Zoeken
Zoeken
Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Inhoud

Inhoud
Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Starten van je bedrijf: plannen of gewoon doen?

Maak je eerst een plan of ga je gewoon beginnen als ZZP’er? Een idee is één verhaal, het ook nog eens uitvoeren een heel ander. Elke ondernemer zal dit beamen. Hoeveel mensen hebben wel een idee voor een onderneming maar komen maar niet tot de uitvoering?

Het kan verstandig zijn eerst wat dingen uit te zoeken en op papier te zetten. Dit hoeft echt geen heel ondernemingsplan te zijn. Maar zoek eens bijvoorbeeld uit wat je verwacht dat het je gaat kosten qua geld en tijd. Bedenk ook, heb je voldoende kennis en netwerk om te starten? Ten slotte is het verstandig om goed rond te kijken of je idee niet al bestaat. Google eerst!

Bedenk als laatste eens waarom mensen voor jou moeten kiezen in plaats van de huidige aanbieders. Heb je een korte analyse gemaakt, dan is de volgende vraag:

Wat voor ondernemer ben jij ?

Naast bovenstaande vragen is het belangrijk dat je ook eerlijk naar jezelf bent en goed weet wat voor jou ‘een makkie’ is als ondernemer en wat moeilijker gaat worden. Je moet vaak van alle markten thuis zijn als ondernemer, en helaas zijn er altijd wel een paar markten waar je minder sterk in bent.

Om je hierbij te helpen heeft de Kamer van Koophandel een leuke ondernemerstest.

Je kan overwegen een coach in de arm te nemen Want wie houdt jou scherp als éénpitter ?

Tijd voor een ondernemingsplan?

 Nu je jezelf kent kan je aan je onderneming werken. Tijd voor een ondernemingsplan? Kijk eens op ikwordzzper.nl van ras ondernemer Martijn Pennekamp voor inspiratie en veel praktische tips .

Als je besloten hebt ervoor te gaan kan het tijd zijn om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Deel het artikel
Wat vond je van dit artikel?

Remko van Buuren

Remko heeft meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement. Als eigenaar van ZakelijkGroeien.nl is het zijn missie om jou weer “in control” te brengen van je onderneming en je eigen leven. Want we kunnen onszelf wel eens verliezen in het ondernemerschap is zijn mening. Hij heeft zijn sporen verdiend bij verschillende multinationals en start-ups. Vanuit diverse rollen heeft hij ervaring opgedaan in procesoptimalisatie, management reporting en change management. Daarnaast is hij een gecertificeerd coach en een gerespecteerde expert in het begeleiden van starters en groeiers die vol passie aan hun onderneming werken.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Leestijd: 4 minuten

Een sterk team van tevreden medewerkers is het fundament van elk succesvol bedrijf. Voelt je personeel zich gewaardeerd en komen

Leestijd: 3 minuten

Samen spullen delen: de deeleconomie is in opkomst en wint snel aan populariteit. Deze trend is niet alleen interessant voor

Leestijd: 8 minuten

Tegenwoordig wordt Voice Search optimalisatie steeds belangrijker voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Met de opkomst van bijvoorbeeld

Leestijd: 11 minuten

In de veranderende wereld van digitale marketing is Google Ranking een belangrijke factor voor het succes van je website. Maar

Leestijd: 5 minuten

Zoals je weet, is het voor ondernemers net wat lastiger om een huis te kopen. Het aanvragen van een hypotheek

Leestijd: 3 minuten

Thuiswerken is sinds de coronacrisis steeds normaler geworden binnen mkb-bedrijven. Bied jij je personeel nog niet de mogelijkheid om flexibel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Als bedankje krijg je onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Meer tips?