkeld om al die cijfers op social media bij te houden, maar er zijn een paar getallen waar je op moet letten om je accounts te laten groeien. Een daarvan is betrokkenheid, dat laat zien hoe actief mensen reageren op je berichten, zoals likes, reacties en het delen van berichten. Als mensen betrokken zijn, betekent dit dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Je moet ook kijken naar statistieken die relevant zijn aan bewustzijn. Op die manier kun je begrijpen hoe zichtbaar je merk is op een platform, zoals hoe vaak je merk wordt genoemd en hoeveel mensen je berichten zien. Ten slotte is ROI (Return on Investment) goed om in kaart te brengen om te kijken of je sociale media-inspanningen daadwerkelijk leiden tot verkoop en winst. Het is echt noodzakelijk om die getallen bij te houden. Zo kun je namelijk zien of je strategie werkt en of je moet aanpassen. Elk platform heeft zijn eigen tools om deze getallen te meten, dus je moet even goed kijken welke getallen relevant zijn voor jouw doelen.

Creëer een content mix

Een social media kanaal beheren is bijna hetzelfde als een eigen tv-netwerk runnen. Je moet namelijk regelmatig nieuwe dingen delen. Om je content goed te organiseren, kun je een soort ‘recept’ bedenken voor je posts. Stel je voor dat je een kookprogramma hebt; elke aflevering heeft een ander recept. Je kunt ook herhalingen van populaire afleveringen uitzenden of zelfs advertenties toevoegen om je producten te verkopen. Door dit soort dingen van tevoren te plannen, hoef je niet elke dag gestrest op zoek te gaan naar iets om te plaatsen. Probeer verwachtingen te creëren bij je publiek – ze weten wat ze kunnen verwachten en komen terug voor meer

Continu waarde blijven leveren

Om altijd waarde te leveren, zelfs als je geen producten verkoopt, moet je goed nadenken over wat je op sociale media plaatst. Het is niet alleen belangrijk wát je plaatst, maar ook hoe je je tijd, geld en creativiteit gebruikt om je pagina interessant te houden. Je kunt bijvoorbeeld nieuwtjes delen, inspirerende dingen posten, mensen iets leren, je producten laten zien, leuke challenges houden, enzovoort. Het is slim om een mix te hebben van berichten die over verkopen gaan en berichten die gewoon leuk zijn. En als je merkt dat sommige berichten heel goed werken, kun je die later nog een keer plaatsen. Zo blijf je je doelgroep waarde leveren. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Van zzp’er naar ondernemen met personeel: waar moet je op letten?

Ben je zelfstandig ondernemer en denk je erover om personeel in dienst te nemen? Dit kan een baanbrekende stap zijn, maar er ...
Gepost op: 15 november 2023

Zakelijke rekening openen: wel of niet doen en waarom?

Ben je startende ondernemer, freelancer of wil je zzp’er worden en vraag je je af of het verstandig is om een zakelijke ...
Gepost op: 21 maart 2019

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer betaalt met een eenmanszaak? Hieronder bereken je gemakkelijk hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer gaat betalen. Over ...
Gepost op: 30 april 2021

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

Waarom betaal je minder inkomstenbelasting als ondernemer?

Als de Belastingdienst jou als zzp’er ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. De ondernemersaftrek en ...
Gepost op: 29 november 2019

Belastingen als zzp’er

Belastingen, voor veel (startende) zzp’ers een onderwerp waar veel vragen over zijn. Toen je een werknemer in loondienst was werd bijna alles ...
Gepost op: 13 april 2020

Wat zeg jouw kledingstijl over jou als leidinggevende

Jouw kledingstijl zegt meer over jou dan je wellicht denkt. Niet alleen in je persoonlijke leven, maar zeker ook als leidinggevende. Werknemers ...
Gepost op: 29 juni 2021

Zzp’en naast je loondienst: zo doe je dat slim!

Wil je als zzp’er aan de slag naast je baan in loondienst? Dat kan een goede manier zijn om de overstap naar ...
Gepost op: 15 mei 2020

Met deze 4 tips blijf je als bedrijf relevant

De Nederlandse markt staat bekend om het feit dat ze erg innovatief is. Hoewel dit ervoor zorgt dat deze economie volledig tot ...
Gepost op: 15 maart 2023

Review Rompslomp boekhoudprogramma

Als zzp’er of kleine ondernemer word je geconfronteerd met een grote stapel administratie en papieren. Die rompslomp wil je zo snel mogelijk ...
Gepost op: 17 oktober 2018

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.