5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

5 tips om je facturen sneller uitbetaald te krijgen

Ik vind het één van de leukste aspecten aan het ondernemerschap: het versturen van facturen. Want als je je best hebt gedaan voor een klant, wil je de beloning daarvoor natuurlijk binnen afzienbare tijd terugzien op je zakelijke bankrekening. Alleen… nemen niet álle klanten het zo nauw met tijdig betalen. Wat kun je daar nou zelf aan doen? Wij geven je zeven tips om je digitale facturen sneller betaald te krijgen.

1 Communiceer een duidelijke betaaltermijn op je facturen

Zoals je waarschijnlijk weet, stelt de Belastingdienst bepaalde eisen waar je factuur voor de btw-administratie aan moet voldoen. Verrassend genoeg staat het vermelden van een betalingstermijn daar niet tussen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mag…
Sterker nog, we raden het je juist aan. Zo weten jij én je opdrachtgever waar je aan toe bent. Vaak hanteren zzp’ers een betalingstermijn van 14 of 30 dagen. Waar je ook voor kiest: zorg dat je er van tevoren transparant in bent en neem de betalingstermijn op in je zakelijke overeenkomst en/of algemene voorwaarden.

2 Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk om te betalen

Ik durf het hier bijna niet op te biechten, maar ik maak mijn facturen… nog in Excel. Toen ik in 2016 begon met ondernemen, had ik allesbehalve zin en geduld om me te verdiepen in de verschillende facturatieprogramma’s. Maar – en hier komt nog een biecht – zelf vind ik het ideaal om facturen via iDeal te voldoen. Geen gedoe met het overtypen van rekeningnummers of ingewikkelde betaalkenmerken, maar gelijk dat doen waar een factuur om vraagt: betalen.

Eén van de bedrijven die snapt hoe ondernemers het graag zien, is WeFact. Zoals de naam al impliceert, nemen ze je alles rondom digitale facturering (én het maken van offertes) uit handen. Dat gaat dus ietsje verder dan alleen een factuur maken. Zo kun je in een handomdraai inkoopfacturen verwerken en krijg je een seintje als de betaaltermijn van een uitgaande factuur is verstreken. Uiteraard kunnen je klanten je online factuur met o.a. iDeal betalen. En, ook fijn, aan het eind van het kwartaal krijg je ook nog eens een overzicht voor je BTW-aangifte. Het enige dat je hoeft te doen, is eenmalig je huisstijl, producten, klanten en leveranciers uploaden. Ik ben nog geen klant, maar misschien is het de moeite van het uitproberen eens waard

3 Zorg ervoor dat je factuur meteen op de juiste plek terecht komt

Inkoppertje misschien, maar zeker in een grote organisatie is het belangrijk dat jouw factuur zo snel mogelijk op het bureau van de juiste persoon ligt. Werk je regelmatig voor een groot bedrijf? Vraag dan gelijk aan jouw contactpersoon aan wie je je facturen mag richten en sla het betreffende mailadres meteen op in je (digitale) adresboek. Want uhmm.. ik hoef je niet te vertellen dat factureren per post(duif) niet meer echt van deze tijd is, toch?

4 Wees vriendelijk, maar zakelijk

Waar de tips hierboven vooral praktisch zijn, wil ik je ook graag een mindsettip meegeven. Ik merk namelijk – zeker bij starters – dat sommige ondernemers het moeilijk vinden om bij hun klanten over geld te beginnen. Ze zijn al snel bang dat het opdringerig overkomt of dat hun prijs te hoog of te laag is. Zonde! Want als je (hard) werkt om jouw opdrachtgever goed van dienst te zijn, is een fijne financiële vergoeding niet meer dan normaal. Om jezelf en je klant een zetje in de goede richting te geven, kun je bij je digitale factuur steevast de volgende begeleidende tekst meesturen: ‘Hierbij ontvang je mijn factuur. De betaaltermijn is 14 dagen. Alvast bedankt en fijne dag!’

Mocht hij of zij nou tóch te laat betalen, dan stuur je uiteraard een vriendelijke reminder. ‘Op <datum> stuurde ik je mijn factuur. Volgens mijn administratie is deze factuur nog niet betaald. Mag ik ervan uit gaan dat je het bedrag deze week overmaakt? Bedankt!’

5 Kies voor een aanbetaling

Voordat ik mijn algemene voorwaarden liet maken, had ik er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik deed mijn ding, stuurde de nota naar mijn klant en… wachtte. En wachtte… En… raakte geïrriteerd als hij of zij pas op de laatste dag van mijn betaaltermijn de rekening overmaakte. Of het gewoon vergat. Dat heeft er enerzijds mee te maken dat ik openstaande facturen meestal gelijk voldoe, maar er speelt nog iets. Ik vind het namelijk best een dingetje dat je soms weken voor een klant werkt en daarna nóg een maand moet wachten op je beloning. Herken je dat? Overweeg dan eens om een aanbetaling te vragen. ‘Mijn’ juriste vroeg erom voor ze mijn juridische documenten schreef en ik dacht gelijk: dat is best een goed idee. Dus je raadt het al: in mijn algemene voorwaarden is daarover een bepaling opgenomen. Want mocht een klant stiekem toch (te) laat betalen, heb ik de helft alvast in the pocket.

Remko van Buuren

Met meer dan 20 jaar ervaring in finance en projectmanagement, heb ik mijn sporen verdiend bij verschillende multinationals. De afgelopen jaren heb ik mijn eigen ondernemersavontuur beleefd en veel geleerd onderweg. Nu sta ik klaar om jou te helpen bij het starten en laten groeien van jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere interessante artikelen

Review bedrijfsrooster urenregistratiesoftware

Bedrijfsrooster is een programma speciaal ontwikkeld voor  urenregistratie en online personeelsplanning. Het programma wordt gebruikt door bekende namen zoals BNN Vara, de ...
Gepost op: 23 september 2019

Review Monday team management software

Monday kan goed gebruikt worden als urenregistratieapp maar is meer dan dat. Het is een team management softwareprogramma, gebaseerd op de overtuiging ...
Gepost op: 23 september 2019

Slim inkopen? 5 tips!

Wil je jouw winst vergroten? Je kunt een heleboel kosten besparen op je inkoop. Dat is vaak zelfs makkelijker dan nieuwe strategieën ...
Gepost op: 14 november 2023

Dit zijn de 4 redenen om goed op te letten met web hosting uitzoeken

Elke bedrijf heeft wel web hosting nederland nodig. Anders kun je immers geen website lanceren waarmee je veel bezoekers aan kan trekken. ...
Gepost op: 18 maart 2023

Uurtarief als zzp’er berekenen

Bereken hieronder gemakkelijk welk uurtarief je als zzp’er moet aanhouden om je gewenste omzet te realiseren. Hoe bereken je jouw uurtarief als ...
Gepost op: 30 april 2021

Zo versterk je je online aanwezigheid

In het afgelopen jaar hebben we allemaal gezien dat kleine bedrijven flink moeten kunnen aanpassen. De markt verandert voortdurend en bedrijven moeten ...
Gepost op: 29 september 2023

Een ongevallenverzekering voor zzp’ers: dit is wat je moet weten

Als zzp’er zit een ongeluk in een klein hoekje. Echter kan een klein ongeluk grote gevolgen hebben. In het ergste geval houd ...
Gepost op: 24 mei 2022

Hoe stel ik mijn secundaire arbeidsvoorwaarden op als ondernemer?

In de huidige tijd brengt het zoeken naar nieuwe collega’s de nodige uitdagingen met zich mee. Het aanbod op de arbeidsmarkt is ...
Gepost op: 7 oktober 2022

Investeringsaftrek: als ondernemer besparen op investeringen

Het klinkt misschien raar, maar door te investeren kun je als ondernemer geld besparen! Investeer je bijvoorbeeld in een jaar minimaal € ...
Gepost op: 29 september 2020

Hoe acquisitie doen als ZZP’er?

Hoe doe je als zzp’er acquisitie zodat je nieuwe klanten krijgt? Als je voor jezelf gaat beginnen als zzp’er, maar ook als ...
Gepost op: 22 mei 2015

Handig

Top 3

Boekhoudsoftware

4.5/5
4.5/5
4.5/5

Dit zijn gesponsorde resultaten

Ontvang onze handige budgettool + tips en tricks voor gezond financieel ondernemen!

Je ontvangt max. 2 mails per maand.

Handige budgettool voor zzp'ers

Altijd genoeg geld voor de belasting, je bedrijf en jezelf.