ZZP’er worden in 2020? Dit moet je weten over starten als zzp’er

Geschreven door: Zakelijkgroeien.nl

Wil jij zzp’er worden in 2020? Lees dan verder, je gaat namelijk een mooie weg afleggen als startende zzp’er. Waarbij je veel nieuwe zaken zal tegenkomen. Je gaat te maken krijgen met nieuwe zaken rondom financiën, regelgeving, marketing en acquisitie. Om je daarbij op weg te helpen beschrijven we in dit artikel de belangrijkste zaken die op je afkomen. Deze tips komen voort uit gesprekken met meer dan 1.000 startende ondernemers bij de Kamer van Koophandel en 8 jaar aan eigen zzp-ervaring.

Ben je er echt klaar voor om te starten met je eigen bedrijf in 2020? Mooi zo, want hier gaan we!

Wat wil jij bereiken en betekenen als zzp’er? Over je missie, visie en doel(en)

Weet je wat je wilt bereiken als zzp’er? Wat ga je betekenen voor je klanten? Kortom: wat is jouw missie en visie? Veel organisaties formuleren een missie en visie. De beschrijving van een missie wordt ook wel ‘mission statement’ genoemd. De missie van Google is: “Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.” Een duidelijk en bondig missie-statement!

Probeer ook eens voor jouw eigen bedrijf een missie-statement te formuleren. Het gaat je zeker helpen bij de marketing van je bedrijf, het schrijven van een eventueel ondernemingsplan, het inrichten van jouw bedrijfswebsite en het maken van een pitch voor nieuwe opdrachtgevers over wat jij te bieden hebt!

Bedrijfsnaam en domeinnaam

Ook kan een beschrijving van jouw missie en visie helpen bij het bedenken van een bedrijfsnaam (en domeinnaam). Voor veel zpp’ers is het voldoende om hun eigen naam te gebruiken, dat werkt prima. Een websitenamen als AnneSchrijft.nl werkt natuurlijk erg goed; je weet direct wat ze doet en klanten onthouden de domeinnaam ook nog eens moeiteloos.

Je kunt ook je bedrijfsnaam baseren op je belangrijkste werkzaamheden. Denk aan coaching.nl of vloerkopen.nl. Dat werkt weer heel goed voor de vindbaarheid van je website in zoekopdrachten op internet. Maar deze domeinnamen zijn vaak al bezet. Let daar dus op voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

Via SIDN kun je checken of de domeinnaam nog beschikbaar is. Is de domeinnaam nog beschikbaar? Registreer deze dan zo snel mogelijk op jouw (bedrijfs)naam. Er zijn namelijk bedrijven die bijhouden welke domeinnamen gecheckt worden en als je niet snel registreert, doen zij dat vóór jou! Vervolgens bieden ze deze domeinnaam voor een te hoog bedrag aan.

Startkapitaal: financiële haalbaarheid

De meeste zzp’ers hebben over het algemeen niet veel startkapitaal nodig. Ze beginnen voor zichzelf met eigen geld. Je kunt bijvoorbeeld naast je baan alvast wat extra werkzaamheden voor je eigen bedrijf doen en dat sparen als startkapitaal voor als je echt helemaal start als zzp’er. Heb je kapitaal nodig?  Er zijn diverse manieren van financiering, je kunt bijvoorbeeld geld lenen als zzp’er. Denk dan ook aan alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding.

Als je een startkapitaal bij de bank aanvraagt, is er een concreet onderbouwd ondernemingsplan nodig. De bank gaat je niet zomaar geld lenen en wil weten of jouw plannen financieel haalbaar zijn. Je moet de zakelijke lening immers ook weer kunnen terugbetalen. In een ondernemingsplan beschrijf je wat je gaat doen. Dus wat je missie is, waarin jij je onderscheidt van de concurrentie, hoe acquisitie gaat doen en een eerste begroting.

Of je nou met eigen geld of geleend startkapitaal begint met zzp’en, het is verstandig om met een spaarpotje te starten. Je ontkomt er niet aan om een begroting te maken. Bekijk dus van tevoren hoeveel je denkt te gaan verdienen en welke prijs je voor jouw diensten of producten moet vragen om voldoende omzet te maken.

Schat in wat je kosten in het eerste ondernemersjaar zijn. Denk daarbij aan grote uitgaven als bedrijfsmiddelen (computers, apparatuur, gereedschap), drukwerk (business cards), marketing (website, advertenties, inzet van social media), voorraad, buffer voor mindere tijden, en natuurlijk je eigen salaris om de hypotheek of huur, elektriciteit, water, eten, sportschool en vakanties te kunnen betalen. Bepaal je uurtarief en bedenk daarbij dat je ook niet-betaalde uren moet maken om je administratie en acquisitie te doen.

Het aanschaffen van een goed zzp boekhoudprogramma bij de start van je onderneming kan je helpen dit allemaal vanaf het begin goed bij te houden. Hieronder 3 programma’s die wij hiervoor aanraden.

  • Hoe bepaal ik mijn tarief en kosten als ik zzp’er word?

    Wees niet de goedkoopste omdat je starter bent, dit is niet onderscheidend. Voor je het weet ben je met allemaal zzp’ers aan het vechten om klanten die ook nog eens voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Dit gaat je op termijn veel energie kosten, maakt het ondernemen minder leuk en is niet duurzaam. Daarnaast is het lastig om later meer te vragen voor dezelfde dienst.

    Als je met een lager tarief wil gaan beginnen, geef dan bijvoorbeeld een introductiekorting. Waarbij je duidelijk aangeeft dat het normale tarief hoger is. Zo kan je jezelf in de markt vechten maar tegelijk maak je jouw echte tarief al kenbaar.

    Bedenk ook eens wanneer mensen bereid zouden zijn meer voor je te betalen. Ontwikkel diensten die hierop aansluiten. Partijen zijn naast prijs ook altijd op zoek naar zaken als: zekerheid, snelheid, status, maatwerk en gemak. Daag jezelf uit door te bedenken hoe jij hierop in kan spelen.

    Uit je uurtarief moet jij al je kosten betalen. Neem hierin ook mee:

    • de niet-facturabele uren die je werkt
    • dat je weleens op vakantie wil
    • wat reserves voor ziekte, pensioen en mindere tijden

    Dit zijn verborgen kosten, want je krijgt er geen factuur voor. Voor inzicht is handig om je urenregistratie slim op te zetten als zzp’er.

    Daarnaast zijn er directe kosten zoals:

    • verzekeringen
    • reiskosten
    • kantoorkosten
    • software
    • inventaris (zoals een pc)
    • inhuur van derden

    Bereken ook eens als je start hoeveel procent je (geschatte) indirecte en directe kosten ongeveer zijn van je uurtarief. Want uiteindelijk leef je van de winst.

    Als een vuistregel kan je het volgende aanhouden voor het berekenen van je uurtarief:

    Wat je netto wil overhouden x 2,5 = je bruto uurtarief exclusief btw.

    Welke rechtsvorm moet ik kiezen als startende zzp’er

    Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, is het handig om de rechtsvorm voor je onderneming te kiezen. De meest geschikte rechtsvorm voor de meeste startende zzp’ers is de eenmanszaak. Hiermee hebt je namelijk recht op veel belastingvoordeel, vooral als je start. Vanaf 2020 is de eenmanszaak tot een winst van € 120.000,- belastingtechnisch voordeliger dan de bv. Let op: het gaat hierbij om de winst, dus niet je omzet (die hoger is dan de winst, omdat: omzet minus kosten = winst).

    Een bv starten is fiscaal interessant als je meer dan € 120.000,- winst verwacht. Er zijn daarnaast een aantal belangrijke andere redenen waarom je toch voor een bv kan kiezen:

    • Aansprakelijkheid

    Bij de bv ben je als persoon in beginsel niet aansprakelijk. Dit is prettig als je grote (financiële) risico’s aangaat.

    • Vrijheid en mogelijkheid om de wet DBA te omzeilen

    Werk je via je eigen bv dan hoef je (meestal) niet te werken met een modelovereenkomst. Dit geeft je veel vrijheid, scheelt gedoe en vergroot je kans bij opdrachtgevers. Goed om te weten is dat de wet DBA nog niet officieel van kracht is. De vraag is of dit ooit nog wel gaat gebeuren. Maar voor sommige partijen is de mogelijke dreiging van deze wet al voldoende om terughoudend te zijn met de inhuur van zzp’ers.

    • Zekerheid

    Omdat je in loondienst bent bij je eigen bv ben je automatisch verzekerd voor de WW en andere sociale verzekeringen.

    • Reputatie

    Reputatie is in sommige branches belangrijk, je wordt er pas serieus genomen als je een bv hebt.

    Mocht je een bv willen starten dan zijn er verschillende partijen die je daarbij kunnen helpen. Zij helpen om je bv zo op te zetten dat je bijvoorbeeld niet te maken hebt met de wet DBA.

    Een nadeel van een bv is dat je hogere administratiekosten hebt. De opstartkosten zijn hoger, omdat je een notaris moet inschakelen om een bv op te richten. Verder zijn de jaarlijkse kosten hoger doordat je bij een bv de verplichting hebt om elk jaar een jaarrekening op te stellen. Bij een eenmanszaak geldt deze verplichting niet. Aan de andere kant kan een eenmanszaak met een erg veeleisende administratie (zoals sommige winkels of horecabedrijven) qua complexiteit en daardoor qua kosten erg in de buurt komen van de administratie van een bv.

    De rechtsvormen vof en maatschap zijn tot slot voor bedrijven met meerdere eigenaren en is juridisch en fiscaal in grote lijnen hetzelfde als de eenmanszaak.

    Acquisitie, Netwerken & Marketing: hoe pak je dat als startende zzp’er aan ?

    Acquisitie, Netwerken & Marketing hebben veel met elkaar te maken voor jou als startende zzp’er. Ze versterken elkaar en dienen hetzelfde doel, namelijk klanten krijgen.

    Je eigen netwerk is in eerste instantie cruciaal voor het verkrijgen van opdrachten. Zij moeten goed weten wat je doet, houd ze daarvan dan ook op de hoogte! Zorg ervoor dat mensen je leren kennen zodat je netwerk groeit. Ga naar netwerkbijeenkomsten, vind interessante netwerken om je bij aan te sluiten en bezoek eens de lokale open coffee.

    Het helpt als je voor jezelf een korte salespitch maakt waarin je vertelt wie je bent, wat je kan, waarom je doet wat je doet en wat dit betekent voor je klanten.

    Denk ook eens na over wie je doelgroep eigenlijk is. Durf hierin een duidelijke keuze te maken. Dit helpt je namelijk om de juiste klanten aan te trekken.

    Bedenk marketingacties. Wat kan jij doen om je bekendheid te vergroten? Ideeën hiervoor zijn een blog, spreekuren, open dagen, gratis eerste gesprek/workshop of biedonline gratis zaken aan. Waak er wel voor dat je niet te veel gratis weggeeft. Geef genoeg om mensen iets waardevols mee te geven en ze nieuwsgierig te maken naar meer.

    Je naam, logo, huisstijl, facturen en briefpapier zijn belangrijke basiselementen van je onderneming. Ze geven je bedrijf een gezicht. Het geeft een goede eerste indruk en vergroot jouw kans van slagen.

    Let op: Bedenk van tevoren dat marketingacties ook geld en tijd kosten, houd daar rekening mee in de vorm van een budget en tijd. Je kunt het maken van een logo, website, visitekaartjes, flyers, reclame, etc. uitbesteden of zelf doen, maar het kost hoe dan ook geld. De uren die je zelf aan de marketing van jouw bedrijf besteedt, zijn niet-facturabele uren. Jouw tijd is ook geld, en die tijd moet je wél hebben.

    Website & online marketing, wat doe je ermee als startende zzp’er?

    Je website en social media zijn belangrijke marketinginstrumenten waarmee je mooie resultaten kan boeken. Het zijn echter geen wondermiddelen waarmee je snel veel klanten binnenhaalt. Wees hierin realistisch en bedenk goed hoe je op de lange termijn resultaten kan behalen. Richt je social media accounts en website in voor de klant en richt je niet teveel op jezelf. Hij of zij moet zich aangetrokken voelen tot wat jij aanbiedt. Dit bereik je door zijn taal te spreken en zijn problemen, wensen en verlangens te benoemen. Zie jouw website als een kanaal waar klanten kunnen ‘landen’ en tot kopen over gaan. Via social media verleid je je klanten om de website te bezoeken.

    Een tip voor online: Zorg ervoor dat je eerst je domeinnaam gecontroleerd en vastgelegd hebt voordat je jouw bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Zo voorkom je dat jouw domeinnaam bezet is.

    In 2020 zijn LinkedIn, Instagram en Facebook nog steeds ‘hot’ als het om social media gaat. Elk kan je op een andere manier inzetten. Heel in het kort is Facebook meer voor je huidige klanten en persoonlijke netwerk, LinkedIn voor het onderhouden van je professionele netwerk en Instagram voor het delen van afbeeldingen die passen bij je bedrijf of doelgroep. TikTok is een nieuwkomer die vooral onder jongeren wereldwijd aan populariteit wint. Dit medium is gericht op het delen van creatieve, grappige video’s en daar smullen jongeren van. Voor social media geldt; je hoeft het niet in te zetten, en als je het gaat doen bedenk eerst waarom je juist dit kanaal in gaat zetten en hoe.

    Hoe zit het met de Belastingdienst voor mij als startende zzp’er?

    Voordat je verder leest, eerst even dit: leuker kan ik het (ook) niet maken 😉.

    Doe als je gaat starten de ondernemerscheck om te zien of je ondernemer bent voor de Belastingdienst.

    Voor 95% van alle startende zzp’ers zijn 2 belastingen relevant, de omzetbelasting en inkomstenbelasting. Om deze belastingaangiftes te kunnen doen is het handig om een goede administratie op te zetten en bij te houden. Hierbij geldt een bewaartermijn van 7 jaar.

    De omzetbelasting

    De omzetbelasting, beter bekend als btw, betaal je na elk kwartaal. Waarbij het eerste kwartaal waarover je aangifte moet doen het kwartaal is waarin je begint. Begin je bijvoorbeeld in januari dan start je in het eerste kwartaal van dat jaar en moet je vóór 30 april de eerste btw-aangifte doen.

    Begin je bijvoorbeeld op 18 januari 2020, dan start je in het eerste kwartaal van 2020 en moet je vóór 30 april 2020 de eerste btw-aangifte doen. Let op: ook moet in dit voorbeeld de btw-betaling vóór 30 april 2020 op de rekening van de Belastingdienst staan.

    Je hebt na het einde van het kwartaal altijd een maand de tijd om aangifte te doen én om deze te betalen (!). Doe je een van deze twee dingen niet, dan krijg je een boete.

    Houd je btw-administratie vanaf het begin goed bij, bijvoorbeeld in Excel of een handig boekhoudprogramma. Jouw standaard btw-tarief is eigenlijk altijd 21% en slechts in uitzonderlijke gevallen 9% of vrijgesteld.

    btw-Tip: Geef de btw die je over jouw werkzaamheden ontvangt, nooit uit. Zet de btw direct opzij, bijvoorbeeld op een (zakelijke) spaarrekening. Zo zorg je ervoor dat je de btw elk kwartaal kunt betalen. Waarschijnlijk houd je aan het einde van het kwartaal daar dan iets van over. Je betaalt namelijk ook btw en die mag je in de btw-aangifte aftrekken.

    Sinds 1 januari 2020 is de  de Omzetgerelateerde vrijstellingsregeling (OVOB) van kracht, dit is een vervanging van de kleineondernemersregeling (KOR). Dit is een facultatieve vrijstelling. Als je als ondernemer minder dan € 20.000,- omzet per jaar hebt, kun je kiezen of gebruik wil maken van deze regeling.

    Als je de OVOB toepast (dit moet je aangeven aan de Belastingdienst), dan hoef je over je omzet geen btw te betalen. Je krijgt ontheffing voor de administratieve verplichtingen. Dit betekent dat je geen btw aan je klanten berekent, geen facturatieplicht en aangifteplicht hebt en ook geen btw-administratie hoeft te voeren. Wil je toch facturen versturen of vragen je klanten daar om? Dan kun je dat gewoon doen; je vermeldt dan op de factuur dat er geen btw, maar een vrijstelling van toepassing is.

    De inkomstenbelasting

    De inkomstenbelasting is de belasting op de winst van jouw onderneming. Jouw winst is: omzet min de kosten in een jaar. De aangifte van de inkomstenbelasting doe je normaal gesproken vóór 1 mei over het voorgaande jaar. Je kan uitstel aanvragen tot 1 september.

    Er zijn veel vrijstellingen voor ondernemers, aftrekposten genaamd. De belangrijkste aftrekposten zijn de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Belangrijk criterium voor veel van deze aftrekposten is dat je minimaal  1.225 uur hebt gewerkt in het betreffende kalenderjaar. Dit staat in een volledig jaar ongeveer gelijk aan 25 tot 30 uur per week. Ben je parttime ondernemer? Dan is het vooral belangrijk dat je jouw uren kan verantwoorden. Houd je uren bij in een urenoverzicht voor de Belastingdienst en bewaar je agenda!

    Als je alle bedrijfsuren bij elkaar optelt en per jaar niet aan 1.225 uur komt, dan ziet de belastingdienst je niet als ondernemer maar als freelancer. Je kunt dan ook niet als ondernemer belastingaangifte doen (doe onder andere hiervoor de ondernemerscheck!). Jouw werkzaamheden vallen dan onder inkomsten uit overig werk. Over deze werkzaamheden valt de te betalen inkomstenbelasting vaak hoger uit. Omdat je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek, startersaftrek of MKB-winstvrijstelling; die aftrekposten zijn alleen voor (startende) ondernemers.

    Tip: Voor zakelijke woon-werkverkeer mag je € 0,19 per gereden kilometer als kosten boeken. Het maakt daarbij niet uit of je per auto of fiets rijdt! Houd dus de kilometers bij die je voor zakelijke doeleinden maakt.

    Veel startende zzp’ers schakelen een boekhouder in voor hun administratie, dit is echter niet verplicht. Je kan prima zelf je boekhouding doen als je klein start als zzp’er en je enige kennis van boekhouden en belastingen hebt. Zeker met behulp van een goed boekhoudprogramma.

    Een goede boekhouder of accountant is wel verstandig als je niet de kennis, zin en tijd hebt om zelf alles uit te zoeken. Je blijft overigens altijd zelf verantwoordelijk voor de correctheid van de boekhouding. Zorg er daarom voor dat je de basis van je boekhouding en administratie altijd voldoende begrijpt.

    Inkomstenbelasting tip 1: Zet 25 tot 30% van je omzet direct op een (zakelijke) spaarrekening als een reservering voor de belastingen, bedrijfskosten, eventuele calamiteiten en tegenvallende perioden. Die 25 tot 30% is meestal voldoende met een winst tot 68.000 euro per jaar. Verwacht je een winst die hoger is dan 68.000 euro? Dan doe je er goed aan om iets meer apart te zetten. Je bedrijfskosten zijn dan meestal hoger en met een belastbaar inkomen vanaf 68.508 euro kom je in de hogere belastingschijf van 49,5% (tarief van 2020).

    Inkomstenbelasting tip 2: Als je hulp nodig hebt met het vinden van een boekhouder maak dan gebruik van onze service. Wij zorgen vrijblijvend voor offertes van 3 boekhouders die bij jouw situatie passen.

    Wil je meer weten over de belastingen rondom jouw eigen bedrijf? Ga dan naar het seminar voor starters; Een goede start met de Belastingdienst van de Kamer van Koophandel. Of bekijk de webpagina voor startende ondernemers van de Belastingdienst. Hierop staat veel informatie die van pas kan komen als je in 2020 zzp’er wordt.

    Inkomstenbelasting tip 3: open een zakelijke rekening zodat je jouw privé en zakelijke geldstromen gescheiden houdt. Veel banken bieden starters een aantrekkelijk pakket. Banken als Knab en Bunq bieden starters allerlei handige functies en voordelen. Zo kan je bij Bunq onbeperkt rekeningen openen (handig voor de inkomstenbelasting).

    Handig boekhoudprogramma

    Ga je fulltime ondernemen? Dan is het aan te raden om vanaf het begin te werken met een boekhoudprogramma. Zo zorg je ervoor dat je boekhouding vanaf de start correct gevoerd wordt. Dit scheelt je later veel uitzoek- en correctiewerk. Hieronder vind je 3 van de populairste boekhoudprogramma’s op dit moment:

  • Hoe zit het met mijn aansprakelijkheid en risico’s als ik zzp’er word?

    Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor de aansprakelijkheid en risico’s. Bepaal dus goed voordat je start welke risico’s je loopt. Denk hierbij eens aan je aansprakelijkheid, ziekte, niet-betalende klanten en een tijd lang geen opdrachten.

    Er is één verzekering die je eigenlijk altijd moet regelen als startende zzp’er: een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, je persoonlijke WA dekt je bedrijf namelijk niet. In sommige branches is het ook sterk aan te raden om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

    Kijk ook naar het opvangen van een daling in inkomsten door ziekte. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is hiervoor een logische oplossing. Maar er zijn ook alternatieven zoals het broodfonds, of zelf geld sparen.

    Niet-betalende klanten zullen helaas ook wel eens je pad kruisen. Dit is vooral vervelend bij grotere bedragen. Factoring en het uitbesteden van je debiteurenbeheer is hiervoor een oplossing hiervoor.

    Algemene voorwaarden zijn handig om je risico’s te verkleinen. Laat ze opstellen door een jurist als je zeker wil weten dat ze rechtsgeldig zijn. Goede juristen denken aan risico’s en situaties waar je zelf niet zo snel aan denkt. Als je Algemene Voorwaarden zijn opgesteld, kan je deze deponeren bij de Kamer van Koophandel. Dit kost 18 euro per jaar.

    Hoe werkt het met de nieuwe wet DBA en modelovereenkomsten?

    Tot mei 2016 werkten zzp’ers met de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Dit was een verklaring die elk jaar afgegeven (of verlengd) werd door de Belastingdienst. De regering vond dit niet voldoende en wilde per opdracht een verklaring. Het gaat ze er hierbij vooral om dat er geen sprake is van ‘verkapt dienstverband’ en dat beide partijen (opdrachtnemer en opdrachtgever) dit kunnen bewijzen. Bij een verkapt dienstverband moeten er namelijk toch werknemersverzekeringen (en boetes!) betaald worden, en de bedragen kunnen flink oplopen.

    Nu wordt er gewerkt met modelovereenkomsten op basis van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Door de nieuwe wet DBA moet je als zzp’er voor elke opdracht een overeenkomst aangaan met de opdrachtgever. Hiervoor kun je een modelovereenkomst gebruiken of zelf een overeenkomst opstellen.

    Er is nog veel onduidelijkheid over hoe de Belastingdienst gaat controleren en wat wel en niet mag binnen de nieuwe wet DBA. Vanaf 1 januari 2020 gaat de Belastingdienst handhaven bij opdrachtgevers op de wet DBA.

    Aanvullende tips voor als je zzp’er wordt 


    Download onze handige checklist starten als een baas: 

    • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

    Durf jezelf doelen te stellen en maak een plan: waar wil je staan over 1 jaar? Wat is je omzetdoel, hoeveel en welke klanten wil je? Met een doel voor ogen weet je waar je naartoe wil. Een doel geeft richting en dat is erg belangrijk als je gaat ondernemen.

    Doe de super zzp quiz! Is gewoon leuk om te doen

    Betrek anderen bij je onderneming. Zorg dat je minimaal 1 persoon hebt die eerlijk tegen je is. Dit kan iemand zijn die je kent, maar natuurlijk ook een coach. Voordeel van dit laatste is dat een coach geen persoonlijke relatie met je heeft en een professional is met als doel jou beter te laten ondernemen.

    Focus: in het begin kan dit moeilijk zijn maar probeer toch een globale focus te bepalen voor je bedrijf. Als je langer onderneemt zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om de juiste focus te vinden.

    Probeer slim te werken, zodat je meer gedaan krijgt in minder tijd. Maak hiervoor gebruik van slimme software, zoals boekhoud- en urensoftware.

    Zoek een werkplek buitenshuis. De verleiding is immers groot om thuis nog een wasje te doen, uitgebreid te lunchen, te hardlopen etc. Bovendien is thuis al snel eenzaam. Ga daarom op zoek naar een flexplek of huur een kantoortje. Je zult zien dat je veel productiever bent én interessante mensen tegenkomt.

    Houd jezelf scherp, weet wat je wel en niet goed zelf kan. Dingen waar je niet goed in bent, moet je oplossen. Word hierin beter door een training te volgen of besteed het uit. Vooral dit laatste is erg belangrijk als je wil groeien.

    Ontwikkel jezelf, veel zzp’ers vergeten geld in zichzelf te investeren. Terwijl juist een investering in je eigen vaardigheden en talenten de grootste kans is op groei. Vergeet jezelf dus niet, volg trainingen en geef jezelf jaarlijks een opleidingsbudget!

    En als laatste tip; maak iets moois van je bedrijf als startende zzp’er, alles kan, want jij bent de baas!

  • Over deze site

    Over deze website

    De gemiddelde zzp'er maakt € 34.000,- winst per jaar en 55% van de startende ondernemers stopt alweer binnen 5 jaar.

    Die cijfers moeten beter!

    Daarvoor biedt zakelijkgroeien.nl inzicht, kennis en tools om de overlevingskans van startende ondernemers en de winst van zzp'ers te vergroten. Dit doen we vanuit onze eigen ervaringen als zzp'er.

    Wij zorgen dat je de belangrijke randzaken rondom jouw bedrijf of zzp-betaan beter begrijpt en goed opzet. Zodat je weet waar je potentiële groei zit en de juiste keuzes maakt. Met als resultaat dat je jouw bedrijf of zzp-betaan voor de lange termijn winstgevend maakt. En je door kan gaan om in vrijheid en naar eigen inzicht een impact te maken op de wereld en te bouwen aan jouw succes.

    Spreekt dit je aan? Word dan lid van onze LinkedIn groep!

  • Kenniscentrum