Je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen

Één van de belangrijkste keuzes die je moet maken als zzp-er op het gebied van marketing is:

Op wie richt jij je en is dus je doelgroep?

Je doelgroep is een groep die een bepaalde eigenschap en behoefte met elkaar deelt. Een behoefte waar jij een oplossing voor hebt. Door jouw doelgroep goed te bepalen kan je met goede marketing heel concreet op de behoefte van deze doelgroep inspelen. Je kan dus veel aansprekender je marketing voeren. Ook weet je zelf hierdoor veel beter op wie je jouw marketing, acquisitie en netwerk moet richten.

Wie kan jouw doelgroep zijn?

Een doelgroep kan een bepaalde branche zijn, bijvoorbeeld een webdesigner gespecialiseerd in het bouwen van websites voor mensen in de zorg. Er bestaan echter veel meer doelgroepen.

Enkele voorbeelden van doelgroepsbepalingen:

  • Bedrijven / consumenten die in een bepaalde fase zitten

Bijvoorbeeld bedrijven die starten, of mensen die net een huis hebben gekocht

  • Mensen / organisaties met een bepaalde behoefte wat betreft snelheid

Bijvoorbeeld een spoedkoerier of een eendaagse training marketing

  • Locatie

Bijvoorbeeld de specialist in de regio

  • Je eigen vaardigheden en competenties

Jij bent als persoon anders dan je concurrenten, dit heeft gevolgen voor je werk. Misschien werk je wel heel secuur of juist heel snel. Dit kan je op allerlei manieren vertalen naar wie jouw doelgroep dan is. Wie help je hiermee?

Zo kan je op allerlei manieren jezelf in de markt zetten en je doelgroep aanspreken. Het kan trouwens goed zijn dat je een hoofddoelgroep hebt waaronder je weer verschillende producten aanbiedt voor verschillende behoeftes van deze doelgroep.

‘het MKB’ of ‘de zzp’er’ is trouwens geen doelgroep.

Je doelgroep bepalen: de specialist wint altijd

Het bepalen van je doelgroep kan een lastige keuze zijn omdat je vaak gevoelsmatig denkt dat je hiermee jezelf uitsluit van potentiële klanten. Echter, de specialist wint altijd.

Voorbeeld: Stel dat je ziek bent en je kan geholpen worden door een medisch specialist op dat gebied, of door een dokter die zegt dat hij je ook echt wel kan helpen omdat hij dat ook wel eens heeft gedaan. Voor wie zou jij kiezen?

99% kans dat je voor de duurdere medisch specialist kiest, en terecht. Want de specialist zal er wel meer van weten en heeft meer ervaring dan de dokter. In ieder geval ga je daar gevoelsmatig vanuit.

Kiezen voor een doelgroep heeft dus een aantal voordelen:

  • Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen
  • Je straalt vertrouwen uit en wordt als expert gezien
  • Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker
  • Omdat je specialist bent kan je meer vragen dan een generalist, je kennis is namelijk schaarser

Maak dus een keuze voor een doelgroep.

Je doelgroep verandert

Door inzichten en ontwikkelingen kan je in de loop van de tijd een andere of nieuwe doelgroep krijgen. Dit is helemaal niet erg, zolang je maar wel een doelgroep voor ogen hebt! Wat wordt jouw doelgroep?

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Andere interessante artikelen

Zakelijke rekening openen: wel of niet doen en waarom?

Ben je startende ondernemer, freelancer of wil je zzp’er worden en vraag je je af of het verstandig is om een zakelijke ...
Gepost op: 21 maart 2019

Deze kosten zijn wel, niet of beperkt aftrekbaar

Ondernemers mogen zakelijke kosten aftrekken van de winst bij de aangifte Inkomstenbelasting. Zakelijke kosten zijn de kosten die (binnen redelijke grenzen) nodig ...
Gepost op: 3 april 2024

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan ...
Gepost op: 21 september 2021

Creëer de ideale thuiswerkplek in de tuin

Door de afgelopen jaren heen heeft het begrip ‘thuiswerken’ een flinke boost gekregen. Waar we voorheen nog aan de keukentafel werkten, nemen ...
Gepost op: 28 februari 2023

Wat doet een boekhouder eigenlijk?

Als zzp’er of zelfstandig ondernemer kun je er veel baat bij hebben om een boekhouder in de arm te nemen. Iedereen die ...
Gepost op: 1 maart 2019

Wat is het verschil tussen een boekhouder en accountant?

Het is nou niet bepaald een hobby van de meeste zzp’ers: het bijhouden van je administratie. Toch ben je als ondernemer verplicht ...
Gepost op: 2 juni 2021

Welke algemene voorwaarden heb ik nodig?

Als zzp’er ontkom je er niet aan: het (laten) opstellen van algemene voorwaarden voor jouw product of dienstverlening. Maar waarvoor heb je ...
Gepost op: 8 december 2020

Zo regel je de administratie van een event goed

Evenementen organiseren is niet alleen super leuk, maar het verbindt ook potentiële nieuwe klanten aan je bedrijf. Evenementen zijn er in allerlei ...
Gepost op: 14 april 2023

Wat is je netto salaris als zzp’er?

Als zzp’er ben je eigen baas. Daardoor kan je als zzp’er zelf bepalen hoeveel salaris je jezelf ‘uitbetaalt’. Maar je wilt natuurlijk ...
Gepost op: 11 februari 2024

Zo zet je ChatGPT in om jouw bedrijf te laten groeien

Er wordt al jaren gepraat over kunstmatige intelligentie, maar de lancering van ChatGPT lijkt een kantelpunt in de geschiedenis van AI te ...
Gepost op: 28 februari 2023

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.