5 Tips om je bezorgroutes efficiënter te maken

5 Tips om je bezorgroutes efficiënter te maken

Online shoppen wordt steeds gewoner. Dat is natuurlijk fijn voor de mensen met webshops, maar het betekent ook veel werk voor de bezorgers. Er zijn steeds meer pakketjes die bezorgd moeten worden. Hierdoor wordt er ook meer focus gelegd op duurzaamheid. Zo kun je met de bezorg fiets bezorgen, maar ook minder uitstoten door je routes te optimaliseren. Om alles snel te kunnen leveren, moet je enorm goed plannen. Het gezegde ‘een goede planning is het halve werk’ geldt zeker voor bezorgers. Hoe beter alles gepland is, hoe vlotter alles bezorgd kan worden. Hier zijn 5 tips om je bezorgroutes te optimaliseren.

Kijk kritisch naar je data

Bij het plannen van bezorgroutes moet je alle info die je tot je beschikking hebt goed gebruiken. Denk hierbij niet alleen aan de maximumsnelheid op de weg. Je moet ook denken aan hoe druk het verkeer is en waar je de pakjes moet afleveren. Zorg dat je een realistisch idee hebt van hoe lang de bezorging duurt en vergeet niet om rekening te houden met extra verkeer tijdens de spitsuren. Veel routeplanningssoftware gaat uit van perfecte verkeersomstandigheden, maar dat komt vaak niet overeen met de werkelijkheid.

Kies het juiste vervoersmiddel voor de juiste omgeving

Kies ook het juistes vervoermiddel voor de bezorging. Deze keuze hangt echt af van waar je moet zijn. Voor de binnenstad kun je bijvoorbeeld een bezorgfiets leasen, dat is een stuk handiger dan met de auto. Maar in landelijke gebieden werken andere voertuigen beter. Kijk goed naar hoe stedelijk een gebied is en hoe dicht de bezorgadressen bij elkaar liggen. Zo maak je de juiste keuze.

Neem stoptijden mee in je berekening

Bij het plannen van bezorgroutes wordt vaak vergeten hoe lang de bezorger stilstaat. Wanneer een bezorger een pakketje moet afleveren in een appartement op de derde verdieping, dan kost dat extra tijd. Je moet dus rekening houden met dingen zoals het type woning, hoeveel verdiepingen er zijn en hoe ver het is naar de voordeur. Ook de ervaring van de bezorger, hoeveel hij moet bezorgen en het tijdstip van bezorgen zijn belangrijk. Gebruik alle informatie die je nodig hebt om deze dingen zo goed mogelijk te regelen.

Denk na over je routestructuur

Het tweaken van software en instellingen om routes anders vorm te geven kan ook nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het eerst bezorgen van pakketjes die het verst weg zijn, zeker als je vaak in de file staat. Als je routes kort en compact houdt, kun je ook efficiënter werken.

Optimaliseer hubs en bezorgopties

De kern van je bezorgroutes zijn de hubs of overslagpunten. Kies hun locatie slim en denk na over het beste moment om ze te bezoeken. Je wilt niet dat bezorgers elke avond in de spits vanaf zo’n punt meteen de file in rijden. Het is ook slim om je bezorgopties goed te beheren. Minder bezorgopties aanbieden kan efficiënter zijn, en je kunt klanten misschien overhalen om voor bepaalde opties te kiezen die beter passen in je planning. Succes!

Zakelijkgroeien.nl

Hier vind je oplossingen, tips en tools om zorgeloos te ondernemen. Zodat jij je kan focussen op de zakelijke groei van je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Flex bv als zzp’er oprichten? De voor- en nadelen op een rij

Als zzp’er kun je ervoor kiezen om vanuit een besloten vennootschap (bv) te gaan ondernemen. Dit kan in bepaalde situaties handig en ...
Gepost op: 21 juli 2016

Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik als ik parttime als zzp’er werk?

Het komt vaak voor dat mensen die zzp’er willen worden, in eerste instantie op parttime basis gaan ondernemen. Je blijft dus (gedeeltelijk) werken ...
Gepost op: 23 januari 2023

Wat is Profit First en wat kun je er als ondernemer mee?

Of je nou in opdracht de lekkerste taarten van ’t land bakt, de tofste sneakers ontwerpt of fantastische websites bouwt: je steekt ...
Gepost op: 18 mei 2021

Een jaarrekening met een eenmanszaak: nuttig en nodig?

Doen wat je het liefste doet, werken waar en wanneer je maar wilt en zelf je prijzen bepalen: als eigenaar van een ...
Gepost op: 5 oktober 2020

Zo maak jij de werkplek LGBTQ-vriendelijk

Als je eigen baas bent, wil je als het goed is dat al je werknemers zich prettig voelen onder jou en dat ...
Gepost op: 4 september 2023

Auto leasen of kopen als zzp’er?

Overweeg je een auto te leasen of te kopen als zzp’er? Dan is het handig om te bepalen wat verstandiger is. In ...
Gepost op: 6 oktober 2015

Zo maak je een correcte zakelijke factuur

Als ondernemer stuur je een zakelijke factuur voor alle goederen en diensten die je hebt geleverd aan andere ondernemers en bedrijven. Als ...
Gepost op: 25 februari 2022

Inkomstenbelasting eenmanszaak berekenen

Wil je weten hoeveel inkomstenbelasting je betaalt met een eenmanszaak? Bereken een schatting van de inkomstenbelasting voor jouw eenmanszaak. Over de inkomstenbelasting ...
Gepost op: 15 januari 2024

Review Archie CRM

Het klantensysteem is een van de belangrijkste elementen van de administratie van een ondernemer. Je hebt via dit systeem immers toegang tot ...
Gepost op: 22 februari 2019

Het urencriterium van 1225 uur per jaar voor ondernemers (update 2024)

Werk je in een heel jaar meer dan 1.225 uur, en heeft je onderneming als rechtsvorm de eenmanszaak, vof of maatschap? Dan ...
Gepost op: 15 maart 2024

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Inschrijf je in voor onze nieuwsbrief & ontvang onze handige budgettool in jouw mailbox!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.