Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Wat is mijn marge en waarom is dat zo belangrijk?

Ze vliegen je regelmatig om de oren: de succesverhalen over gigantische omzetten die ondernemers gedraaid hebben. En natuurlijk kunnen ze jou dat ook leren. Maar of je dat moet willen, is een tweede. Want it’s not all about the money. Wil je een gezond en goedlopend bedrijf runnen? Zorg dan vooral voor een hoge winstmarge en niet zozeer voor een hoge omzet.

Betekent dit dat je nu gelijk al je mooie omzetdoelen in de prullenbak moet gooien? Nee, zeker niet. Maar je als ondernemer alleen focussen op je omzet is net zoiets als fietsen zonder handen aan het stuur: je hebt geen controle over de weg die je aflegt en gaat vroeg of laat op je… uhm, onderuit.

Wat is marge?

Terug naar het begrip marge én waarom dat zo belangrijk is voor jou als ondernemer. Heel kort samengevat staat marge voor de winst die je op een product of dienst maakt. Verkoop jij zelfgebakken taarten, dan heb je – om die overheerlijke taarten te maken – ingrediënten nodig. Die koop je in bij één of meerdere producenten of leveranciers. Tel je al die kosten voor het maken van je product bij elkaar op, dan heb je de kostprijs voor je product. Maar als taartenbakker wil je er uiteraard wél iets aan overhouden: je stopt tijd, expertise en een heleboel liefde in zo’n taart. Je verkoopt de taart dus voor een hoger bedrag dan dat je de benodigdheden hebt ingekocht. Tel dat erbij op et voilà: je hebt je marge te pakken.

Hoe bereken je de marge?

Om je marge zelf te berekenen, kun je een simpel rekensommetje maken:

(verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs = winstmarge

Stel, je koopt alle ingrediënten voor je taart in voor € 15,- (exclusief btw) en je verkoopt jouw smakelijke kunstwerk voor € 30,- (exclusief btw). Dan is je winstmarge dus 50 %. Let wel op: dit is de directe bruto winstmarge op je product. Maar naast de directe kosten voor je taartje maak je ook bedrijfskosten, denk aan bijvoorbeeld machines en een ruimte die je huurt. Bij grotere bedrijven wordt er daarom vaak standaard een x% opgeteld bij de kosten om de winstmarge te berekenen. Dit kan je ook doen, maar vaak volstaat bij een kleiner bedrijf een veel simpeler formule om de marge te berekenen:

(omzet – kosten) /omzet = winstmarge

Dit geeft direct inzicht in de winstgevendheid van je bedrijf.

Waarom is het belangrijk om je marge te weten?

Nu je weet wat ‘marge’ betekent en hoe je ‘m berekent, is het tijd om iets dieper in te gaan op de vraag waarom het zo belangrijk is om je marge te weten. Daar kan ik vrij kort over zijn: het is de basis van je bedrijfsvoering en zegt alles over de winstgevendheid (en dus levensvatbaarheid) van je onderneming.

Want al zet je miljoenen per week om: als de kosten om die omzet te draaien even hoog zijn, verdien je per saldo niks. Je marge zit als het ware in het DNA van je bedrijf verweven. Het bepaalt onder andere op welke doelgroep je je richt, hoe je het product in de markt zet en hoe je bedrijf zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie.

Om je een idee te geven: op brood uit de supermarkt zit een lagere winstmarge dan op die superdeluxe Rolex die de juwelier op de hoek verkoopt. Desalniettemin kun je een prima omzet draaien met dat brood. De winst zit ‘m in het volume: je verkoopt er een heleboel van tegen een relatief lage prijs. Bij een juwelier ligt dat anders: de horloges zullen niet als zoete broodjes over de toonbank gaan, maar de winst die hij maakt per verkochte Rolex, is wel hoger dan die van de supermarkteigenaar op z’n brood.

Wat gebruikelijke marges zijn als het gaat om de verkoop van producten, hangt af van de branche waarin je onderneemt. In principe geldt: hoe hoger en exclusiever het product, hoe hoger de winstmarge.

Omzet, marge en winst

Je bent misschien geneigd om te denken dat je er dus goed aan doet om zo’n hoog mogelijke winstmarge te hanteren. Dat is iets te kort door de bocht: met een hogere winstmarge maak je per verkoop wel meer winst, maar als je met een product met een lagere winstmarge (veel) meer omzet draait, kan het goed zijn dat je totale winst hoger uitpakt.

Over omzet en winst gesproken: om na te gaan hoe winstgevend je bedrijf is, doe je er goed aan om niet alleen naar de marge op een product te kijken, maar door je gehele omzet én kosten onder de loep te nemen.

Brutowinstmarge en nettowinstmarge

Om dat goed te doen zijn nog twee andere termen van belang: je brutowinstmarge en je nettowinstmarge.

Je brutowinstmarge is het percentage van de omzet dat overblijft nadat je alle directe inkoopkosten hebt betaald. Daarom druk je deze brutowinstmarge ook uit in een percentage van de inkoopwaarde of inkoopprijs. De formule die hiervoor geldt, is: (omzet – kostprijs van de producten): omzet x 100 %.

Stel dat je mooie sneakers inkoopt voor € 50 per stuk (exclusief btw) en ze voor € 100 (exclusief btw) verkoopt. In totaal verkoop je er 1.000.
Je brutowinstmarge is dan (€ 100.000-€ 50.000) / € 100.000 x 100 % = 50 %.

Bij de nettowinstmarge ga je niet uit van je brutowinst, maar van je nettowinst. Dat is dus je brutowinst – alle bedrijfskosten. Stel dat je voor je sneakers in totaal € 25.000 aan bedrijfskosten hebt gemaakt, dan wordt de berekening dus:

nettowinst / totale omzet x 100 %.

In het voorbeeld kom je dan uit op (€ 50.000- € 25.000) / € 100.000 x 100 % = 25 %.

De winstmarge als ondernemer vergroten?

In bovenstaande berekeningen zijn de winstmarges best hoog, maar dit zal niet altijd het geval zijn. Toch zijn er wel wat mogelijkheden om de winstmarge binnen je bedrijf te verhogen. We zetten er een paar op een rijtje:

  • Wees kritisch met het inkopen van je producten: zo voorkom je dat je straks de helft van je voorraad tegen een lagere prijs moet verkopen (bijvoorbeeld omdat het product alweer uit de mode is)
  • Onderhandel over je inkoopprijzen, dit heeft een direct positief effect op je winstmarge
  • Kijk eens met een frisse blik naar je bedrijfskosten. Zijn er nog aspecten waar je op kunt besparen, bijvoorbeeld door automatisering?
  • Neem de tijd om eens een middagje door je boekhoudprogramma te ‘wandelen’: in welke maanden draai je de meeste omzet? Kun je daar nog beter op inspelen door nog slimmer in te kopen?
  • Kijk naar je prijsstelling en marketing, hoe zou je jouw aanbod in de markt kunnen zetten tegen een hogere prijs?
  • Denk na over waar je doelgroep graag extra voor zou willen betalen. Denk aan garanties, aanvullende services, snelheid van levering
  • Kun je doelgroepen bedenken die meer zouden willen betalen voor jouw aanbod? Of kan je situaties bedenken waarin dit zo zou zijn?

Janet Freriks

Als freelance journalist en (commercieel) tekstschrijver, werkt Janet Freriks zowel voor als achter de schermen in medialand. Zo schrijft ze voor (landelijke) online media en helpt met liefde andere ondernemers aan ijzersterke webteksten, persberichten of blogs. Haar bedrijf Thuis in Teksten bestaat sinds 2016, dus inmiddels heeft Janet de nodige ervaring op het gebied van zakelijk ondernemen. Daarnaast heeft ze met haar blogs voor zakelijkgroeien.nl een helder doel voor ogen: ingewikkelde materie omtoveren tot laagdrempelige en lekker leesbare teksten. Meer over Janet weten? bezoek haar linkedin profiel: Janet Freriks

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Andere interessante artikelen

Review Teamleader CRM

Als MKB-er of ZZP-er houd je natuurlijk een administratie bij. Het klantenbestand is hiervan een belangrijk onderdeel. Vroeger deed je dat misschien ...
Gepost op: 22 februari 2019

Handboek ondernemen 2021

Download hier gratis het handboek ondernemen van de Belastingdienst voor 2021 Hierin vind je alle antwoorden van de Belastingdienst zelf op vragen ...
Gepost op: 15 augustus 2019

Afschrijving van bedrijfsmiddelen binnen je onderneming: zo zit het

Een laptop. Een mobiele telefoon van de zaak en misschien nog wel een elektrische fiets om vliegensvlug bij je klanten te zijn. ...
Gepost op: 9 november 2021

Review Rompslomp boekhoudprogramma

Als zzp’er of kleine ondernemer word je geconfronteerd met een grote stapel administratie en papieren. Die rompslomp wil je zo snel mogelijk ...
Gepost op: 17 oktober 2018

Wat je van boekhouden moet weten als ondernemer

Als ondernemer (of zzp’er) is het niet per se noodzakelijk om boekhoudkundige kennis te hebben. Maar het is wél handig als je ...
Gepost op: 2 februari 2021

ZZP of BV? Dit is wat je als ondernemer moet weten

Heb je de knoop doorgehakt en ga je als ondernemer aan de slag?  Of loop je al wat langer mee in het ...
Gepost op: 14 mei 2021

Vijf onmisbare ingrediënten voor de ideale coworking space

Ze schieten al jaren als paddenstoelen uit de grond: coworking spaces. Of, in gewoon Nederlands: plekken waar je met gelijkgestemde ondernemers of ...
Gepost op: 16 november 2021

Hoe krijg ik als zzp’er klanten?

Als zzp’er wil je natuurlijk (meer) klanten, maar hoe krijg je die? Jouw onderneming heeft klanten of opdrachtgevers nodig, anders verdien je ...
Gepost op: 7 april 2020

Boekhouder inschakelen als zzp’er: wanneer wel/niet?

Als zzp’er ben je niet verplicht om de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder of accountant. Het enige dat moet, is ...
Gepost op: 29 augustus 2019

Business Coaching als zzp’er?

Business coaching krijgen als zzp’er kan erg prettig zijn. Iemand met wie je kan sparren, die je scherp houdt en waarmee je ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

boekhoudservice
Boekhouder nodig?

Ontvang tot 3 offertes van geselecteerde boekhouders!

Wat een mooie spontane foto he? 

welkom licht
Welkom op mijn website!

Ik heb deze website opgericht omdat ik weet dat de boekhouding een van de grootste struikelblokken voor ondernemers is. Mijn kennis hierover dankzij 10 jaar zelf ondernemen en mijn werk bij de Kamer van Koophandel deel ik hier. 

Je boekhouding de baas worden? Een goede eerste stap is dan onze adviestool voor je boekhouding in te vullen. 

Jasper 

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
5/5
4.5/5

Boekhoudprogramma van de maand

Tot 15 maanden gratis

4.6/5