In de meeste gevallen wordt een voorraad volgens de LIFO – FIFO methode berekend. Bij FIFO – ook wel First In, First Out genoemd – wordt de eerst ingekochte goederen als eerste verkocht. Je ziet dit vooral in de stabiele markten worden gebruikt.
De LIFO methode – ook wel bekend als Last In, First Out – wordt de nieuwste voorraad als eerste verkocht aan de consument. Fiscaal gezien is deze manier minder gunstig.
Wanneer de waarde van je voorraad stijgt in vergelijking met het begin van een kalenderjaar, kan dit als winst worden gezien. Zodra de voorraad minder wordt, kan dit als kostenpost worden gezien. Je winst wordt immers minder.
Correcties in je voorraad zijn essentieel als er een verschil is tussen de administratieve- en werkelijke voorraad. Dit is het geval bij bijvoorbeeld breuk of diefstal. Ontdek je een fout in je eerdere administratie, dan is een correctie in je boekhouding nodig. Het advies is om regelmatig inventarisaties te doen om je administratie goed op orde te houden.
Btw wordt pas relevant zodra je daadwerkelijk een product verkoopt aan je consument. In dit geval draag je btw af aan de Belastingdienst over de verkoopprijs. Heb je aan het einde van een kalenderjaar nog niet al je voorraad kunnen verkopen? Ook dan hoef je nog geen btw te betalen.
Voeg je bij meer dan 20.000 ondernemers die ook groeien.
(*) Op deze website staan affiliate links, dit zijn gesponsorde links, waar wij geld mee verdienen. Meer informatie
Je ontvangt max. 2 mails per maand.
Vul onderstaande vragenlijst in en een van onze experts zal contact met je opnemen.